fbpx

Cyfrowe zmiany w administracji. Posiedzenie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego KWRiST

Posiedzenie Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli KWRiST
26 marca 2025
Posiedzenie Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli KWRiST
26 marca 2025
Pokaż wszystkie

Cyfrowe zmiany w administracji. Posiedzenie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego KWRiST

W piątek 13 czerwca odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Spotkanie zgromadziło przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej, a jego celem była dyskusja nad projektami ustaw oraz nowymi rozwiązaniami cyfrowymi, które mają ułatwić życie obywatelom i usprawnić funkcjonowanie administracji publicznej.

Najważniejsze tematy obrad

Na początku posiedzenia omówiono projekt ustawy o zmianie przepisów dotyczących postępowania egzekucyjnego w administracji. Projekt ten, przygotowany przez Ministerstwo Finansów, uzyskał pozytywną opinię Zespołu. Wcześniej został również skonsultowany z organizacjami samorządowymi, które zgłosiły swoje uwagi.

Kolejnym punktem była propozycja zmian w Regionalnym Programie Strategicznym w zakresie mobilności i komunikacji, przygotowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. Projekt również został zaopiniowany pozytywnie.

Elektroniczna karta wędkarska – nowa inicjatywa

W części dotyczącej spraw różnych przedstawiciele Związku Powiatów Polskich zaproponowali stworzenie elektronicznej karty wędkarskiej, która mogłaby zostać zintegrowana z aplikacją mObywatel. Pomysł ten spotkał się z dużym zainteresowaniem, a uczestnicy spotkania potwierdzili, że istnieją techniczne możliwości jego realizacji. Ustalono, że temat będzie dalej rozwijany w kolejnych etapach prac.

Nowości w systemie CEPIK

Istotną część spotkania poświęcono informacjom przekazanym przez Ministerstwo Cyfryzacji na temat planowanych zmian w systemie CEPIK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). Wśród zapowiedzianych projektów znalazły się m.in.:

  • możliwość pobierania danych o pojazdach zarejestrowanych wcześniej w innych krajach UE,

  • skrócenie procedur związanych z wyrejestrowaniem pojazdów (np. przez stacje demontażu),

  • wprowadzenie elektronicznych świadectw zgodności pojazdów,

  • cyfrowe prowadzenie okresu próbnego dla młodych kierowców,

  • bezpośrednie przekazywanie informacji o sądowych zakazach prowadzenia pojazdów do systemu (z pominięciem starostwa),

  • utworzenie centralnej ewidencji kart parkingowych,

  • oraz rozwój możliwości rejestracji pojazdów i zawierania umów sprzedaży całkowicie online.

Planowane zmiany mają być wdrażane sukcesywnie do drugiej połowy 2026 roku.

Wspólna praca na rzecz cyfryzacji

W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Rolnictwa oraz reprezentanci różnych organizacji samorządowych – w tym Związku Województw RP, Związku Powiatów Polskich, Związku Miast Polskich i Unii Miasteczek Polskich. Z ramienia ZWRP udział wzięli m.in. pracownik biura ZWRP Krzysztof Osiński oraz Agnieszka Aleksiejczuk, Dyrektor Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego.