fbpx

Małopolska trasa rowerowa VeloSkawa Ponikiewka – Zapora Świnna Poręba otwarta

5 mln zł dla małopolskich świetlic wiejskich
5 mln zł dla małopolskich świetlic wiejskich
1 kwietnia 2024
Zasłużeni w działalności na rzecz ochrony zdrowia uhonorowani w Krakowie
22 kwietnia 2024
Pokaż wszystkie

Małopolska trasa rowerowa VeloSkawa Ponikiewka – Zapora Świnna Poręba otwarta

Małopolska trasa rowerowa VeloSkawa Ponikiewka - Zapora Świnna Poręba otwarta

Na ścieżkę rowerową łączącą Wadowice z Jeziorem Mucharskim mieszkańcy Małopolski czekali bardzo długo. Inwestycję zrealizowano dzięki doskonałej współpracy Województwa Małopolskiego z Gminą Wadowice oraz wsparciu z Funduszy Europejskich. W uroczystym otwarciu trasy wzięli udział m.in. marszałek Witold Kozłowski i radny województwa Rafał Stuglik.

Od dzisiaj rowerzyści mają do dyspozycji łącznie prawie 6 km bezpiecznej i odseparowanej od ruchu samochodowego trasy VeloSkawa. Jest ona idealna na rodzinne wyprawy z dziećmi, a to przecież taki typ wycieczek, który preferuje prawie połowa Małopolan jeżdżących na rowerze. Odcinek z Jaroszowic do jeziora był trudny do zrealizowania, ponieważ trzeba było wybudować specjalną kładkę rowerową przez potok Ponikiewka. Dzięki doskonałej współpracy samorządu województwa i gminy oraz wsparciu z Funduszy Europejskich dzisiaj oddajemy kolejną ważną inwestycję – mówi marszałek Witold Kozłowski.

Oddany uroczyście do użytku 2,5 kilometrowy odcinek trasy VeloSkawa połączył istniejącą ścieżkę rowerową (prowadzącą przez Jaroszowice i Gorzeń) z koroną zapory Jeziora Mucharskiego. Fragment ten jest bardzo ważny dla mieszkańców Wadowic i okolic, ponieważ łącznie z wybudowanym w 2021 roku przez gminę odcinkiem, umożliwi bezpieczne, rekreacyjne wycieczki rowerowe do zapory w Świnnej Porębie (3 km odcinek powstał ze środków Województwa Małopolskiego oraz Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych).

W ramach trasy VeloSkawa Ponikiewka – Zapora Świnna Poręba wybudowano drogę rowerową oraz kładkę rowerową na potoku Ponikiewka i dwóch mniejszych potokach. Inwestorem było Województwo Małopolskie – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, a projekt został zrealizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020. Wartość tej inwestycji to blisko 5 mln zł, z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich wyniosło przeszło 4,7 mln zł.

Dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej w wysokości 4 728 881,37 zł, kolejny odcinek projektu VeloSkawa podniesie dostępność i atrakcyjność trasy rowerowej w zachodniej Małopolsce. Aktywna turystyka to coraz bardziej poszukiwany produkt dla ludzi poszukujących wypoczynku. Cała inwestycja stanowi doskonałą okazję dla turystyki weekendowej i sezonowej w regionie, co przyczyni się do wzmocnienia jego potencjału w zakresie zrównoważonej turystyki i gospodarki, których wsparcie jest jednym z priorytetów polityki spójności – podkreśla Marta Wnuk, Dyrekcja ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej, Komisja Europejska.

Docelowo trasa będzie miała około 100 kilometrów długości i pobiegnie od Suchej Beskidzkiej aż do Wiślanej Trasy Rowerowej – to umożliwi rowerzystom dojazd do i z Krakowa czy Oświęcimia na rowerze. Trasę przecinają także Czarny szlak rowerowy od zamku w Zatorze do zamku w Graboszycach oraz Rowerowy Szlak Doliny Karpia, które w przyszłości będą stanowiły doskonałe urozmaicenie dla podróżujących trasą rowerzystów.

Ponadto dzięki dobrej komunikacji kolejowej do/z Krakowa trasa ta ma ogromny potencjał do tworzenia wycieczek rowerowych o różnej długości z możliwością powrotu koleją w razie zmiany pogody czy utraty sił. Trasa ma ogromny potencjał turystyczny i mamy nadzieję, że gdy uda się ją w większej części skończyć będzie takim samym hitem jak zdobywająca nagrody i wyróżnienia trasa VeloDunajec (przebiega od Zakopanego do Wiślanej Trasy Rowerowej na północy).

Odcinek od Wadowic do tzw. Krowiego Mostu jest na etapie opracowywania dokumentacji i na przełomie 2024/2025 r. będzie ogłaszany przetarg na budowę trasy. Natomiast na budowę odcinka od tzw. Krowiego Mostu do Łączan ogłoszono już postępowanie przetargowe z terminem realizacji do k. 2025 r. Atrakcje na trasie: Sucha Beskidzka (zamek), Jezioro Mucharskie, Wadowice, parki rozrywki w okolicach Zatora, stawy rybne, Łączany.

Na trasie są dostępne również Miejsca Przyjazne Rowerzystom (projekt certyfikacji realizowany przez Województwo Małopolskie od 2020 r.): Kajaki-na-Skawie.pl – Wypożyczalnia kajaków i organizacja spływów, Galicjanka – Kawiarnia Cukiernia Piekarnia Pub, Punkt Informacji Turystycznej w Wadowicach.

VeloMałopolska

W ramach projektu VeloMałopolska przejezdnych jest już około 650 km (docelowo 1000 km, 8 tras). W największym stopniu gotowe są: małopolski odcinek krajowej Wiślanej Trasy Rowerowej, małopolskie odcinki europejskich tras EuroVelo 4 i 11 (czyli VeloMetropolis i VeloNatura) oraz VeloDunajec. Dobrej infrastruktury rowerowej (trasy VeloMałopolska + inne trasy) mamy ok. 900 km. Podobny bardzo wysoki poziom infrastruktury rowerowej ma tylko województwo zachodniopomorskie.

Liczniki zamontowane na istniejących odcinkach tras VeloMalopolska wskazują ciągły wzrost liczby rowerzystów – w 2023 roku było to ok. 2,2 mln cyklistów. Z badania przeprowadzonego w 2021 roku (Małopolskie Obserwatorium Rozwoju Regionalnego) wynika, iż najchętniej na rowerze podróżujemy w celach turystycznych i z rodziną. Do częstszych podróży rowerowych w największym stopniu zachęca nas bezpieczna infrastruktura rowerowa. Takie są właśnie budowane przez Województwo Małooplskie trasy VeloMałopolska: asfaltowe, płaskie, dobrze oznaczone i w dużej części odseparowane od ruchu samochodowego (aktualnie ponad 50% gotowych odcinków to drogi rowerowe). Dodatkowo trasy VeloMałopolska przebiegają przez miasta i miejscowości, do których można dojechać koleją – to umożliwia dojazd na trasę osobom, które nie posiadają samochodu.

Trasy rowerowe powstające w Małopolsce to oferta kierowana do turystów oraz możliwość aktywnego i zdrowego stylu życia dla mieszkańców. Badania Europejskiej Federacji Cyklistów wskazują, że 80% przejazdów na poszczególnych odcinkach europejskich tras rowerowych to ruch komunikacyjny, a tylko 20% to ruch turystyczny.

malopolska.pl