fbpx

Łódzkie walczy z wykluczeniem komunikacyjnym

Kontrakt Programowy dla Województwa Łódzkiego
31 stycznia 2022
Sejmik Województwa Łódzkiego solidarny z Ukrainą
1 marca 2022
Pokaż wszystkie

Łódzkie walczy z wykluczeniem komunikacyjnym

Aż 40 linii autobusowych uruchomił już samorząd województwa łódzkiego. Ta najnowsza to połączenie Sieradz – Ostrów Warcki – Poddębice. Od 1 stycznia 2022 r. przewozy wojewódzkie docierają do 268 miejscowości wykluczonych komunikacyjnie, takich do których nie docierały dotąd przewozy łączące powiaty.

Połączenia dotowane są z budżetu państwa w ramach rządowej ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Cel to oczywiście likwidacja tzw. białych plam transportowych na terenie kraju przez przywrócenie zamkniętych albo utworzenie nowych połączeń autobusowych.

Już w 2019, czyli w roku wejścia w życie ustawy, województwo łódzkie uruchomiło 29 linii autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Była to rekordowa liczba połączeń zorganizowanych przez jednostkę samorządu wojewódzkiego.

W 2022 r. przewozy realizowane są już na 40 liniach, które poddane zostały modyfikacjom w rozkładach jazdy – zmiana godzin, nowe kursy lub wprowadzenia nowych przystanków. Tym samym samorząd województwa łódzkiego stał się największym beneficjentem rządowego Funduszu.

Na przystanku autobusowym w Krępie w powiecie poddębickim spotkali się z dziennikarzami wojewoda łódzki Tobiasz Bocheński i marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber, by opowiedzieć, jakie korzyści z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych mają mieszkańcy Łódzkiego. Właśnie przez tę niewielką miejscowość przebiega bowiem czterdziesta z kolei uruchomiona w naszym województwie linia autobusowa (relacji Sieradz – Ostrów Warcki – Poddębice).

– Po 1989 r. z różnych powodów politycznych i gospodarczych liczba połączeń komunikacyjnych w Polsce malała – mówił podczas spotkania z mediami wojewoda. – Tak było również w naszym województwie. Dotyczy to zarówno połączeń kolejowych, jak i autobusowych. Kolejne wsie i miejscowości znikały z sieci połączeń PKS, a mieszkańcy mieli utrudniony dojazd do szkoły czy pracy. Od 2019 r. pieniądze z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych zasilają nierentowne połączenia autobusowe. Dzięki temu wspólnie z przewoźnikami, ale głównie z samorządami naszego województwa tworzymy system, w którym zapełniamy tzw. białe plamy komunikacyjne, a dawne połączenia wracają.

Planowana łączna kwota rekompensaty w Łódzkiem (w roku budżetowym) wynosi ponad 23 mln zł, w tym dopłata ze strony budżetu państwa (z Funduszu Rozwoju Przewozów autobusowych) wyniesie ponad 17,5 mln zł.

– Z takich miejscowości jak Krępa mieszkańcy będą mogli dojechać do Sieradza, by potem przesiąść się w pociąg ŁKA i dojechać do Łodzi, w dodatku na jednym bilecie. Wszystkie uruchomione przez nas linie powstały w wyniku postulatów mieszkańców i samorządowców z Łódzkiego – mówił marszałek województwa.

Grzegorz Schreiber podkreślił, że walka z wykluczeniem komunikacyjnym to nie tylko nowe połączenia autobusowe, ale również remonty dróg wojewódzkich.

– Dzięki inicjatywie rządu, dzięki programowi Polski Ład pozyskaliśmy środki na modernizacje takich dróg jak ta – dodał. – Remonty ruszają w tym roku, będą trwały 2 lata. Dzięki rządowemu programowi uda nam się wyremontować 150 km dróg, by autobusy woziły pasażerów szybko i bezpiecznie.

W konferencji prasowej w Krępie, poza wojewodą i marszałkiem, uczestniczyli także radna Sejmiku Województwa Łódzkiego Dorota Więckowska, poseł Piotr Polak, starosta poddębicki Małgorzata Komajda oraz prezes PKS Sieradz Sławomir Gozdalik.

Łączna długość tras w Łódzkiem wynosi 2 201,40 km. Liczba obsługiwanych przystanków komunikacyjnych w trakcie realizowania usługi przewozowej przez wojewódzkich operatorów autobusowych to 1622. Przewozy autobusowe zorganizowane przez województwo swoim zasięgiem obejmą wszystkie powiaty Łódzkiego, 122 ze 177 gmin naszego województwa.

Źródło i foto: lodzkie.pl