
Posiedzenie Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli KWRiST
26 marca 2025Cyfrowe zmiany w administracji. Posiedzenie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego KWRiST

W piątek 13 czerwca odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Spotkanie zgromadziło przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej, a jego celem była dyskusja nad projektami ustaw oraz nowymi rozwiązaniami cyfrowymi, które mają ułatwić życie obywatelom i usprawnić funkcjonowanie administracji publicznej.
Najważniejsze tematy obrad
Na początku posiedzenia omówiono projekt ustawy o zmianie przepisów dotyczących postępowania egzekucyjnego w administracji. Projekt ten, przygotowany przez Ministerstwo Finansów, uzyskał pozytywną opinię Zespołu. Wcześniej został również skonsultowany z organizacjami samorządowymi, które zgłosiły swoje uwagi.
Kolejnym punktem była propozycja zmian w Regionalnym Programie Strategicznym w zakresie mobilności i komunikacji, przygotowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. Projekt również został zaopiniowany pozytywnie.
Elektroniczna karta wędkarska – nowa inicjatywa
W części dotyczącej spraw różnych przedstawiciele Związku Powiatów Polskich zaproponowali stworzenie elektronicznej karty wędkarskiej, która mogłaby zostać zintegrowana z aplikacją mObywatel. Pomysł ten spotkał się z dużym zainteresowaniem, a uczestnicy spotkania potwierdzili, że istnieją techniczne możliwości jego realizacji. Ustalono, że temat będzie dalej rozwijany w kolejnych etapach prac.
Nowości w systemie CEPIK
Istotną część spotkania poświęcono informacjom przekazanym przez Ministerstwo Cyfryzacji na temat planowanych zmian w systemie CEPIK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). Wśród zapowiedzianych projektów znalazły się m.in.:
możliwość pobierania danych o pojazdach zarejestrowanych wcześniej w innych krajach UE,
skrócenie procedur związanych z wyrejestrowaniem pojazdów (np. przez stacje demontażu),
wprowadzenie elektronicznych świadectw zgodności pojazdów,
cyfrowe prowadzenie okresu próbnego dla młodych kierowców,
bezpośrednie przekazywanie informacji o sądowych zakazach prowadzenia pojazdów do systemu (z pominięciem starostwa),
utworzenie centralnej ewidencji kart parkingowych,
oraz rozwój możliwości rejestracji pojazdów i zawierania umów sprzedaży całkowicie online.
Planowane zmiany mają być wdrażane sukcesywnie do drugiej połowy 2026 roku.
Wspólna praca na rzecz cyfryzacji
W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Rolnictwa oraz reprezentanci różnych organizacji samorządowych – w tym Związku Województw RP, Związku Powiatów Polskich, Związku Miast Polskich i Unii Miasteczek Polskich. Z ramienia ZWRP udział wzięli m.in. pracownik biura ZWRP Krzysztof Osiński oraz Agnieszka Aleksiejczuk, Dyrektor Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego.