Świętowali pszczelarze z Opolszczyzny
6 grudnia 2022Opolskie. Lokalne Grupy Działania wpływają na atrakcyjność życia na wsi
21 grudnia 2022Jazda na rowerze to jedna z najprzyjemniejszych i najzdrowszych form spędzania wolnego czasu. Coraz więcej osób wybiera rower jako główny środek transportu do pracy, na zakupy i aby spędzić czas z rodziną i przyjaciółmi. Dlatego w samorządzie województwa pojawiła się inicjatywa „Opolskie na rowery” .
— Dzięki funduszom unijnym możliwe stało się przygotowanie profesjonalnej i, co najważniejsze – potwierdzonej w terenie, inwentaryzacji tras rowerowych – podkreśla Remigiusz Widera, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki, UMWO. Jej wykonawcy pokonali na rowerach niemal 2000 kilometrów. W konsultacjach na kilku etapach tego projektu uczestniczyło około 500 osób, przedstawiciele różnych środowisk i mieszkańcy regionu. To wszystko posłużyło do opracowania koncepcji zintegrowanej sieci tras rowerowych województwa opolskiego przez konsorcjum firm Velo Tobiasza Nykamowicza i Neuteno Jacka Ziebury.
– Wypracowanie koncepcji rozwoju ścieżek rowerowych w województwie opolskim to bardzo ważny argument do rozmowy o środkach unijnych – podkreśla marszałek województwa opolskiego Andrzej Buła. W ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2021-2027 Unia Europejska stawia bardzo duży nacisk na sieciowanie i zieloną gospodarkę. Co to oznacza dla przeciętnego Kowalskiego?
– Jazda na rowerze to ekologiczny i bezemisyjny środek transportu, co w mocnym uproszczeniu oznacza, że stanowi element zielonej gospodarki. Sieciowanie jest jednak już bardziej skomplikowane, ale uzasadnione. Jeśli ma powstać trasa rowerowa, która kończy się po 10 km w powiecie kluczborskim i dotarcie do innej trasy wybudowanej w powiecie brzeskim to około 150 km drogą wojewódzką, przy której nie będzie ścieżki rowerowej, to cała wycieczka rowerowa przestaje być atrakcyjna …i bezpieczna – wyjaśnia Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa. Stąd też budowa nowych ścieżek powinna być powiązana ze stworzoną siecią tras rowerowych w regionie, tak aby stworzyć jedną i spójną sieć. Stworzona dzięki realizacji projektu koncepcja będzie stanowić podstawę – taki drogowskaz dla samorządów starających się o środki unijne – do rozbudowy ścieżek rowerowych w ramach nowej perspektywy unijnej.
Dodatkowo w ramach projektu wspólnie z mieszkańcami wybrano projekt budowy Miejsc Odpoczynku Rowerzysty tzw. MOR-u, który będzie wykorzystywany każdorazowo przy budowie MOR-ów. Powstał także spójny system znakowania tras. Znaki rowerowe docelowo będą umieszczone na wszystkich trasach rowerowych w województwie.
Tras rowerowych będzie przybywać, ale już dzisiaj województwo może pochwalić się pięknymi trasami rowerowymi, o których istnieniu mieszkańcy często nie wiedzą. Dlatego właśnie wspólnie z Przemysławem Supernakiem, podróżnikiem i rowerzystą, stworzyliśmy przewodnik rowerowy po wybranych trasach rowerowych w regionie – wyjaśnia Agnieszka Okupniak, dyrektor Departamentu Współpracy z Zagranicą i Promocji Regionu. Przewodnik wydany w formie papierowej oraz elektronicznej prezentuje 25 tras rowerowych o różnym poziomie trudności po województwie opolskim wraz z możliwością wgrania tych tras na urządzenia mobilne (tzw. ślad GPS).
Przewodnik rowerowy – Samorząd Województwa Opolskiego
Realizacja inicjatywy „Opolskie na rowery” oraz stworzenie koncepcji ścieżek rowerowych pokazują, że województwo „rozkręciło się” na dobre i stało się gotowe do kolejnego milowego kroku – a jest o co walczyć. Każdy z nas chce żyć w czystym środowisku i cieszyć się dobrym zdrowiem, a do tego rower nadaje się najlepiej!
Zarząd Województwa Opolskiego składa podziękowania wszystkim osobom zaangażowanym w tworzenie i realizację koncepcji tras rowerowych województwa opolskiego. Bez waszej pomocy, ciężkiej pracy oraz przede wszystkim pasji i wytrwałości nie udałoby się zrealizować tak wysokiej jakości produktu i osiągnąć rezultatów. Liczymy na dalszą współpracę i …widzimy się na ścieżkach rowerowych!
Posumowanie projektu Opolskie na rowery
źródło i foto: opolskie.pl