Marszałek Kosicki wyróżniony w konkursie Giganci Polska Press
13 grudnia 2022Podlaskie. Posiedzenie WRDS
9 stycznia 2023Trasa Suwałki – Budzisko ma teraz standard drogi ekspresowej – po dwie jezdnie w każdą stronę, dwa węzły komunikacyjne: Suwałki Północ i Szypliszki. Są też dwie pary MOP-ów, czyli miejsc obsługi podróżnych (Żubryn i Budzisko). Przebudowano drogi lokalne i wojewódzkie. Powstały 34 obiekty inżynieryjne, m.in. przejścia dla zwierząt, estakady i wiadukty.
– Deklarowaliśmy zakończenie tej budowy na koniec roku i słowa dotrzymaliśmy – mówił minister Adamczyk. – W przyszłym roku będą kolejne odcinki w okolicach Ełku i Ostrowi Mazowieckiej, a do 2024 roku pozostaje nam obwodnica Łomży – informował.
Inwestycja po polskiej stronie kończy się na terenie dawnego przejścia granicznego z Litwą w Budzisku, a jak informował minister Skoudis, niedawno ruszyły prace drogowe po stronie litewskiej w kierunku Marianpola.
– Chcielibyśmy, aby do końca 2024 r. można było swobodnie przejechać od granicy do Kowna. Droga ta stanowi nie tylko istotny element wspierający możliwości gospodarcze naszych krajów, rozwijająca nasze kraje właśnie w tym aspekcie, ale odgrywa ona niezwykle ważną rolę wojskową szczególnie w tych obecnych czasach – mówił minister i dodał: – Czekamy z niecierpliwością na ten dzień, kiedy będziemy mogli połączyć swoje inwestycje do tego odcinka, który dzisiaj jest oddawany do użytku.
Wicemarszałek Olbryś podkreślał, że to bardzo potrzebny szlak, zwłaszcza w obecnej sytuacji geopolitycznej.
– To jest niezwykle ważna trasa nie tylko dla regionu, ale dla całego kraju i dla Europy – mówił. – Ale dla nas, dla województwa podlaskiego, ma znaczenie szczególne, bo tego typu inwestycje zawsze pobudzają rozwój gospodarczy poprzez większą dostępność komunikacyjną. Nowoczesna droga ekspresowa to też komfort podróżujących i większe bezpieczeństwo – dodał.
Koszt budowy odcinka Suwałki – Budzisko to łącznie 1,4 mld zł. Budowa całej inwestycji jest współfinansowana ze środków europejskich. I jak poinformował podczas czwartkowego spotkania przedstawiciel Komisji Europejskiej Olivier Silla, zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji ds. Mobilności i Transportu, Unia podjęła decyzję o kontynuacji wsparcia dla inwestycji po stronie litewskiej.
Via Baltica to szlak wiodący jako droga ekspresowa z Warszawy przez Litwę, Łotwę do Tallina w Estonii. Pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Trasa wraz z Via Carpatią (czyli europejską trasą północ-południe wiodącą z Kłajpedy (Litwa) przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię aż do greckich Salonik) i ze szlakiem kolejowym Rail Baltica to elementy transeuropejskiego korytarza transportowego.
Obecnie w Polsce jest gotowy prawie 170 kilometrowy odcinek z 220 km całej trasy po polskiej stronie. Polska część Via Baltiki ma być gotowa w 2025 r.
W otwarciu drogi wzięli udział m.in. wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski, parlamentarzyści: Kazimierz Gwiazdowski i Jarosław Zieliński, samorządowcy i przedstawiciele wykonawców inwestycji, a także dyplomaci.
źródło i foto: www.podlaskie.eu