Giełda Kooperacji – Lubuskie 2024 zakończona z sukcesem
23 września 2024Zachodnie Forum Gospodarcze 2024 – nowoczesne technologie kluczem do stabilnej gospodarki
14 października 2024Samorządy zrzeszone w Zielonogórsko-Nowosolskim Obszarze Funkcjonalnym zainwestują w edukację
W poniedziałek, 30 września 2024 r. samorządy zrzeszone w Zielonogórsko-Nowosolskim Obszarze Funkcjonalnym podpisały umowę o dofinansowanie projektu dla szkół.
Projekt „Ciekawa Nauka – wyrównanie szans edukacyjnych w zakresie szkolnictwa ogólnego w Zielonogórsko-Nowosolskim Obszarze Funkcjonalnym” jest dofinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego+ kwotą ponad 19 mln złotych. W ramach inicjatywy kompleksowe wsparcie otrzyma 19 tysięcy uczniów i 100 nauczycieli z 55 szkół, dla których organami prowadzącymi są jednostki samorządu terytorialnego należące do ZNOF, w tym 47 szkół podstawowych i 8 liceów ogólnokształcących.
– Jeden z pierwszych projektów realizowanych przez lubuskie ZIT-y dzieje się naprawdę. Wyjaśniamy to na wypadek, gdyby ktoś myślał, że to tylko opowiadanie o wsparciu z funduszy unijnych i namawianie samorządów lokalnych, żeby podpisywały porozumienia. Cieszymy się, że ZIT zielonogórsko-nowosolski był pierwszym, który podpisał porozumienie i był dobrym przykładem w całym województwie, a dzisiaj podpisujemy umowę na pierwszy projekt o wartości blisko 20 mln złotych. Jesteśmy gotowi przekazać państwu te pieniądze jak najszybciej. Około 19 tys. uczniów skorzysta z bardzo ciekawych działań edukacyjnych. W ramach projektu swoje kwalifikacje będzie mogło podnieść też ok. 100 nauczycieli. Wierzymy, że podniesie to jakość kształcenia, skutecznie pomoże młodym ludziom wybrać swoją przyszłość i będzie mieć pozytywne skutki dla rozwoju całego regionu. Wszystkim państwu dziękuję za sprawne działanie. Proszę wszystkich, żeby patrzeli na to jak na dobrą praktykę i brali przykład z ZIT-u zielonogórsko-nowosolskiego, jak należy szybko realizować projekty. Cieszę się ogromnie i gratuluję. Z przyjemnością podpiszemy umowę – mówił Marcin Jabłoński, marszałek województwa lubuskiego.
– Europejski Fundusz Społeczny to trzy obszary działania: wsparcie edukacji, włączenia społecznego, jak również rynku pracy i szeroko rozumianej polityki zdrowotnej. Jeżeli chodzi o edukację, to dzisiaj mamy kolejny etap, w którym kierujemy środki na szkolnictwo podstawowe i średnie. W sierpniu 2024 r. marszałek województwa lubuskiego podpisał ze starostą zielonogórskim Tadeuszem Pająkiem dużą umowę na prawie 20 milionów złotych. Wtedy zostały ukierunkowane środki z EFS-u – przede wszystkim na szkolnictwo średnie branżowe na terenie 12 powiatów naszego województwa. Tak więc wsparcie edukacji w naszym województwie idzie w dobrym kierunku. Wcześniej powiaty, teraz wy, jako pierwsze partnerstwo terytorialne, otrzymujecie duże środki z EFS-u na wsparcie edukacji. W ramach naborów ZIT-owskich to jest pierwsza umowa, którą dzisiaj podpisujemy. W sumie tych umów planujemy w najbliższym tygodniu podpisać około dziewięciu – nie tylko z partnerstwem zielonogórsko-nowosolskim, ale także gorzowskim – dodał Jakub Piosik, dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego.
Projekt dla uczniów przewiduje realizację zajęć rozwijających, wyrównawczych i doradztwa edukacyjno-zawodowego oraz doskonalących dla nauczycieli poprzez fachowe szkolenia – narzędzia i metody wdrażania edukacji włączającej.
Oczekiwane efekty to wzrost dostępu do wysokiej klasy kształcenia ogólnego oraz wynikający z tego wzrost wiedzy, umiejętności i kompetencji kluczowych na obszarze 8 gmin partnerskich. Projekt będzie wspierał równy dostęp do dobrej jakości włączającego kształcenia, obejmując także grupy w niekorzystnej sytuacji, zapobiegając wykluczeniu społecznemu, ułatwiając mobilność edukacyjną dla wszystkich uczestników oraz dostępność dla osób z niepełnosprawnościami.
Wnioskodawcą i beneficjentem projektu jest Stowarzyszenie „Lubuskie Trójmiasto”, a partnerami: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne – Samodzielny Oddział w Zielonej Górze, miasto Zielona Góra (lider porozumienia samorządowego ZNOF), gmina Sulechów, gmina Czerwieńsk, gmina Świdnica, gmina Zabór, gmina Nowogród Bobrzański, miasto Nowa Sól i gmina Otyń.
– Dwa miesiące temu podpisaliśmy porozumienie z Zarządem Województwa Lubuskiego, a dzisiaj to porozumienie materializuje się w postaci projektu „Ciekawa Nauka”. Lubuskie Trójmiasto to kolejny rozdział naszej historii, w której nikogo nie wykluczamy, w której nikt nie zostaje w tyle, bo wiemy, że łańcuch jest tak silny, jak silne jest każde jego ogniwo. Chciałbym, żeby dzisiaj wybrzmiał głos tych, którzy są najważniejsi w tym projekcie, którzy będą go realizować, czyli wójtowie, burmistrzowie, prezydenci – powiedział Tomasz Winiecki, prezes Stowarzyszenia Lubuskie Trójmiasto.
– Dziękuję bardzo za to spotkanie. To ważny moment, bo dotyczy czegoś, co jest ważne, czyli rozwoju nowoczesnej edukacji, wsparcia uczniów i nauczycieli. Mówimy o Funduszach Europejskich, które poprawią zdobywanie umiejętności m.in. matematycznych, badawczych, rozwój kreatywności i innowacyjności. To istotne, szczególnie w tych niebezpiecznych czasach klęsk żywiołowych, w których dzisiaj żyjemy. W Zielonej Górze inicjatywa dotyczy ponad dwudziestu szkół i ponad dwunastu tysięcy uczniów. Realizatorem projektu ze strony miasta Zielona Góra jest Centrum Nauki Keplera. Zajęcia wyrównawcze oraz doskonalenie nauczycieli poprowadzą zielonogórskie szkoły. Projekt poprawi efektywność nauczania i zdobywania wiedzy – powiedział Marcin Pabierowski, prezydent miasta Zielona Góra i lider porozumienia terytorialnego.
– Kształtowanie młodych pokoleń jest bardzo ważne, a te drogi, które budujemy, chodniki, domy bez nowego, dobrze wykształconego pokolenia po prostu byłyby bezużyteczne. Cieszę się, że tak duża grupa realizuje ten projekt, bo w szerszym gronie zawsze łatwiej jest realizować projekty unijne niż jednej gminie. Dziękuję panie prezydencie, że pan wziął na siebie obowiązki lidera – dziękował za wsparcie burmistrz Nowogrodu Bobrzańskiego Paweł Mierzwiak.
– Dla mnie to bardzo ważny projekt, ponieważ edukacja jest najważniejszym elementem wychowania młodych ludzi. Wierzę, że nasi nauczyciele i uczniowie z radością skorzystają z tego projektu i wyciągną z niego jak najwięcej. Cieszę się, że gmina Czerwieńsk także może być jego uczestnikiem – mówiła burmistrz Czerwieńska Agata Olejniczak.
Wójt gminy Świdnica Izabela Mazurkiewicz-Kąkol podkreśliła, że projekt zapewni uczestnikom również praktyczną wiedzę i umiejętności, co jest cenne z punktu widzenia rynku pracy: – To pozwoli uczniom wejść na drogę innego etapu nauczania, który wykorzystają, gdy pójdą w świat. Potrzebne jest też dostosowanie nauki do nowych standardów.
– Projekt jest pewnym rozwinięciem czegoś, co już się dokonało. Realizowaliśmy już bowiem jeden ze wspólnych projektów. Wiem, że w ramach tego projektu będzie możliwe poszerzenie praktycznej wiedzy dzieci i młodzieży z gminy Sulechów i to jest dla mnie kluczem do tego, co może w przyszłości czekać tych młodych ludzi, a więc sukces edukacyjny poprzez naukę praktyczną i rozwijanie własnych umiejętności – wyjaśnił burmistrz Sulechowa Wojciech Sołtys.
– Nie ma lepszej inwestycji w naszą młodzież i dzieci. Cieszę się, że ten projekt jest realizowany – dodał wójt gminy Zabór Robert Sidoruk.
– Wsparcie szkolnictwa pomoże wyrównać szanse edukacyjne, a także poprawić pozycję uczniów wśród młodzieży z innych krajów – zauważa Rafał Stasiński, zastępca burmistrza Otynia.
– Chciałbym wyrazić swoje uznanie dla pracy pana marszałka, pana dyrektora Departamentu EFS za to, że tak szybko i sprawnie przeprowadzili konkurs, w którym właśnie m.in. nasza gmina Otyń otrzyma znaczące wsparcie na zajęcia, których brakuje w szkole, dotyczące kompetencji kluczowych: zajęcia z matematyki, biologii, fizyki. Te wszystkie zajęcia są bardzo ważne, ponieważ jak państwo wiecie, Polska wśród krajów OECD nie jest na pierwszym miejscu. Staramy się gonić tę czołówkę. Wierzę w to, że poprzez tego rodzaju projekt uda się to zrobić, a także, że nasi uczniowie będą osiągać coraz lepsze wynik – powiedział Rafał Stasiński.
Paweł Juckiewicz, naczelnik Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Nowa Sól zwrócił uwagę na rolę narzędzi IT w realizacji projektu.
– Uważam, że projekt „Ciekawa Nauka” jest bardzo istotnym krokiem w tym, aby uczniowie skorzystali z uzupełnienia i rozwinięcia zasobów wiedzy i umiejętności również w systemie pozaławkowym, czyli z wykorzystaniem najnowszych technologii informacyjnych. Projekt zakłada różnego typu rozwiązania. Kładzie duży nacisk również na doskonalenie zawodowe nauczycieli. Co bardzo ważne dla nas, silny jest moduł preorientacji zawodowej. Wyposaża dzieciaki w takie kompetencje, które z pewnością w przyszłości pozwolą im podejmować bardziej odpowiedzialne decyzje dotyczące ich funkcjonowania na rynku pracy – podkreślił naczelnik Wydziału Oświaty.
Realizacja projektu „Ciekawa Nauka” w Zielonogórsko-Nowosolskim Obszarze Funkcjonalnym rozpocznie się już w październiku 2024 r.