Lubelski Wojewódzki Dzień Rodzin
3 września 2024Otwarcie I etapu obwodnicy Nałęczowa
17 września 2024Marszałek Jarosław Stawiarski oraz wicemarszałek Piotr Breś wręczyli dwie umowy o dofinansowanie projektów na zakup ekologicznie czystych pojazdów wykorzystywanych w publicznym transporcie zbiorowym w ramach Działania 6.3 Publiczny autobusowy transport zbiorowy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2021. Umowy opiewają na ponad 72 mln zł, z czego ponad 51,5 mln zł to wsparcie z Funduszy Europejskich.
Pierwsza z tych umów dotyczy projektu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublin Spółka z o. o., zaś druga – projektu Gminy Miasta Lubartów. Wręczone umowy dotyczą zakupu 20 nowoczesnych hybrydowych autobusów typu plug-in dla Lublina, 3 elektrycznych busów dla Lubartowa oraz 4 stacji ładowania w tych miastach. Te inwestycje nie tylko przyczynią się do poprawy jakości powietrza i redukcji emisji CO2, ale również ułatwią dostęp do miejsc pracy i usług dla mieszkańców, w tym osób niezmotoryzowanych.
– Zakup nowych pojazdów hybrydowych i elektrycznych oraz rozwój infrastruktury ładowania to krok w stronę zmniejszenia emisji CO2, co oznacza polepszenie jakości życia mieszkańców naszego województwa. Szacuje się, że blisko 13 milionów osób rocznie skorzysta z nowego lub zmodernizowanego transportu publicznego w Lublinie i Lubartowie, co pokazuje, jak wielki wpływ na życie mieszkańców i turystów będą miały te inwestycje. Ograniczone będą także koszty eksploatacji taborów autobusowych, co powinno poprawić kondycję finansową naszych samorządów – podkreślał marszałek Jarosław Stawiarski.
W ramach Działania 6.3 Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie Sp. z o.o. zrealizuje projekt pn. „Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w Lublinie poprzez zakup 20 autobusów hybrydowych typu plug-in i 2 ładowarek”. Wartość projektu to ponad 62 mln zł, z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich wyniesie 43 mln zł. Inwestycja zostanie zrealizowana do 31 grudnia 2026 r.
Projekt przewiduje zakup autobusów hybrydowych typu plug-in. Będą to pojazdy przegubowe 18 m, czyli takie, które na jednej osi lub pomiędzy osiami mają zamontowany specjalny przegub z obrotnicą (specjalnie zaprojektowany punkt obrotowy na sprzęgu naczepowym lub w samym podwoziu, który znacznie ułatwia skręcanie). Autobusy te będą miały napęd hybrydowy, czyli połączony napęd spalinowy z elektrycznym, co umożliwia przejechanie kilkuset metrów wyłącznie na silniku elektrycznym. Hybryda typu plug-in, to pojazd o napędzie spalinowo-elektrycznym, który może być ładowany z sieci elektrycznej, zatem zaplanowany w projekcie zakup 2 mobilnych ładowarek jest uzupełnieniem tej inwestycji. Zaletami takiego rozwiązania są: dłuższy zasięg na zasilaniu elektrycznym, duża moc czy tańsza eksploatacja względem silników spalinowych.
Nowy tabor będzie stacjonować na terenie Zajezdni Autobusowej przy ul. A. Grygowej 56 w Lublinie. Zakupione pojazdy zastąpią stare i wysłużone autobusy o normach spalania EURO IV.
Z kolei Gmina Miasto Lubartów dzięki Funduszom Europejskim zrealizuje projekt pn. „Lubartowski transport publiczny” o wartości blisko 10 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie niemal 8,5 mln zł. Inwestycja ta – podobnie jak w Lublinie – zostanie zrealizowana do 31 grudnia 2026 r.
Potrzeba realizacji projektu w zakresie niskoemisyjnego transportu wynika z przyjętej w Strategii Rozwoju Elektromobilności Miasta Lubartów i została bezpośrednio zgłoszona przez mieszkańców miasta podczas prowadzonych konsultacji społecznych (aż 89,7% ankietowanych opowiedziało się za prowadzeniem transportu publicznego organizowanego przez samorząd w Lubartowie).
W ramach projektu w celu usprawnienia transportu publicznego w Lubartowie zakupione zostaną 3 busy elektryczne i 2 mobilne stacje ładowania (ładowarki typu plug-in o mocy 80kW). Busy będą niskopodłogowe, napędzane silnikami elektrycznymi o mocy nie mniejszej niż 200kW, z liczbą miejsc pasażerskich wynoszącą co najmniej 29 (w tym: min. 15 miejsc siedzących i co najmniej 2 miejsca dla osób z ograniczeniem ruchowym dostępne z poziomu niskiej podłogi), wyposażone w monitoring i system łączności z funkcją satelitarnej lokalizacji pojazdu oraz klimatyzację.
Zakupiony tabor będzie obsługiwał 2 trasy na terenie miasta, których przebieg został ustalony w wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych z uwzględnieniem zapotrzebowania komunikacyjnego poszczególnych części Lubartowa. Transport będzie nieodpłatny dla pasażerów, a jego organizacja zostanie powierzona Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., spółce ze 100% udziałem właścicielskim Gminy Miasto Lubartów.
Planowane do realizacji inwestycje będą uzupełnieniem działań w zakresie rozwoju elektromobilności w Lublinie oraz w Lubartowie. Szacuje się, że dzięki realizacji projektów w tych miastach pojemność
lubelskie.pl