Jubileuszowe wyróżnienia dla laureatów projektu gospodarczego Marka Lubelskie
25 października 2022Znamy już datę III edycji Samorządowego Kongresu Trójmorza
10 listopada 2022Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski oraz prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ireneusz Merchel złożyli dziś podpisy na 5 umowach z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+. Łączny koszt wszystkich projektów wynosi blisko 4,25 mld zł. W wydarzeniu, które odbyło się w parku miejskim przy Janowskim Ośrodku Kultury w Janowie Lubelskim, wzięli udział Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, wicemarszałek Michał Mulawa oraz samorządowcy z województwa.
Inwestycja pozwoli na szybkie połączenie z Lublinem takich miast jak: Biłgoraj, Janów Lubelski, Łęczna, Łuków, Kraśnik, Krasnystaw, Zamość i Włodawa. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, jakim jest kolej, oraz do podniesienia atrakcyjności regionów.
– Kolej oznacza lepszą dostępność regionów, a także rozwój gospodarczy i redukcję spalin. Nowoczesny transport musi być nie tylko szybki, bezpieczny, wygodny i ekologiczny, ale także – jak pokazują wydarzenia związane z pandemią – odporny na nowe kryzysy – mówił podczas briefingu marszałek Jarosław Stawiarski.
Podpisane umowy dotyczą następujących inwestycji:
- Utworzenie połączenia kolejowego Lublin-Łęczna/LW Bogdanka
Połączenie kolejowe Łęcznej z Lublinem zapewni budowa nowej, zelektryfikowanej linii kolejowej, Lublin Lotnisko-Łęczna. Mieszkańcy zyskają wygodny dojazd do stolicy województwa w około 40 minut. Budowa linii pozwoli również na poprawę warunków przewozów towarowych – nowa linia obejmuje także odcinek od Łęcznej do Kopalni Węgla Kamiennego w Bogdance. Łącznie w ramach projektu powstanie 25 km jednotorowej linii. Pociągi zatrzymają się na 12 nowych i dostępnych dla wszystkich pasażerów stacjach i przystankach: Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna, Stara Wieś, Turowola, Puchaczów, Bogdanka.
- Budowa linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj wraz z poprawą dostępności do transportu kolejowego w m. Kraśnik
W ramach inwestycji planowana jest budowa 18 km linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski oraz ok. 12 km jednotorowej linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto-Kraśnik. Obie trasy zostaną zelektryfikowane, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać ciche, ekologiczne pojazdy i tym samym przygotować lepszą ofertę dla podróżnych. Mieszkańcy południowej Lubelszczyzny zyskają szybkie i wygodne połączenia kolejowe ze stolicą regionu. Czas przejazdu pociągiem między Kraśnikiem Fabrycznym a Lublinem szacowany jest na 52 min, a między Biłgorajem a Lublinem na 1h 36 min. Projekt przewiduje budowa ok. 15 stacji i przystanków, które będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dodatkowo w ramach inwestycji powstanie także studium projektowo-techniczne dla budowy oraz elektryfikacji kolejnej 35-kilometrowej jednotorowej linii kolejowej Janów Lubelski-Biłgoraj.
- Rewitalizacja połączenia Chełm-Włodawa wraz poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa
Projekt obejmuje modernizację ok. 41 km linii kolejowej nr 81 na odcinku Chełm-Okuninka Białe oraz budowę jednotorowej niezelektryfikowanej linii kolejowej przez Okuninkę do Włodawy liczącej ok. 10 km. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h. Czas przejazdu między Włodawą a Chełmem wyniesie ok. 53 min. Dzięki realizacji projektu możliwe będzie przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich na tej linii. W ramach prac planowana jest modernizacja 9 przystanków: Koza-Gotówka, Karolinówka, Ruda-Huta, Ruda-Opalin, Uhrusk, Wola Uhruska, Stulno, Sobibór, Okuninka Białe oraz budowa stacji Włodawa Miasto. Wszystkie obiekty będą przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
- Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków-Lublin
Kolejna umowa przewiduje elektryfikację linii Łuków-Lublin Północny. Przewoźnicy będą mogli wykorzystać nowoczesne, ekologiczne pociągi i przygotować atrakcyjną ofertę podróży. Znacznemu usprawnieniu ulegną również podróże do Warszawy. Nie będzie konieczności wymieniania lokomotyw ze spalinowych na elektryczne, co wpłynie na sprawniejsze i krótsze podróże do stolicy.
- Prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odc. Rejowiec-Zawada-Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada
Szybsze i sprawniejsze podróże koleją między Zamościem a Lublinem zapewni modernizacja i elektryfikacja linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec-Zamość Szopinek oraz odbudowa i elektryfikacja łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada. Czas przejazdu na trasie Zamość Wsch.-Rejowiec-Lublin Gł. wyniesie około 1h 54 min (ze wszystkimi postojami), czyli skróci się o ok. 20 minut. Umowa przewiduje również modernizację 10 stacji i przystanków: Zagrody Kościół, Krasnystaw Fabryczny, Krasnystaw Miasto, Wólka Orłowska, Izbica, Tarzymiechy, Krzak, Złojec, Mokre, Zamość oraz budowę 2 nowych przystanków, tj. Bzite i Zawada Wschodnia. Wszystkie obiekty będą przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zapewnią one komfortowe warunki oczekiwania na pociąg. Będą wyposażone w wiaty, ławki, jasne oświetlenie.
– Dla tego regionu to dobry czas. Wiosną ogłaszaliśmy kwalifikacje projektów dla kolei w województwie lubelskim. Dziś mogę potwierdzić, że rząd PiS dotrzymuje słowa, bo nie tworzymy zapowiedzi, a rozpoczynamy inwestycje. Gratuluję lokalnym samorządowcom, którzy podejmują projekty inwestycyjne dla dróg i kolei – mówił Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Zgodnie z zasadami programu Kolej+ Samorząd Województwa Lubelskiego wniesie do projektu wkład własny w wysokości 15% kosztów kwalifikowalnych (dotyczące koncepcji programowo-przestrzennej, dokumentacji projektowej, robót budowlanych oraz ewentualnych wykupów gruntów) i koszty niekwalifikowalne, które w sumie wyniosą 517,4 mln zł netto.
Łączny szacunkowy koszt zgłoszonych projektów wynosi 4 mld 246 mln zł brutto (3 mld 452 mln zł netto). Na realizację poszczególnych projektów przypadają następujące kwoty:
- Utworzenie połączenia kolejowego Lublin-Łęczna/LW Bogdanka: 110,3 mln zł.
- Budowa linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj wraz z poprawą dostępności do transportu kolejowego w m. Kraśnik: 135,8 mln zł.
- Rewitalizacja połączenia Chełm-Włodawa wraz poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa: 75,7 mln zł.
- Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków-Lublin: 56,7 mln zł.
- Prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odc. Rejowiec-Zawada-Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada: 138,9 mln zł.
Kolejnym warunkiem realizacji inwestycji było przedłożenie deklaracji przez organizatora przewozów o wypuszczeniu min. 4 pary pociągów na nowo powstałych trasach przez co najmniej 5 lat.
Województwo Lubelskie jest największym beneficjentem środków Programu Kolej+, w ramach których zostanie wybudowanych, zmodernizowanych i zelektryfikowanych 316 km linii kolejowych. Okres realizacji zadań przewidziany jest na lata 2023-2028.