fbpx

Posiedzenie Komisji ds. Infrastruktury ZWRP: decyzje w sprawie egzaminów na prawo jazdy i transportu publicznego

Posiedzenie Komisji ds. Finansów Publicznych Związku Województw RP i Skarbników Województw
13 marca 2025
Posiedzenie Komisji ds. Finansów Publicznych Związku Województw RP i Skarbników Województw
13 marca 2025
Pokaż wszystkie

Posiedzenie Komisji ds. Infrastruktury ZWRP: decyzje w sprawie egzaminów na prawo jazdy i transportu publicznego

Kwestie związane z transportem drogowym i systemem egzaminowania kierowców oraz zmiany w przepisach dotyczących egzaminowania przyszłych kierowców, a także nowe kompetencje marszałków województw w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego były tematami posiedzenia Komisji ds. Infrastruktury Związku Województw Rzeczypospolitej.

Zmiany w egzaminach na prawo jazdy 

Pierwszym punktem posiedzenia Komisji ds. Infrastruktury Związku Województw RP było omówienie planowanych zmiany w egzaminach na prawo jazdy. Dyskusja skupiła się na dwóch kwestiach: obowiązku obecności dodatkowego kierowcy podczas egzaminów kategorii motocyklowych oraz rozszerzeniu katalogu sytuacji skutkujących negatywnym wynikiem egzaminu.

Obowiązek dodatkowego kierowcy

Większość uczestników posiedzenia opowiedziała się za wykreśleniem przepisu nakładającego obowiązek obecności dodatkowego kierowcy w egzaminach kategorii A. Jak podkreśla Marek Suwek z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego:

„Obciążenie ośrodków egzaminacyjnych dodatkowymi kosztami oraz praktyczne doświadczenia pokazują, że zmiana ta nie przyniosła oczekiwanych efektów. Wręcz przeciwnie, generuje problemy organizacyjne i finansowe.”

Podobne stanowisko przedstawił Janusz Stachowicz, prezes Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORD:

„Dodatkowy kierowca nie poprawia bezpieczeństwa egzaminu, a wręcz wprowadza dodatkowe ryzyko. Egzaminator musi skupić się zarówno na zdającym, jak i na kierowcy pojazdu towarzyszącego, co niepotrzebnie komplikuje proces.”

Nie wszystkie województwa jednak poparły to stanowisko. Województwo świętokrzyskie opowiedziało się za pozostawieniem dotychczasowej regulacji, argumentując, że niektóre ośrodki czują się pewniej, mając dodatkowego kierowcę.

Rozszerzenie katalogu przyczyn uzyskania wyniku negatywnego

Drugim kluczowym zagadnieniem była propozycja dodania nowego punktu do katalogu sytuacji skutkujących automatycznym zakończeniem egzaminu wynikiem negatywnym. Większość województw opowiedziała się za wprowadzeniem tej zmiany.

Tomasz Dziuganowski, prezes Rady Głównej Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów, podkreślił:

Wykroczenie drogowe jest wykroczeniem, niezależnie od tego, czy ma miejsce w ruchu drogowym, czy podczas egzaminu. Dlatego popieramy propozycję wprowadzenia zmian, które zwiększą bezpieczeństwo na drogach.”

Nieco bardziej sceptyczne podejście zaprezentowało województwo mazowieckie, wskazując na potrzebę dopracowania szczegółów tej regulacji.

Kolejne kroki

Po szerokiej dyskusji Komisja ds. Infrastruktury ZWRP większością głosów pozytywnie zaopiniowała obie proponowane zmiany. Ostateczne decyzje w tej sprawie podejmie Ministerstwo Infrastruktury.

Propozycje zmian w transporcie publicznym – głos samorządów

Kolejnym punktem posiedzenia Komisji ds. Infrastruktury Związku Województw RP była dyskusja nt. wprowadzenia nowych kompetencji marszałków województw w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego w tym propozycji  zmian w Ustawie o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych 

Nowe zadania i odpowiedzialność marszałków

Ministerstwo Infrastruktury pod przewodnictwem ministra proponuje zmiany w ustawie o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA), ustawie o publicznym transporcie zbiorowym, prawie przewozowym oraz ustawie o transporcie drogowym. Kluczową zmianą będzie większa odpowiedzialność marszałków województw za organizację transportu publicznego.

Marszałkowie województw będą odgrywać kluczową rolę w systemie przeciwdziałania wykluczeniu transportowemu. To na ich barkach spoczywać będzie tworzenie wojewódzkich planów transportowych oraz dystrybucja środków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych – podkreślała Renata Rychter Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury.

Definicja wykluczenia transportowego

Jednym z ważniejszych aspektów reformy jest formalne zdefiniowanie wykluczenia transportowego w przepisach. Nowa definicja ma odnosić się do podstawowych praw obywateli, takich jak dostęp do ochrony zdrowia, edukacji oraz mobilność obywateli w kontekście zasady równości.

Nie chcemy definiować wykluczenia transportowego jedynie przez liczbę połączeń czy ich jakość. Chodzi o to, aby zapewnić realny dostęp do podstawowych usług publicznych, takich jak szkoły czy placówki medyczne – zaznaczała Renata Rychter Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury.

Finansowanie i wyzwania legislacyjne

Środki na realizację nowych obowiązków marszałków mają pochodzić z FRPA. Wstępnie ustalono, że 1,6% całego funduszu zostanie przeznaczone na pokrycie kosztów administracyjnych związanych z nowymi zadaniami samorządów wojewódzkich.

Marszałkowie otrzymają środki na organizację i dystrybucję funduszy, ale nie na same przewozy. Tworzenie dobrego planu transportowego wymaga czasu i analiz, dlatego musimy zadbać o odpowiednie finansowanie tych działań – mówiła przedstawicielka Ministerstwa Infrastruktury.

Wątpliwości samorządów

Samorządy województw wyrażają zarówno poparcie dla zmian, jak i obawy dotyczące szczegółowych rozwiązań. Dyskusja skupiła się m.in. na hierarchii organizatorów transportu publicznego oraz długości umów z przewoźnikami.

Jeśli marszałkowie mają mieć realny wpływ na kształtowanie transportu regionalnego, to konieczne jest precyzyjne określenie kolejności organizatorów transportu. Najbardziej efektywną strukturą są związki powiatowo-gminne, a nie związki samych powiatów” – zauważył Michał Tusk, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury ds. rozwoju i integracji transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

– Ograniczenie długości umów z przewoźnikami do trzech lat również budzi sprzeciw. „To zbyt krótki czas na stabilne planowanie i organizację przewozów. Dłuższe umowy dają możliwość lepszego inwestowania w tabor i rozwój połączeń” – podkreślał Michał Tusk.

Standaryzacja zasad i kontrola wydatkowania środków

Samorządowcy zwrócili uwagę na konieczność ujednolicenia procedur rozliczania i przyznawania funduszy transportowych w różnych województwach. Ministerstwo zapowiedziało, że kluczową rolę w monitorowaniu przewozów odegra Inspekcja Transportu Drogowego, która będzie wykorzystywać dane geolokalizacyjne.

Chcemy uniknąć sytuacji, w której transport publiczny jest dofinansowywany, ale przewozy nie odbywają się zgodnie z założeniami. Dlatego planujemy wprowadzenie obowiązkowych geolokalizatorów w pojazdach oraz określone standardy dotyczące wieku autobusów – wyjaśniła Renata Rychter Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury.

Integracja systemów informacyjnych

Ministerstwo planuje stworzenie krajowej platformy informacyjnej, umożliwiającej pasażerom sprawdzanie rozkładów jazdy i dostępności transportu publicznego w całej Polsce.

Obecnie województwa pracują nad własnymi systemami, ale docelowo chcemy stworzyć jednolitą -krajową bazę danych. To pozwoli na lepszą koordynację przewozów i zapewni pasażerom łatwy dostęp do informacji o połączeniach – poinformowała przedstawicielka Ministerstwa Infrastruktury.

Proces legislacyjny i dalsze konsultacje

Przedstawiciele resortu wskazują, że nowe przepisy mogłyby obowiązywać od 2027 roku, choć wiele zależy od tempa prac legislacyjnych.

Nie chcemy wprowadzać reformy w sposób nagły i chaotyczny. Musimy mieć pewność, że wszystkie mechanizmy działają sprawnie, a samorządy są przygotowane na nowe obowiązki zaznacza Renata Rychter przedstawicielka z Ministerstwo Infrastruktury.

Samorządy doceniają inicjatywę, ale zwracają uwagę na konieczność doprecyzowania wielu kwestii, takich jak podział środków, organizacja przewozów czy zasady współpracy z gminami i powiatami. Kluczowe będzie dalsze konsultowanie założeń reformy z przedstawicielami regionów, aby zapewnić skuteczne i sprawiedliwe wdrożenie zmian.