fbpx
Nowoczesna ściana wizyjna dla opolskiej policji
19 kwietnia 2022
Podopolskie Górki docenione w kraju
28 kwietnia 2022
Nowoczesna ściana wizyjna dla opolskiej policji
19 kwietnia 2022
Podopolskie Górki docenione w kraju
28 kwietnia 2022
Pokaż wszystkie

Rozmowy o Erasmus+ w Opolu

Erasmus+ to program, który daje możliwość uczniom odbycia praktyk zagranicznych. O dotychczasowych efektach, najnowszych zmianach oraz propozycjach debatowali w Opolu nauczyciele i praktycy całej Polski.

Program Erasmus+ okazał się strzałem w dziesiątkę, dlatego postanowiono o kontynuowaniu projektu. W latach 2021-2027 na ten cel zabezpieczono ponad 28 miliardów euro. To danie możliwości uczniom dodatkowego kształcenia i praktyk zagranicznych.

 

Barbara Mazur z Zespołu Szkół Licealno-Technicznych z Kluczborka, koordynator projektu Erasmus+, podkreśla, że dzięki niemu uczniowie poszerzają horyzonty. – Podnoszą również swoją samoocenę, uczą się pracy w grupie. To są bezcenne benefity. Realizujemy program od siedmiu lat. Na początku organizowaliśmy zajęcia dla technika logistyka, teraz tych praktyk jest znacznie więcej. Poszerzyliśmy je o informatyka, programistę, ochronę środowiska, spedytora czy mechanika. Dzięki praktykom zawodowym nasza baza poszerza się – mówi Barbara Mazur.

 

Mirosław Michalewski, nauczyciel Powiatowego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego z Wodzisławia Śląskiego uważa, że udział w praktykach to świetny sposób poznania warunków pracy w firmach zagranicznych. – To również poznanie życia. Uczniowie rozmawiają z pracownikami z firmy, w której przebywają. Poznają kulturę, zwyczaje, dokształcają język. Tutaj ważne jest znalezienie się w nowej grupie, kulturze. To też możliwość poznania danego kraju, żaden samodzielny wyjazd nie da tyle, ile możliwość wspólnej pracy – zauważa Mirosław Michalewski.

Uczennica z kluczborskiego zespołu szkół Oliwia Wosz pojechała do Belgii, a z wyjazdu najbardziej ceni sobie możliwość poznania kolegów i koleżanek z zagranicy. – Naszym celem było stworzenie start-up. Naszą pracę rozpoczęliśmy jeszcze w Polsce. Wspólnie dochodziliśmy z kolegami z Niemiec, jak założyć firmę, Będąc już na miejscu, mieliśmy okazję zintegrować się  – mówi. Kolejna uczennica, Anastazja Malysz, uważa, że dziś należy postawić nacisk na dobre wykształcenie pod kątem języków obcych. – Sam wyjazd dał mi pewność, że poradzę sobie za granicą. Wyjazd do Belgii i sama praktyka dały mi przekonanie, że w przyszłości mogę założyć firmę za granicą – dodaje Anastazja Malysz.

 

Antonis Lavantsiotis, menadżer greckiego hotelu z Katerini, chwali sobie zaangażowanie praktykantów z Polski. – To są bardzo rzetelni, oddani pracy praktykanci. Traktujemy ich jak wszystkich pracowników. Poznają pracę od recepcji po zaopatrzenie. Staramy się pracę łączyć z wypoczynkiem, bo przecież nasz hotel jest w turystycznej miejscowości – mówi Antonis Lavantsiotis.

 

Monika Jurek, dyrektor departamentu Edukacji i Rynku Pracy UMWO, mówi: – Drzwi Europy są otwarte dla naszych zawodowców. O tym rozmawiamy w takcie ogólnopolskiej konferencji. Pokazujemy możliwości uczestnictwa szkół w projektach unijnych.

 

W trakcie spotkania przedstawiciele poszczególnych szkół poznali nowe zasady uczestnictwa w programie Erasmus+, które zostały przedstawione przez pracowników Narodowej Agencji Programu Erasmus+.