Śląska Rada Seniorów inauguruje działalność
22 października 2024Inwestycje w porcie lotniczym Katowice Airport, oraz zintegrowana komunikacja z lotniskiem w związku z jego planowanym rozwojem to tematy kolejnej odsłony cyklu debat Miasta Idei organizowanych przez redakcję katowickiej Gazety Wyborczej. Tym razem w dyskusji uczestniczyli: marszałek województwa Wojciech Saługa, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik, prezes Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz oraz przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Kazimierz Karolczak.
– Lotnisko w Pyrzowicach to jedno z najważniejszych miejsc na mapie województwa, nie tylko w kontekście coraz większego ruchu pasażerskiego, ale także transportu opartego na cargo. Skala inwestycji wzmocni konkurencyjność naszego lotniska na tle pozostałych portów lotniczych. Co więcej, chyba żadne z lotnisk w kraju nie przejdzie takiego przeobrażenia. W interesie samorządów jest rozwój pyrzowickiego portu – wskazał marszałek Wojciech Saługa.
W kontekście samej komunikacji z lotniskiem kilka rozwiązań już z powodzeniem funkcjonuje. Przypomnijmy, że od grudnia ubiegłego roku pasażerowie mogą korzystać z połączenia S9 z Pyrzowicami uruchomionego przez spółkę Koleje Śląskie. Do końca lipca, czyli mówimy o samym środku sezonu urlopowego skorzystało z tego połączenia prawie 290 tys. pasażerów.
– Żadna linia kolejowa na starcie nie miała takiego obłożenia – podkreślił podczas debaty prezes Kolei Śląskich, Krzysztof Klimosz.
Na trasę między Częstochową a Tarnowskimi Górami codziennie wyjeżdża 10 par pociągów. Linię S9 obsługują popularne „Elfy 2” z 190 miejscami siedzącymi i 150 miejscami stojącymi. Pociągi jeżdżą co 2,5 godziny.
– Oczywiście, naszym zamierzeniem jest, aby tych składów było więcej, a pociągi kursowały co godzinę. Tabor spółki będzie wzmocniony o 26 nowoczesnych składów, jednak na teraz i tak nasza przepustowość byłaby ograniczona ze względu na rozpoczętą przebudowę Katowickiego Węzła Kolejowego – przypomniał Krzysztof Klimosz.
– Katowickie lotnisko jest dobrze skomunikowane. Obok oferty i możliwości, jakie stworzyły Koleje Śląskie mamy cztery autobusowe linie metropolitalne i dwie lokalne – dodał przewodniczący GZM, Kazimierz Karolczak.
Wielkie inwestycje na lotnisku
Najwięcej miejsca podczas debaty poświęcono rozpoczynającym się w Pyrzowicach inwestycjom związanym z rozbudową portu lotniczego. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, spółka zarządzająca Katowice Airport, ogłosiło właśnie przetarg na wybór projektanta głównego terminalu pasażerskiego i infrastruktury towarzyszącej. Budowa głównego terminalu pasażerskiego to największe przedsięwzięcie zaplanowane w ramach programu inwestycyjnego katowickiego lotniska, który został ogłoszony w lutym bieżącego roku. Jest to jednocześnie największy pojedynczy projekt inwestycyjny w historii Katowice Airport, zarówno jeśli chodzi o nakłady finansowe, jak i skalę oraz wielopłaszczyznowość całego przedsięwzięcia.
– Zadanie jest trudne i złożone. Najpierw budowa głównego terminalu pasażerskiego o przepustowości 10 mln podróżnych rocznie wraz z lotniczymi rękawami pasażerskimi. Następnie przebudowa i rozbudowa strefy airside, w tym budowa płyty postojowej dla samolotów w rejonie terminalu głównego oraz przebudowa dróg kołowania Alfa, Echo2 i Echo3, budowa centrum przesiadkowego i tunelu łączącego główny terminal pasażerski ze stacją kolejową i centrum przesiadkowym. Na koniec powstanie połączenie z drogą wojewódzką nr 913 oraz budowa drogi wewnętrznej i systemu parkingów – wyliczał prezes GTL SA, Artur Tomasik.
Najważniejszym celem realizacji inwestycji budowy głównego terminalu jest zwiększenie przepustowości infrastruktury do poziomu umożliwiającego komfortową obsługę 10 mln pasażerów rocznie. Jednocześnie cały projekt ma zostać przygotowany w taki sposób, żeby w przyszłości można było terminal łatwo rozbudować, zwiększając jego przepustowość do poziomu 12 mln pasażerów rocznie w pierwszej fazie i 15 mln podróżnych w drugiej. Nowa infrastruktura umożliwi także integrację trzech rodzajów transportu, to jest lotniczego, kolejowego i drogowego. Będzie to możliwe dzięki budowie centrum przesiadkowego, które zlokalizowane zostanie pomiędzy terminalem głównym a stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko” – te trzy punkty, obsługujące różne rodzaje transportu, zostaną połączone tunelem o długości około 270 metrów. Ponadto w ramach przedsięwzięcia, w miejscu gdzie obecnie znajduje się parking P2, powstanie nowy układ drogowy o wysokiej przepustowości, z wydzieloną strefą „Kiss & Fly”.
Prognozy są optymistyczne. Katowickie lotnisko należy do grona największych regionalnych portów lotniczych w Polsce. W 2023 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 5,6 mln pasażerów. Prognoza na 2024 rok zakłada obsłużenie ponad 6,2 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce. Warto prócz tego przypomnieć, że w Pyrzowicach rozpoczynają się prace budowlane związane z projektem multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Koszt inwestycji to 144,3 mln zł. Sercem inwestycji będzie kolejowy front rozładowczy do załadunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z trzema zbiornikami o pojemności 1000 metrów sześciennych i stanowiskami rozładunku autocystern. W części znajdującej się w strefie zastrzeżonej katowickiego lotniska powstaną stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych. Budowa multimodalnego węzła umożliwi przeładunek towarów, w tym paliwa lotniczego, oraz zaopatrywanie w paliwo wszystkich statków powietrznych operujących na terenie portu lotniczego. Nowa infrastruktura umożliwi ograniczenie transportu drogowego na rzecz kolei, co wpisuje się w proces wsparcia rozwoju zrównoważonego systemu transportu.
slaskie.pl