fbpx
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury z certyfikatem ILS CAT II
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury z certyfikatem ILS CAT II
26 czerwca 2023
Grunwald odbędzie się już po raz 25
Grunwald odbędzie się już po raz 25
10 lipca 2023
Pokaż wszystkie

Na Warmii i Mazurach rozmawiali o roli sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja to narzędzie, które w niedalekiej przyszłości zrewolucjonizuje działania marketingowe, niezależnie od tego czy dotyczą one small biznesu, turystyki, e-commerce czy rozrywki. Już dzisiaj niezbędna jest by prowadzić skuteczne działania wobec grupy docelowej, która dorastała w scyfryzowanym społeczeństwie.

II edycja konferencji #WaMaMarketing poświęcona była sztucznej inteligencji, domenie Metaverse oraz zagadnieniom związanym z mediami społecznościowymi. Dlatego współprowadzącą, obok Sebastiana Grabowskiego, Pełnomocnika Prezesa Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji ds. Smart City i wykładowcy Uniwersytetu Jagiellońskiego, był głos sztucznej inteligencji o imieniu SIlwia.
Konferencja zgromadziła blisko 500 uczestników w gmachu Warmińsko – Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie. Drugie tyle osób, uczestniczyło w spotkaniu dzięki transmisji on-line.

Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego, otwierając konferencję podkreślił, że samorząd tego województwa będzie zawsze partnerem wspierającym rozwój firm z Warmii i Mazur.

Bez marketingu trudno mówić o działalności gospodarczej. Dlatego szczególnie ważne jest pokazanie nowych trendów, nowych możliwości. Dzisiaj wykorzystanie sztucznej inteligencji, Internetu, mediów społecznościowych to już chleb powszedni – powiedział marszałek województwa.

Merytoryczne dyskusje o marketingu

Pierwszy z prelegentów, radca prawny Tomasz Palak, mówił o pułapkach prawnych, na które można natknąć się, korzystając z social mediów. Na przykład tworzenie i publikowanie memów, które są nie tylko rozrywką, ale i skutecznym narzędziem marketingowym, może spowodować konsekwencje prawne, jeśli ich autor nie zadba o przestrzeganie praw osobistych, autorskich czy wizerunkowych.
„Musimy zastanawiać się nad pięcioma rzeczami, kiedy przygotowujemy memy. Pierwsza z nich to osoba bohatera – rozpowszechnianie jego wizerunku wymaga zgody. Nie wymaga, jeśli ten wizerunek jest częścią większej całości, na przykład gdy jest on uczestnikiem imprezy o charakterze publicznym, lub znaną osobą” – powiedział Palak.

Druga kwestia, którą należy wziąć pod uwagę podczas przygotowywania memów, to tekst. Cytaty również objęte są prawami autorskimi. Podobnie autorzy fotografii. Czwartą kwestią jest wymowa mema – jeśli jest obraźliwy wobec osoby, której wizerunek został użyty, sprawa może się skończyć w sądzie. I piąta rzecz – znaki towarowe.

Kolejny prelegent, Kamil Kozieł, zarządzający firmą PrezART, mówił o pozornie nieistotnych czynnikach w sprzedaży i marketingu. Weźmy prawo najmniejszego wysiłku i np. ułatwienie skorzystania z formularza, dzięki jego częściowemu wypełnieniu. Ten zabieg zawsze odnosi pozytywny skutek marketingowy. Drugą jest koszt behawioralny, czyli czas, wysiłek fizyczny lub intelektualny, który musimy poświęcić, aby dany produkt kupić.

„Odkryjcie koszt behawioralny swojego klienta a potem go wyeliminujcie. Koszt behawioralny często określa nasze wybory” – powiedział Kamil Kozieł. Kolejne to opcja domyślna i uznaniowa ocena wartości produktu oraz emocje.

Paweł Tkaczyk, ekspert od budowania strategii marki, przedstawił rolę storytellingu w budowaniu marki. Uwiarygodnienie obiektu, czy usługi jest tym bardziej prawdopodobne, im bliżej zestawimy je z autentycznymi eksponatami lub wydarzeniami. „Z kolei efekt aureoli, który ma wielkie znaczenie dla marketingu, polega na tym, że jeśli znam natężenie jednej cechy produktu, a nie znam żadnej innej jego cechy, to ekstrapoluję ją na te nieznane. Jesteśmy w stanie przeżywać prawdziwe emocje, obserwując przygody fikcyjnych bohaterów” – zauważył Tkaczyk.

Tkaczyk dodał, że storytelling ma bardzo dużo wspólnego ze sztuczną inteligencją.

„To, że przeżywany okres fascynacji chatem GPT i sztuczną inteligencją jest efektem tego, że do tej pory traktowaliśmy je jako głupią maszynę, ponieważ za każdym razem, kiedy nie znał odpowiedzi mówiły >>nie wiem<<. Teraz chat GPT nie odpowiada >>nie wiem<<, tylko zmyśla. Zmyśla tak jak ludzie” – powiedział Tkaczyk.

Kolejna prelegentka Amelia Kallman, futurystka, mówczyni i pisarka, poświęciła wystąpienie wpływowi Metaverse na media społecznościowe. Powiedziała m.in., że ludzkość stoi na początku ogromnej zmiany, która dotyczyć będzie wszystkiego: społeczeństwa, polityki, technologii, środowiska oraz globalnej gospodarki. W krótkiej perspektywie tych długofalowych zmian będziemy doświadczać różnych zakłóceń i wyzwań. Ale zmiany też wiążą się z pewnymi szansami.
„Dziś, nasz świat fizyczny, to coś innego niż świat cyfrowy. Ale przed nami kolejny etap – świat wirtualny, który będzie nam oferował nowe grupy docelowe, pomysły oraz źródła przychodu” – powiedziała Kallman.

Futurystka, jako przyczyny tych zmian, podała oczekiwania nowego pokolenia, które wchodzi obecnie na rynek pracy oraz zbieżność nowych technologii, jak i ewolucji Internetu. Pokolenie Alfa, czyli młodzież, która obecnie poświęca czas nauce i grom komputerowym, w niedaleki przyszłości będzie rywalami na rynku pracy pokolenia Zet.
„Są responsywni. Dorastali w towarzystwie takich urządzeń, jak smart speakery, ekrany dotykowe i gier, które polegają na budowaniu wirtualnych światów. To nauczyło ich aby być aktywnym współtwórcą i kimś, kto znajduje rozwiązania” – wyjaśniała Kallman.

Jak zaznaczyła prelegentka, pokolenie Alfa nie widzi różnic między światem rzeczywistym a cyfrowym, jeśli chodzi o relacje, status społeczny czy finanse. Większość z nich twierdzi, że woli spotykać się ze znajomymi wirtualnie, a połowa z nich bardziej identyfikuje się ze swoim awatarem, niż z własnym ciałem. I są skłonni, żeby płacić za dobra wirtualne.
„Metaversum zakłada przechodzenie ze świata rzeczywistego do wirtualnego. Jest reprezentacją środowisk gamingowych, w których dorastało najmłodsze pokolenie” – wyjaśniała Amelia Kallman.
Obecnie dane na temat preferencji użytkowników mediów społecznościowych pozyskiwane są przez rejestrowanie „klików”, czasu pozostawania na danej stronie internetowej, kontakty poprzez komunikatory.

„Ale nadejdzie czas, że założymy gogle z kamerami i wtedy firmy będą zbierać informacje o naszych emocjach. Będą w stanie odczytać nasze podświadome reakcje dzięki subtelnym ruchom naszych mięśni mimicznych i oczu. Oddamy w ten sposób dostęp do naszych najbardziej intymnych danych i firmy będą nas znały lepiej, niż my znamy sami siebie. I wykorzystają te dane aby mieć jeszcze większy dostęp do naszego czasu czy pieniędzy” – powiedziała Kallman.

Wojtek Kardyś, ekspert do spraw komunikacji internetowej, digital marketingu i personal brandingu, wystąpienie na konferencji poświęcił wirtualnym influencerom oraz AI w social mediowych trendach 2023 roku. Wirtualni influencerzy, którzy istnieją tylko na portalach społecznościowych, mają już milionowe zasięgi i miliony followersów. Reklamują produkty i usługi dostępne w świecie rzeczywistym, ale w przeciwieństwie do realnych influencerów, działają 24 godziny na dobę.

„Konserwatywna Europa otwiera się na wirtualnych influencerów, ponieważ dają oni to, co marketingowcy lubią najbardziej – szum medialny” – powiedział Kardyś.

Petros Psyllos, elektronik, programista, innowator oraz konsultant, w prelekcji odpowiadał na pytanie: Jak wykładnicze technologie zmieniają świat, w którym żyjemy?
„Jednego dnia widzę w nich więcej zagrożeń, innego więcej szans. Dzisiaj widzę w tym więcej szans, bo skorzysta na nich medycyna, eksploracja kosmosu, walka ze zmianami klimatu. Sztuczna inteligencja, jako coś co może rozumować na bardziej abstrakcyjnym poziomie niż człowiek i dostrzegać rzeczy przez niego niezauważane, rozwiąże wiele problemów naszego świata” – powiedział Psyllos.

O chacie GPT, jako „rewolucji na miarę rewolucji”, mówił Maciej Kawecki, popularyzator technologiczny i dziennikarz naukowy.
„Często używamy zwrotu, że algorytmy nas zastąpią. Tak się nie stanie, ponieważ nie wiemy, w jaki sposób funkcjonuje ludzki mózg. A tym samym nie jesteśmy w stanie stworzyć algorytmu matematycznego, który na to pytanie odpowiada” – wyjaśnił Kawecki.

Tytuł wystąpienia ostatniego z prelegentów, Warrena Knighta, trenera oraz mówcy z obszaru transformacji cyfrowej i wirtualnego przywództwa, brzmiał: „Sztuczna inteligencja. Przygotuj się na erę przyspieszenia”.
„Kiedy wkroczymy w nowy świat technologii, przed nami pojawią się nowe wyzwania. Bo jeśli chcemy osiągnąć zamierzony cel, może się nam nie powieść. Dane pokazują, że pięćdziesiąt procent projektów nie powiedzie się. To może być skutkiem wpływu czynnika ludzkiego” – powiedział Knight.

Na zakończenie konferencji do jej uczestników przemówiła wirtualna Sylwia, która życzyła im, aby byli ciekawi nowych wyzwań i świadomi postępującej technologii. „Korzystajcie z możliwości, które są przed Wami, bo one napędzają postęp” – podsumowała przesłanie konferencji #WaMaMarketing 2023.

Informacje o wydarzeniu oraz archiwum transmisji znaleźć można na https://www.youtube.com/watch?v=DHsvMY9bs2c