
XLIV Zgromadzenie Ogólne Związku Województw RP w Krakowie
9 czerwca 2025Marszałkowie Województw apelują o szybkie uzgodnienia ws. Planu Społeczno-Klimatycznego

10 czerwca 2025 roku Konwent Marszałków Województw RP przyjął stanowisko w sprawie wdrażania komponentu regionalnego w ramach Planu Społeczno-Klimatycznego. Samorządy regionalne wyraziły zadowolenie z dotychczasowej współpracy z rządem, ale jednocześnie wskazały na pilne potrzeby związane z dalszym etapem przygotowań.
Konwent z uznaniem przyjął fakt włączenia przedstawicieli regionów w prace nad projektem Planu Społeczno-Klimatycznego (PSK). Podkreślono, że tylko ścisła współpraca administracji rządowej i samorządowej pozwoli na opracowanie rozwiązań, które będą jednocześnie efektywne, administracyjnie wykonalne i odpowiadające na potrzeby mieszkańców.
Marszałkowie zaznaczyli, że regiony – jako doświadczone Instytucje Zarządzające funduszami unijnymi – są gotowe podjąć się roli Instytucji Pośredniczących przy wdrażaniu Funduszu Społeczno-Klimatycznego. W związku z tym oczekują elastycznych mechanizmów wdrożeniowych oraz uniknięcia nadmiernych obciążeń administracyjnych i finansowych.
Postulaty Konwentu Marszałków
W przyjętym stanowisku wskazano kluczowe warunki skutecznego wdrażania komponentu regionalnego PSK:
Wskaźniki efektywności mają być weryfikowane zbiorczo na poziomie każdego komponentu regionalnego, a nie indywidualnie dla poszczególnych województw.
Wszystkie regiony powinny mieć zapewniony dostęp do środków na prefinansowanie inwestycji po osiągnięciu tzw. kamieni milowych.
Środki z budżetu państwa mają wspierać zarówno prefinansowanie wkładu własnego, jak i pokrycie kosztów VAT – na równych zasadach jak w części krajowej.
Konieczna jest intensyfikacja wspólnych prac nad ustawą regulującą wdrażanie Funduszu oraz porozumieniami określającymi obowiązki administracyjne.
Marszałkowie zaproponowali także utworzenie zespołu roboczego, w którym znaleźliby się przedstawiciele rządu (w tym MFiPR i MF) oraz reprezentanci regionów. Zadaniem zespołu byłoby wypracowanie szczegółowych rozwiązań dotyczących systemu wdrażania Funduszu.
Zmiany w sektorze transportu i wsparcie dla kolei
W odniesieniu do komponentu transportowego Konwent zaproponował uproszczenie struktury interwencji poprzez połączenie inwestycji w infrastrukturę pasażerską transportu autobusowego z projektami węzłów przesiadkowych. Zdaniem marszałków rozdzielenie tych działań prowadzi do niepotrzebnych komplikacji interpretacyjnych.
Jednocześnie samorządy regionalne podtrzymały gotowość do inwestycji w nowoczesny, nisko- i bezemisyjny tabor kolejowy – uznając ten kierunek za kluczowy dla realizacji celów klimatycznych na poziomie województw.
Współpraca z rządem i Komisją Europejską
Konwent wyraził wdzięczność dla Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej za dotychczasową współpracę i zadeklarował chęć jej kontynuacji. Koordynację prac nad komponentem regionalnym powierzono Województwu Małopolskiemu.
W końcowej części stanowiska marszałkowie podkreślili swoje zaangażowanie w dalsze prace – zwłaszcza w kontekście negocjacji z Komisją Europejską. Jak zaznaczono, doświadczenie regionów we wdrażaniu polityki spójności stanowi istotny zasób, który powinien być w pełni wykorzystany na rzecz sprawiedliwej transformacji energetycznej.