fbpx

Pomorskie kupuje kolejnego kolejowego Impulsa

W Gdańsku stanie pomnik Lecha Bądkowskiego. Rozstrzygnięto konkurs rzeźbiarski
W Gdańsku stanie pomnik Lecha Bądkowskiego. Rozstrzygnięto konkurs rzeźbiarski
16 sierpnia 2023
89 mln zł na staże, szkolenia i własny biznes dla mieszkańców Pomorza
27 sierpnia 2023
Pokaż wszystkie

Pomorskie kupuje kolejnego kolejowego Impulsa

Klimatyzacja, wi-fi i monitoring. M. in. takie wyposażenie będzie miał kolejny elektryczny pociąg Impuls, jaki kupuje samorząd województwa pomorskiego. To kolejny zakup taboru kolejowego, który radykalnie podniesie jakość podróży po Pomorzu. Umowa z nowosądecką firmą NEWAG została podpisana 16 sierpnia 2023 r. Podpisanie odbyło się w formie elektronicznej.

Pojazd będzie kosztować niespełna 35 mln zł. Przeznaczony będzie do obsługi połączeń regionalnych. Wyposażony będzie podobnie jak inne Impulsy, w klimatyzację, system informacji pasażerskiej sieć wi-fi. Na pokładzie znajdzie się również defibrylator AED. Cały skład będzie monitorowany. Zostanie wydzielona również przestrzeń do przewozu rowerów. Dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się zostaną wyznaczone specjalne miejsca siedzące.

Kupując tak nowoczesne składy, chcemy konsekwentnie rozwijać transport kolejowy i poprawiać jakość podróży – podkreśla Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Impuls na pomorskie tory powinien wyjechać w październiku 2024 r.

Impulsów może być więcej

Podpisana 16 sierpnia 2023 r. umowa oznacza, że NEWAG dostarczy na Pomorze, co najmniej 36 składów. Przypomnijmy, że 15 czerwca 2023 r. samorząd województwa złożył wniosek o dofinansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

– Jeśli pieniądze unijne zostaną odblokowane, uruchomiona zostanie opcja zawarta w przetargu. A to oznacza, że kupimy 10 kolejnych pociągów. Łącznie to aż 45 składów – mówi marszałek województwa pomorskiego.

Trzeba też wspomnieć o czterech pojazdach dwunapędowych, nazywanych popularnie hybrydami. A jak wygląda harmonogram dostaw?

Dostawy zostały zaplanowane następująco: w 2023 r. – 8 pociągów, w 2024 r. – 8 pociągów, w 2025 r. – 8 pociągów, a dodatkowo ewentualnie, 9 jeśli będzie dofinansowanie z KPO, i w 2026 r. – 12 składów – wylicza Struk.