fbpx

VII posiedzenie Komitetu Monitorującego Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

Marszałek Jarosław Stawiarski wręczył przedstawicielom jedenastu samorządów z województwa lubelskiego umowy o dofinansowanie projektów z Funduszy Europejskich dla Lubelskiego 2021-2027 na łączną kwotę dofinansowania przekraczającą 2 miliony złotych. Dzięki przyznanym dotacjom siedem podmiotów z naszego regionu będzie mogło opracować plany adaptacji do zmian klimatu, natomiast cztery przygotują plany zrównoważonej mobilności miejskiej. Powyższe umowy zostały podpisane w rezultacie zakończonych 9 maja br. naborów w ramach dwóch działań: Działania 3.2 Dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy; Działania 5.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych. Oficjalne przekazanie umów miało miejsce dzisiaj w siedzibie urzędu marszałkowskiego. – Chciałem wam podziękować za sięganie po fundusze europejskie. Jesteście przykładem dla innych miejscowości do składania dobrych wniosków o dofinansowanie z nowej perspektywy. Te środki posłużą na planowanie i tworzenie zielonego ładu, będą też konieczne do opracowania planów dotyczących m.in. małej retencji – mówił do zgromadzonych na konferencji marszałek Jarosław Stawiarski. Uwzględnienie zmian zachodzących w klimacie Przedmiotem projektów realizowanych w ramach rozstrzygniętego naboru w Działaniu 3.2 będzie opracowanie planów adaptacji do zmian klimatu miast. Beneficjentami projektów są miasta o liczbie mieszkańców poniżej 20 tys. mieszkańców lub – w przypadku miast będącymi stolicą powiatu poniżej 15 tys. mieszkańców – związki, porozumienia i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. Plan adaptacji do zmian klimatu jest dokumentem zawierającym charakterystykę danego obszaru, analizę danych klimatycznych, ocenę podatności, potencjału i wrażliwości oraz propozycję działań mających na celu zarówno łagodzenie skutków zmian klimatu, jak i adaptację do nich. Dokument powinien służyć do identyfikacji sektorów, które wymagają podjęcia działań adaptacyjnych, gdyż ze względu na postępujące zmiany klimatu miasta doświadczają licznych sytuacji ekstremalnych, takich jak fale upałów, susze, miejskie wyspy ciepła czy nawalne opady. Przedmiotowe plany adaptacji będą podstawą do przygotowywania projektów w ramach Działania 3.2 i 3.3 dotyczących: wspierania inwestycji w zakresie małej retencji wodnej, w szczególności w ekosystemach oraz zlewniach elementarnych, w tym naturalnych ekosystemach na obszarach cennych przyrodniczo oraz ekosystemach przekształconych wykorzystywanych na potrzeby produkcji rolnej, w tym poprzez zabiegi agrotechniczne, dobór gatunków i zbiorowisk roślin; zrównoważonego zagospodarowania wód opadowych i roztopowych, w szczególności z wykorzystaniem zielonej i zielono-niebieskiej infrastruktury, zastosowanie wodoprzepuszczalnych nawierzchni oraz odszczelnianie nawierzchni nieprzepuszczalnych; działań informacyjno-edukacyjnych i edukacyjnych w zakresie kwestii klimatycznych oraz ochrony zasobów wodnych – jako element szerszego projektu związanego z adaptacją do zmian klimatu. W efekcie rozstrzygniętego naboru dofinansowanie na opracowanie planów adaptacji do zmian klimatu otrzymało 7 miast: Goraj, Frampol, Międzyrzec Podlaski, Modliborzyce, Piaski, Poniatowa i Tarnogród. Przygotowanie Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej Natomiast w ramach Działania 5.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych dofinansowanie przeznaczono na projekty dotyczące przygotowania i aktualizacji Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej opracowywanych i wdrażanych przez odpowiednie organy gmin lub umocowane do tego formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego. W tym przypadku o dofinansowanie starać się mogły samorządy, ich związki, porozumienia i stowarzyszenia. Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP, tj. Sustainable Urban Mobility Plan) to strategiczny plan mający na celu zaspokojenie potrzeb osób i przedsiębiorstw w zakresie mobilności w miastach i w ich otoczeniu, którego zamierzeniem jest poprawa jakości życia. Dokumenty planowania mobilności, w tym SUMP, będą wymagane w przypadku ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania 5.1 Niskoemisyjny transport miejski czy też Działania 5.2 Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na następujące typy projektów: zakup czy modernizacja niskoemisyjnego taboru autobusowego oraz zeroemisyjnego taboru szynowego dla połączeń miejskich i podmiejskich wraz z niezbędną infrastrukturą; budowę infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów zeroemisyjnych; budowę i rozbudowę infrastruktury transportu publicznego; inwestycje zwiększające ruch pieszy i rowerowy w centrach miast i ich obszarach funkcjonalnych; systemy wspierające dekarbonizację transportu i zrównoważoną mobilność. W wyniku zakończonego naboru dofinansowanie na opracowanie SUMP otrzymały 4 miasta: Krasnystaw, Kraśnik, Ryki i Zamość. – Alokacja na te dwa działania wynosiła 20 mln złotych, wykorzystanych zostało ponad 2 mln zł. Pan marszałek wyraził zgodę na ogłoszenie kolejnych naborów, tak żeby pozostałe miasta naszego województwa również mogły z tych środków skorzystać. Dotychczas nie było naborów na działania planistyczne. Zostaną one uwzględnione w zaktualizowanym programie, który pojawi się we wrześniu – zapowiedziała Anna Brzyska, dyrektor Departamentu Zarządzania Programami Regionalnymi. Powyższe nabory są pierwszymi jeśli chodzi o projekty w zakresie opracowania planów adaptacji do zmian klimatu czy też przygotowanie SUMP. Przewidywane jest ogłoszenie kolejnych naborów w tym zakresie.
Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 na poprawę jakości życia mieszkańców
6 sierpnia 2023
Polsko-Chińskie Forum Biznesowe w Lublinie
19 sierpnia 2023
Pokaż wszystkie

VII posiedzenie Komitetu Monitorującego Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

VII posiedzenie Komitetu Monitorującego Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027

W dniu 3 sierpnia br. w Lubelskim Centrum Konferencyjnym odbyło się VII posiedzenie Komitetu Monitorującego Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 (KM). Przedmiotem posiedzenia były m.in. kryteria wyboru projektów dla pięciu Działań programu: 1.6, 7.9, 7.6, 8.5 oraz 8.8.

Obradom przewodniczył Jarosław Stawiarski, Marszałek Województwa Lubelskiego. W formule online uczestniczyły w nich przedstawicielki Komisji Europejskiej. Komisja Europejska pełni rolę monitorującą i doradczą w pracach Komitetu Monitorującego.

– Podczas ostatniego, lipcowego posiedzenia Komitetu podjęliśmy uchwały dotyczące kryteriów wyboru projektów dla pięciu działań Programu. Pozwoliło to na ogłoszenie kolejnych naborów wniosków o dofinansowanie. Do dzisiaj ogłoszone zostały 42 nabory o łącznej kwocie wsparcia wynoszącej ponad 2 mld 535 mln zł. 24 spośród nich to nabory projektów wyłanianych w sposób konkurencyjny, 18 naborów dotyczy projektów wybieranych w sposób niekonkurencyjny. Zakończyliśmy już 34 nabory, w ramach których potencjalni beneficjenci złożyli 1025 wniosków o dofinansowanie o łącznej kwocie wnioskowanego wsparcia wynoszącej blisko 2 mld 858 mln złmówił Przewodniczący KM Jarosław Stawiarski.

Przewodniczący KM poinformował także, że potencjalni beneficjenci programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 mogą składać wnioski o dofinansowanie m.in. w następujących obszarach współfinansowanych z:

EFRR:

  • wsparcie infrastruktury B+R w przedsiębiorstwach w ramach naboru ogłoszonego przez Lubelską Agencję Wspierania Przedsiębiorczości;
  • wsparcie efektywności energetycznej w budynkach i w sektorze mieszkaniowym oraz inwestycji w infrastrukturę włączającą dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ramach naborów ogłoszonych przez Departament Wdrażania EFRR (DW EFRR).

EFS+:

  • w zakresie ekonomii społecznej, usług rozwojowych w Podmiotowym Systemie Finansowania dla pracodawców i ich pracowników. Nabory ogłosił Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego (DW EFS).

Kryteria wyboru dla kolejnych typów projektów w ramach EFS+

Podczas posiedzenia członkowie KM przyjęli kryteria wyboru projektów dla kolejnych typów projektów w ramach Działań współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus:

8.5 Usługi społeczne;
8.8 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych Działań zaprezentował Sławomir Sołtys, p.o. Zastępcy Dyrektora DW EFS.

Propozycjami kryteriów wyboru projektów zajmowała się wcześniej Grupa robocza ds. EFS Plus. Podczas swego posiedzenia wszystkie zgłoszone projekty uchwał zaopiniowała pozytywnie. I takie opinie na forum KM zaprezentował Piotr Dragan, Przewodniczący Grupy.

Kryteria wyboru dla kolejnych typów projektów w ramach EFRR

Podczas posiedzenia członkowie KM przyjęli kryteria wyboru projektów również dla Działań współfinansowanych z EFRR. Kryteria dotyczące Działania 1.6 Wsparcie regionalnych ekosystemów innowacji (typ projektu nr 2) przedstawił Marek Neckier – Dyrektor LAWP w Lublinie.

Propozycje kryteriów wyboru projektów dla Działań:

7.9 Zrównoważony rozwój dziedzictwa kulturowego (typy projektu nr 1 a-c, 2 a-c, 3-8);
7.6 Infrastruktura usług i integracji społecznej (typy projektu nr 1 a-e, 2)
zaprezentował Piotr Zych, p.o. Zastępcy Dyrektora DW EFRR. Propozycje kryteriów wyboru projektów zostały uprzednio pozytywnie zaopiniowane przez Grupę Roboczą ds. EFRR. Opinie Grupy Roboczej ds. EFRR w sprawie przedmiotowych kryteriów zaprezentował jej przewodniczący, Krzysztof Kołtyś. Dyskusje nad kolejnymi kryteriami kończyły głosowania, w których członkowie KM przyjęli przedstawione rozwiązania.

– Zatwierdzenie przez Komitet kryteriów wyboru projektów dla powyższych działań pozwoli nam na ogłoszenie kolejnych 5 naborów wniosków o dofinansowanie – powiedziała Anna Brzyska, Dyrektor Departamentu Zarządzania Programami Regionalnymi UMWL.

Członkowie KM przyjęli również zmianę składu Grupy Roboczej ds. EFRR, którą zaprezentowała Ewa Pachowska-Kurzepa – Zastępczyni Dyrektora Departamentu Zarządzania Programami Regionalnymi.

Komitet zapoznał się także z informacją na temat spełniania warunku podstawowego 1.1. Dobre zarządzanie krajową lub regionalną strategią inteligentnej specjalizacji w ramach Celu Polityki 1. Bardziej inteligentna Europa dzięki wspieraniu innowacyjnej i inteligentnej transformacji gospodarczej przez Województwo Lubelskie. Informację w tym zakresie przedstawił Mariusz Bobel – Kierownik Oddziału Lubelskiego Centrum Badań nad Innowacyjnością w Departamencie Gospodarki UMWL.

źródło: https://www.lubelskie.pl/