
Zakończyły się obrady Konwentu Marszałków Województw RP w Krakowie
27 lutego 2025Podczas wczorajszego posiedzenia sejmowych Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej odbyła się debata na temat likwidacji tzw. mediów samorządowych, co jest jednym z założeń wdrażanego do polskiego prawa Europejskiego Aktu o Wolności Mediów. Stanowisko Konwentu Marszałków Województw RP w tej sprawie przedstawiła Anna Synowiec, członek Zarządu Związku Województw RP i przewodnicząca Sejmiku Województwa Lubuskiego.
Likwidacja mediów samorządowych – założenia i kontrowersje
Europejski Akt o Wolności Mediów, który Polska zobowiązała się wdrożyć, przewiduje ograniczenie funkcjonowania mediów finansowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Celem jest zapewnienie pluralizmu informacyjnego i uniknięcie sytuacji, w której media samorządowe mogłyby być wykorzystywane jako narzędzie promocji władz lokalnych. W praktyce oznacza to likwidację gazet i portali prowadzonych przez samorządy oraz przeniesienie ich funkcji do biuletynów informacyjnych o ograniczonej roli redakcyjnej.
Samorządy apelują o kompromis
Anna Synowiec, przedstawiając stanowisko Konwentu Marszałków Województw RP, zwróciła uwagę na potrzebę znalezienia kompromisu zamiast wprowadzania całkowitego zakazu funkcjonowania takich mediów. – Proponujemy, aby zmiany planowane przez ministerstwo nie polegały na całkowitym zakazie, lecz na wprowadzeniu pewnych ograniczeń. Zakaz reklamy? Proszę bardzo, takie argumenty padają. Związek Województw RP oraz marszałkowie proponują opracowanie Kodeks Dobrych Praktyk w zakresie wydawania prasy samorządowej. Taki dokument mógłby stanowić podstawę do wypracowania porozumienia i kompromisu. Uważam, że czasy, w których stosowano całkowite zakazy, powinny odejść w zapomnienie – i słusznie. Jednak równie ważna jest dalsza dyskusja, którą dziś prowadzimy – mówiła podczas posiedzenia komisji.
Podkreśliła również, że media samorządowe pełnią istotną funkcję informacyjną, relacjonując działania samorządów, inwestycje czy wydarzenia kulturalne. – W samorządowych mediach prezentowane są inicjatywy podejmowane przez zarząd województwa, informacje o inwestycjach, działalności ośrodków kultury czy uroczystościach promowanych przez samorząd – zaznaczyła Synowiec.
W swojej wypowiedzi odniosła się również do sytuacji w województwie lubuskim, gdzie funkcjonują dwa tytuły prasowe. Jak zaznaczyła powstanie ,,Lubuskiego Centrum Informacyjnego”, czyli samorządowej redakcji województwa Lubuskiego wynikało z braku zainteresowania lokalnych mediów działalnością samorządu lub przedstawiania jej w negatywnym świetle. – Nie dostrzegam tam natomiast promowania jednej konkretnej osoby – podkreśliła Anna Synowiec.
Ministerstwo: Samorządy nie tracą możliwości promocji
Odpowiedź członkini Zarządu Związku Województw RP przedstawił Maciej Wróbel, wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który zwrócił uwagę, że samorządy nadal będą miały możliwość promocji swoich działań, jednak w inny sposób. – Promocja jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego i gminy, starostwa oraz samorządy województw nie są tego narzędzia pozbawione. Może ona odbywać się na wiele sposobów – nie tylko poprzez wydawanie własnej gazety. Jeśli dopuszczamy istnienie biuletynów informacyjnych, to właśnie one mogą pełnić taką rolę – zaznaczył.
Dalsza debata konieczna
Stanowisko Konwentu Marszałków Województw RP zostało przekazane do przewodniczących sejmowej Komisji Kultury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego.
Dyskusja na temat przyszłości mediów samorządowych nie jest zakończona. Strona samorządowa apeluje o dalsze rozmowy i wypracowanie rozwiązań, które pozwolą na zachowanie ich funkcji informacyjnej przy jednoczesnym zapewnieniu niezależności samorządowych mediów lokalnych.
link do stanowiska Konwentu Marszałków RP w sprawie likwidacji tzw. mediów samorządowych: