fbpx

Pozytywne opinie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu dla projektów rozporządzeń Ministra Kultury i Edukacji

Zarząd Związku Województw RP: Potrzeba pilnych działań na rzecz rozwoju e-Zdrowia w Polsce
21 stycznia 2025
Studenci medycyny jako asystenci lekarzy – stanowisko Zarządu Związku Województw RP
23 stycznia 2025
Zarząd Związku Województw RP: Potrzeba pilnych działań na rzecz rozwoju e-Zdrowia w Polsce
21 stycznia 2025
Studenci medycyny jako asystenci lekarzy – stanowisko Zarządu Związku Województw RP
23 stycznia 2025
Pokaż wszystkie

Pozytywne opinie Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu dla projektów rozporządzeń Ministra Kultury i Edukacji

W środę, 22 stycznia, podczas posiedzenia Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowano kilka ważnych projektów rozporządzeń. Dotyczą one między innymi szkolnictwa artystycznego, podstaw programowych kształcenia zawodowego oraz zmian w organizacji egzaminów ósmoklasisty i maturalnych.

Projekty Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Zespół pozytywnie ocenił projekty rozporządzeń Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotyczące:

  • klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego,
  • organizacji roku szkolnego w publicznych szkołach artystycznych.

Opinie na temat projektów MEN

Kolejnym tematem obrad były projekty Ministra Edukacji Narodowej dotyczące podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w wybranych zawodach. Te również uzyskały pozytywną opinię.

Dyskusja o egzaminach – głos eksperta Związku Województw RP

Następnym punktem posiedzenia był projekt rozporządzenia Ministra Edukacji, który zmienia warunki przeprowadzania egzaminów ósmoklasisty i maturalnych. Głos w tej sprawie zabrał Andrzej Ziarek, ekspert Związku Województw RP i dyrektor Departamentu Infrastruktury Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.

Jestem za wydłużeniem czasu dla uczniów na egzaminach. Mam 23-letnie doświadczenie w oświacie, z czego 16 lat jako dyrektor szkoły. Wiem, że są uczniowie, dla których dostępny czas jest wystarczający, ale i tacy, którym go brakuje. Gdyby wszyscy uczniowie mieli wydłużony czas, zniknąłby problem dodatkowych zaświadczeń – podkreślił ekspert.

Zaznaczył także, że kluczowe jest dostosowanie poziomu trudności zadań egzaminacyjnych. – W ubiegłym roku egzamin z matematyki był wyjątkowo trudny, a czas okazał się niewystarczający. Wydłużenie czasu to dobre rozwiązanie, ale należy ustalić maksymalny czas dla wszystkich uczniów, który każdy będzie mógł wykorzystać według potrzeb. Jeśli uczeń skończy wcześniej, powinien mieć możliwość oddania pracy wcześniej – dodał Andrzej Ziarek.

Inne zaopiniowane projekty

Zespół pozytywnie zaopiniował także projekt rozporządzenia MEN w sprawie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe na rok 2025.

Program wsparcia dzieci i młodzieży z Ukrainy – zdjęty z obrad

Projekty uchwał Rady Ministrów dotyczące rządowego programu „Szkoła dla wszystkich” na lata szkolne 2024/2025–2026/2027 oraz warunków wsparcia edukacyjnego dzieci i młodzieży z Ukrainy zostały zdjęte z porządku obrad.