fbpx

Koleje Wielkopolskie ponownie bezpośrednio z Wolsztyna do Poznania

Posiedzenie Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Poznaniu
11 marca 2023
Fort VII w Poznaniu: pamięć i inwestycje
26 marca 2023
Posiedzenie Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Poznaniu
11 marca 2023
Fort VII w Poznaniu: pamięć i inwestycje
26 marca 2023
Pokaż wszystkie

Koleje Wielkopolskie ponownie bezpośrednio z Wolsztyna do Poznania

Od niedzieli 12 marca 2023 roku wracają bezpośrednie połączenia Kolei Wielkopolskich z Wolsztyna do Poznania. Zaawansowanie prac na rewitalizowanym przy udziale marszałkowskich funduszy unijnych odcinku linii kolejowej nr 357 pomiędzy Drzymałowem a Wolsztynem umożliwiło uzyskanie przejezdności linii. Tym samym pasażerowie nie będą już musieli korzystać na części trasy z autobusowej komunikacji zastępczej. Prace realizowane przez zarządcę infrastruktury będą jeszcze trwały. Po ich zakończeniu należy spodziewać się dalszej poprawy parametrów trasy.

„Rewitalizacja linii kolejowej nr 357 na odcinku Drzymałowo – Wolsztyn” to projekt realizowany w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Po uwzględnieniu aneksów wartość inwestycji wynosi ponad 141 milionów złotych. Unijna dotacja przyznana przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego to ponad 88 milionów złotych. Umowę z beneficjentem, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego oraz Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego podpisali w lipcu 2021 roku.

– Województwo Wielkopolskie postawiło już wiele lat temu na kolej. Uznaliśmy, że zainwestowanie w linie kolejowe i tabor kolejowy jest kwestią kluczową dla poprawy jakości życia mieszkańców Wielkopolski – podkreśla Marszałek Marek Woźniak, który dodaje również – Uznaliśmy, że linie, które – z konieczności skupienia się na najważniejszych trasach kolejowych w Polsce – nie były przedmiotem bezpośredniego zainteresowania zarządcy infrastruktury i krajowych decydentów, warto finansować z programu regionalnego, który jest w naszej gestii. To jedyna szansa m.in. na pełną modernizację i usprawnienie ruchu w kierunku Wolsztyna. A co najważniejsze – z tej linii korzystają nasze pociągi – Kolei Wielkopolskich. Samorządowy przewoźnik posiada nowoczesny tabor, którym po zakończeniu wszystkich prac będzie mógł poruszać się w sposób szybki i bezpieczny.

– Od 12 marca pomiędzy Grodziskiem Wlkp. i Wolsztynem uruchomiony zostanie rozkład jazdy w pełnym wymiarze. Oznacza to 14,5 pary pociągów w dni robocze, 11 par w soboty i 9,5 pary w niedziele. W stosunku do wcześniejszego rozkładu, to wzrost w dni robocze o 1,5 pary pociągów w dobie. Warto dodać, że przed pandemią Covid-19, w październiku 2019 roku na odcinku Grodzisk Wlkp. – Wolsztyn, przewożono, z uwzględnieniem weekendów, średnio 2,6 tys. pasażerów. Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Drzymałowo-Wolsztyn poprawi się komfort jazdy, jak i obsługi podróżnych, a pociągi będą mogły jechać z prędkością do 120 km/h, a nie jak przed remontem do 80 km/h – mówi Wicemarszałek Wojciech Jankowiak.

W ramach projektu przebudowywane jest prawie 18 kilometrów linii kolejowej. Dzięki temu wymieniono nawierzchnię kolejową na odcinku Wolsztyn-Rakoniewice oraz Rakoniewice-Drzymałowo. Co ważne, w wyniku realizacji zadania podniesiona zostanie prędkość maksymalna pociągów do 120 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 80 km/h dla pociągów towarowych. To także wzmocnienie podtorza, przebudowa nasypów i udrożnienie lub odbudowa odwodnienia oraz modernizacja obiektów inżynieryjnych.

Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych następuje poprzez przebudowę lub likwidację wybranych przejazdów i budowę dróg równoległych czy zmianę kategorii na wyższą z zabudową samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.
Dzięki pracom nowe oblicze zyskała stacja Wolsztyn – to m.in. poprzez wymianę nawierzchni torów, wymianę rozjazdów, przebudowę dwóch peronów oraz dróg dojścia oraz rewitalizację przejścia podziemnego. Rewitalizacja nie omija przejścia podziemnego i peronów na stacji w Grodzisku Wielkopolskim. Na obydwu stacjach dostosowano infrastrukturę do wymogów osób z niepełnosprawnościami.

Nie brakuje przebudowy urządzeń elektroenergetycznych, urządzeń telekomunikacyjnych, zabudowy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej i systemu monitoringu wizyjnego. Realizowany przy wsparciu funduszy unijnych projekt to także utworzenie przystanku osobowego na stacji Adamowo. Dodajmy, że w latach 2011 – 2014 pozostałe odcinki linii nr 357 były modernizowane także ze środków unijnych w ramach WRPO, przewidzianych na lata 2007-2013.

źródło: umww.pl