fbpx

Konwent Marszałków Województw RP w Małopolsce: Propozycje zmian systemowych dla skuteczniejszej walki z wykluczeniem transportowym

Podsumowanie posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST
24 lutego 2025
Zakończyły się obrady Konwentu Marszałków Województw RP w Krakowie
27 lutego 2025
Podsumowanie posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST
24 lutego 2025
Zakończyły się obrady Konwentu Marszałków Województw RP w Krakowie
27 lutego 2025
Pokaż wszystkie

Konwent Marszałków Województw RP w Małopolsce: Propozycje zmian systemowych dla skuteczniejszej walki z wykluczeniem transportowym

Nowa rola i kompetencje marszałków województw w systemie przeciwdziałania wykluczeniu transportowemu, nowe zasady rozdysponowania środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych oraz inne proponowane zmiany w funduszu – to tematy zaprezentowane i omówione podczas panelu poświęconego wykluczeniu komunikacyjnemu, zorganizowanego w ramach pierwszego dnia obrad Konwentu Marszałków Województw RP w Krakowie. Propozycje zmian w ustawie o FRPA zaprezentował Stanisław Bukowiec – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu ds. Przeciwdziałania Wykluczeniu Komunikacyjnemu.

Przedstawiamy dzisiaj proponowane założenia zmian w ustawie o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, ponieważ jesteśmy po spotkaniach zespołu eksperckiego, który wypracował pewne wnioski. Spotkanie z państwem jest elementem pre-konsultacji, chcemy poznać państwa uwagi i opinie co do tego, co już zostało wypracowane. Konkretne założenia ustawy będziemy chcieli przedstawić do końca marca. One również zostaną poddane konsultacjom, także z państwa udziałem

mówił wiceminister Stanisław Bukowiec.

Pierwszą z przedstawionych propozycji zmian była nowa rola marszałków województw w systemie. Według założeń tej propozycji, marszałkowie województw pełniliby funkcję integratorów przewozów, koordynując działania organizatorów publicznego transportu zbiorowego w województwie. W myśl propozycji, zadaniem samorządu regionalnego byłoby opracowanie kompleksowego planu transportu zbiorowego województwa – na podstawie propozycji jednostek samorządu terytorialnego – i nadzór nad jego wykonaniem. Marszałkowie przejęliby od wojewodów zadania z zakresu obsługi Funduszu Autobusowego w województwie i dysponowaliby środkami przyznanymi na województwo. Plan transportowy województwa obejmowałby gminne, powiatowe, powiatowo-gminne oraz wojewódzkie przewozy pasażerskie. Określałby m.in. standardy częstotliwości połączeń, z dbałością o zapewnienie minimalnego poziomu dostępności komunikacyjnej.

W nowej ustawie planowany jest też komponent kolejowy. Dlatego ta propozycja obejmuje założenia dla przewozu autobusowego i kolejowego

podkreślił wiceminister Stanisław Bukowiec.

Przedstawiając założenia dotyczące finansowania nowych zadań marszałków województw wiceminister zaznaczył, że zostały przewidziane dodatkowe środki na wydatki związane z obsługą Funduszu w urzędach marszałkowskich.

Podczas panelu zaprezentowano też propozycję nowych zasad rozdysponowania środków funduszu. Jak podkreślił wiceminister Bukowiec, proponowany nowy algorytm podziału byłby podobny do funkcjonującego obecnie, ale zakładający pewną elastyczność. – Sieć PKP, demografia w województwie, liczba funkcjonujących linii, odległości, ekonomika transportu – to będą parametry brane pod uwagę przy gospodarowaniu środkami. W tej chwili ten system się spina. Natomiast uważamy, że marszałkowie województw mogą pomóc lepiej gospodarować środkami przeznaczonymi na ten cel – podkreślił wiceminister.

Wśród zaproponowanych zmian znalazły się także m.in. wprowadzenie standardów jakości taboru na liniach dofinansowanych z Funduszu, obowiązek wyposażenia pojazdu w geolokalizator czy dopuszczenie możliwości dofinansowania z Funduszu przewozów typu door to door.

Trzeci element prezentacji proponowanych zmian dotyczył wsparcia marszałków przez ITD w kontrolowaniu wykorzystania środków funduszu. Wśród nich wymieniono m.in. Poszerzenie zakresu uprawnień wojewódzkich inspektorów transportu drogowego w celu kontroli faktycznego wykonywania przewozów na liniach komunikacyjnych objętych dopłatą z Funduszu i zgodności ze standardami.

Wśród dodatkowych propozycji w ramach systemu przeciwdziałania wykluczeniu transportowemu pojawiło się m.in. prowadzenie przez marszałków regionalnych portali rozkładów jazdy linii komunikacyjnych częściowo sfinansowanych ze środków Funduszu oraz ich bieżąca aktualizacja.

Cieszę się, że dyskutujemy o uporządkowaniu roli poszczególnych aktorów w budowie nowoczesnego systemu transportowego, bo on wymaga rewizji. To jest gigantyczne wyzwanie. Musimy cywilizować transport publiczny

– mówi Olgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, prezes Związku Województw RP.

To jest bardzo ważna dyskusja. Biorąc pod uwagę doświadczenia Małopolski, możemy powiedzieć, że integracja transportu kolejowego i autobusowego, która u nas już funkcjonuje, działa bardzo dobrze. Oczywiście, istotne dla nas jako marszałków będzie to, jak wyglądał kalendarz tych zmian, proponowana mapa. Wszystkim nam zależy, by zmniejszać „białe plamy”, a ci, którzy organizują transport byli rzetelni i uczciwi

źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego