Marszałkowie województw krytycznie o zmianach w ustawie ADR. Apel o korekty i dialog z rządem

Marszałkowie chcą zmian w oznakowaniu atrakcji turystycznych. Chodzi o widoczność i rozwój regionów
17 grudnia 2025
Konwent Marszałków wzywa do zabezpieczenia przewozów kolejowych w sytuacjach kryzysowych
17 grudnia 2025
Marszałkowie chcą zmian w oznakowaniu atrakcji turystycznych. Chodzi o widoczność i rozwój regionów
17 grudnia 2025
Konwent Marszałków wzywa do zabezpieczenia przewozów kolejowych w sytuacjach kryzysowych
17 grudnia 2025
Pokaż wszystkie

Marszałkowie województw krytycznie o zmianach w ustawie ADR. Apel o korekty i dialog z rządem

fot. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego

Konwent Marszałków Województw RP przyjął 27 listopada 2025 r. stanowisko dotyczące projektowanej nowelizacji ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych. Dokument, skierowany m.in. do premiera Donalda Tuska oraz ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, wskazuje na szereg zagrożeń i niejasności zawartych w projekcie przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury.

Samorządy województw podkreślają, że potrzeba zmian w przepisach była od dawna sygnalizowana zarówno przez urzędy marszałkowskie, jak i przez podmioty prowadzące kursy ADR. Jednocześnie marszałkowie zaznaczają, że część proponowanych rozwiązań może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego – zwiększyć obciążenia administracyjne, koszty oraz niepewność prawną, bez realnej poprawy bezpieczeństwa transportu towarów niebezpiecznych.

Jednym z kluczowych punktów krytyki jest propozycja wprowadzenia obowiązku wnoszenia opłaty za wydanie zaświadczenia ADR jeszcze przed przystąpieniem do egzaminu. Zdaniem Konwentu brak jest podstaw prawnych do pobierania takiej opłaty od osób, które nie uzyskały jeszcze uprawnień. W przypadku niezdania egzaminu konieczny byłby zwrot środków, co generowałoby dodatkowe koszty i komplikacje administracyjne, zwłaszcza że opłaty te stanowią dochód budżetu państwa i trafiają na konta wojewodów.

Wątpliwości marszałków budzą również zmiany dotyczące egzaminów po tzw. kursach zintegrowanych. Zwracają oni uwagę, że projekt może prowadzić do sytuacji niezgodnych z ratyfikowaną przez Polskę Umową ADR, dopuszczając kierowców do egzaminów specjalistycznych bez uprzedniego pozytywnego zaliczenia egzaminu podstawowego. Jak podkreślono, polskie prawo nie przewiduje możliwości przeprowadzenia jednego, zintegrowanego egzaminu ADR.

Kolejnym obszarem spornym są propozycje zmian w funkcjonowaniu komisji egzaminacyjnych. Konwent przypomina, że dotychczasowy model nie był kwestionowany przez organy nadzoru, a marszałkowie województw skutecznie zapewniają bezstronność i sprawność egzaminów. Weryfikacja dokumentacji przez przewodniczącego komisji – w opinii samorządów – jest niezbędna dla prawidłowego przebiegu egzaminów i nie narusza zasady niezależności. Marszałkowie sprzeciwiają się także zmianom w mechanizmie wynagradzania członków komisji, wskazując, że egzaminy ADR są elementem administracji rządowej i to organy rządowe powinny określać zasady wynagradzania.

W stanowisku podniesiono również problem chaosu terminologicznego. Konwent domaga się ujednolicenia nazw kursów i egzaminów ADR zgodnie z zapisami Umowy ADR, argumentując, że spójne nazewnictwo jest warunkiem jasnego i skutecznego stosowania prawa.

Marszałkowie województw deklarują gotowość do dalszej współpracy przy tworzeniu przepisów dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych. Jednocześnie apelują do strony rządowej o pogłębioną analizę projektu oraz o zorganizowanie serii konferencji uzgodnieniowych z udziałem samorządów. Jak podkreśla przewodnicząca Konwentu Joanna Skrzydlewska, tylko dialog i wspólne wypracowanie rozwiązań legislacyjnych pozwolą uniknąć problemów organizacyjnych i zapewnić realny wzrost bezpieczeństwa w transporcie ADR.

Pełna treść stanowiska nr 14 Konwentu Marszałków Województw Rzeczypospolitej Polskiej:

https://polskieregiony.pl/wp-content/uploads/2025/12/STANOWISKO-NR-14.pdf