„Zachodniopomorskie Małe Skarby” – szansa dla rodziców
26 sierpnia 2024Olimpijskie srebro smakujące jak złoto! Marszałek Olgierd Geblewicz wręczył nagrodę kolarce Darii Pikulik
9 września 2024Wspólny bilet już od września. Kolejny krok w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej
Wspólny bilet okresowy, ułatwiający podróżowanie pociągami w Szczecinie i okolicach, a także korzystanie z komunikacji miejskiej, zacznie obowiązywać od 1 września. To efekt rozmów prowadzonych przez Województwo Zachodniopomorskie z partnerami uczestniczącymi w projekcie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. To Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, Gmina Miasto Szczecin, Miasto Stargard oraz Gminy Stargard, Goleniów, Gryfino, Kobylanka i Police.
– Idea Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej wciąż się rozwija. Nie posuwa się w takim tempie, jak byśmy tego chcieli, wciąż trwają prace na torach w samym mieście Szczecinie i trasie do Polic. Tym niemniej jako Marszałek Województwa – organizator przewozów kolejowych w regionie, a w przyszłości także w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym chcę powiedzieć, że jesteśmy przygotowani pod kątem taboru. Kupiliśmy pociągi, które są niezbędne do obsłużenia SKM w całym aspekcie.
Bardzo się cieszę, że możemy dzisiaj ogłosić kolejny krok: od 1 września mieszkańcy aglomeracji szczecińskiej będą mogli korzystać ze wspólnego biletu, a co za tym idzie, będą mogli komfortowo podróżować, tak koleją, która jest domeną marszałka, jak i przewozami autobusowymi i tramwajowymi, których organizatorem jest głównie Gmina Miasto Szczecin. Myślę, że dzięki temu osiągamy kolejny krok po to, żeby SOM był lepiej zintegrowany, żeby żyło się tutaj lepiej. Temu służy ta cała idea – żeby mieszkańcy obszaru mogli się lepiej komunikować, mogli unikać korków, żebyśmy żyli bardziej ekologicznie i żebyśmy mieli dostępność do różnego rodzaju funkcji, które gwarantuje duże miasto, jakimi są dostęp do najwyższej opieki zdrowotnej czy dostęp do najwyższej oferty kulturalnej – powiedział Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
O ważnym kolejnym kroku przy tworzeniu SKM wspomniał też prezydent Szczecina.
– To jest jeden z poważniejszych projektów infrastrukturalnych, który w ostatnim czasie realizujemy nie tylko w Szczecinie, ale i w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym. Projekt kosztowny, realizowany z wieloma partnerami. Dziś możemy ogłosić ważną rzecz dla mieszkańców – 1 września rusza wspólny bilet miesięczny w różnych opcjach, który pozwoli korzystać jednocześnie z komunikacji miejskiej Szczecina i naszych sąsiadów-partnerów z którymi komunikację organizujemy, a także komunikacji kolejowej, za którą odpowiada Marszałek Województwa. Młodzież do szkół, i ci, którzy przyjeżdżają do Szczecina do pracy, albo wyjeżdżają ze Szczecina do pracy, do naszych sąsiadów, będą mogli z takiego biletu korzystać – powiedział Piotr Krzystek.
Wspólny bilet jest nie tylko wygodny, ale i tańszy, niż dwa bilety okresowe na komunikację kolejową i w ramach ZDITM Szczecin. Do wyboru są 4 opcje, więc każdy, więc każdy będzie mógł wybrać stosownie do swoich potrzeb i oczekiwań.
– Od początku zakładaliśmy, że tym niezbędnym elementem sukcesu SKM jest integracja – organizacyjna, ale i taryfowa. Dzisiaj mówimy o wspólnym bilecie, okresowym na początek. Dziś mamy o dyspozycji 22 przystanki z 40 zaplanowanych. Staną na nich biletomaty, jako dodatkowy kanał dystrybucji biletów – mówił Dyrektor Stowarzyszenia SOM Roman Walaszkowski .
Nowe bilety będą również dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, czyli kasach i aplikacjach spółki Polregio oraz ZDiTM Szczecin. Będzie z nich można również korzystać w ramach funkcjonującej od lat Szczecińskiej Karty Aglomeracyjnej
– Staramy się rozwijać wspólne oferty z wieloma dużymi miastami i obszarami metropolitalnymi. Szczecin jest kolejnym etapem na drodze rozszerzania wspólnej oferty miejsko-kolejowej na rzecz mieszkańców szeroko rozumianych obszarów aglomeracyjnych. Transport publiczny jest tym, czym powinien być w XXI w., czyli ekonomiczną i ekologiczną alternatywą dla transportu indywidualnego – tłumaczył Wiceprezes Zarządu Polregio S.A. Wojciech Dinges.
Dla pasażera istotne jest to, ze powstają 2 strefy. „A”, która obejmuje wszystkie przystanki kolejowe w Szczecinie i Policach, obejmuje też komunikację miejską, oraz strefa „B”, która obejmuje kierunki Gryfino, Stargard i Goleniów oraz przystanki w gminie Kobylanka. Te 2 strefy łączą się w jednym wspólnym bilecie który umożliwia korzystanie z komunikacji miejskiej na terenie gmin poszczególnych stref. Do wyboru są 4 bilety. Strefa „A”, czyli wszystkie przystanki kolejowe w Szczecinie, a w przyszłości także w Policach oraz cała komunikacja miejska na terenie Szczecina, Polic, Kołbaskowa, Dobrej oraz na trasie os. Kasztanowe – Załom Leśna i strefa „B”, która obejmuje wszystkie przystanki kolejowe na obszarze Stargardu, Goleniowa, Kobylanki i Gryfina oraz przystanki komunikacji miejskiej na obszarze tych samych gmin. Ceny biletów wahają się pomiędzy 148 a 290 zł. W strefie „A” cena biletu normalnego to 152 zł, w strefie „B” 148, w strefie A i B, która obejmuje kolej w strefie „AB” oraz komunikację miejską w strefie „A” jest to kwota 250 zł, natomiast bilet typu „AB+” obejmuje zarówno komunikację kolejową jak i miejską w obydwu strefach i kosztuje 290 zł.
– Z punktu widzenia mieszkańca Gryfina jest to bardzo atrakcyjna oferta. Do tej pory ten kto jeździł, płacił za bilet kolejowy miesięczny 272 zł i odpowiednio więcej poruszając się po Szczecinie, jeśli korzystał z komunikacji miejskiej organizowanej przez Szczecin. Cena biletu 250 zł zarówno za pociąg, jak komunikację szczecińską to jest bardzo dobra oferta i przyjmowana jest przez mieszkańców z dużym zadowoleniem. Dzięki współpracy możemy zaproponować mieszkańcom obniżkę cen, co dziś jest rzadkością, gdy stoimy w obliczu podwyżki różnych opłat – zapewnił zastępca burmistrza Gryfina Tomasz Miler.
Nowa oferta obejmuje także zniżki dla uczniów i studentów.
wzp.pl