fbpx

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego stawia na ekologiczny transport Wisłą

uczeń w klasie
Kujawsko-pomorskie wspiera dzieci i młodzież
30 marca 2021
Kujawsko-pomorski marszałek prosi medyków o solidarność
15 kwietnia 2021
uczeń w klasie
Kujawsko-pomorskie wspiera dzieci i młodzież
30 marca 2021
Kujawsko-pomorski marszałek prosi medyków o solidarność
15 kwietnia 2021
Pokaż wszystkie

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego stawia na ekologiczny transport Wisłą

150 ton ładunku 150 kilometrów w górę rzeki – 6 kwietnia z portu morskiego w Gdańsku wystartował pilotażowy wiślany rejs komercyjnego barki z ładunkiem dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Towary dotrą do Chełmna 8 kwietnia, a barka, ponownie załadowana, ruszy w drogę powrotną. Organizatorem przedsięwzięcia, które promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego.

– Położenie naszego regionu, w którym krzyżują się dwie międzynarodowe drogi wodne, daje duże możliwości rozwoju w oparciu transport śródlądowy. Dlatego jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani działaniami zmierzającymi do użeglownienia dolnej Wisły i uruchomienia jej potencjału gospodarczego, oczywiście przy poszanowaniu środowiska naturalnego. Ten rejs pokazuje możliwości, jakie się z tym wiążą – mówi marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki.

Firmą, do której trafi załadowana dziś w Gdańsku zawartość kontenerów – 150 ton materiałów do produkcji – są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Co najmniej 150 ton ładunku popłynie z Chełmna do Gdańska powrotnym rejsem barki. Będą to gotowe produkty wysyłane z Polski w świat.

Załadowana sześcioma 40-stopowymi kontenerami barka i towarzyszący jej pchacz wypłyną z Portu Gdańsk krótko po południu. 8 kwietnia dotrą do Chełmna, gdzie nastąpi rozładunek na tiry, a na barkę trafią nowe kontenery. Planowany powrót do Gdańska 9 kwietnia. Operatorem rejsu jest warszawska firma VAN Cargo.

Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzą oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs powinien też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego uczestniczy w międzynarodowym projekcie EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest wzmocnienie transportu morskiego i śródlądowego. W 2017 roku zorganizowaliśmy wiślany rejs promocyjno-badawczy, a na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego powstało studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz – Solec Kujawski.

Wodny transport śródlądowy w liczbach:

  • Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
  • Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km
  • Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
  • Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku

Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów – to prawie piąta  część jej całkowitej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni  województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad  Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest  częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie \międzynarodowych dróg wodnych – łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i  E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji Rosyjskiej.

źródło i foto: UMWKP