Konwent Marszałków. O środkach unijnych dla regionów
9 czerwca 2022Polskie Regiony. Eksperci ZWRP
13 czerwca 2022Po interwencji ZWRP Ministerstwo Infrastruktury deklaruje wzrost opłat za kursy reedukacyjne
Kursy reedukacyjne w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego nie służą wydawaniu uprawnień, lecz są formą resocjalizacji kierowców, którzy otrzymali maksymalną liczbę punktów karnych. Dlatego opłaty za udział w szkoleniu nie mogą być zbyt niskie. Tym bardziej, że zorganizowanie kursów przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego obejmuje nie tylko udostępnienie sal, ale przeprowadzenie warsztatów tematycznych, które poprowadzić muszą specjaliści z różnych dziedzin, w tym psychologii czy prawa o ruchu drogowym. Jest to zatem kosztowne.
Te argumenty przedstawione przez mec. Rafała Cieślika ze Związku Województw RP podczas spotkań odbywających się w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego przekonały resort infrastruktury do tego, aby złożyć deklarację zmiany przepisów tak, aby opłaty za kursy wzrosły czterokrotnie.
– To sukces, ponieważ zbyt niska cena kursu może tylko zachęcać „piratów drogowych” do dalszego łamania przepisów. Byłoby to sprzeczne z polityką rządu, której celem jest przecież dbałość o bezpieczeństwo na drogach, co objawia się m.in. podnoszeniem taryfikatorów mandatów. – tłumaczy mec. Rafał Cieślik.
Dyskusje na temat projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie kursu reedukacyjnego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego toczą się w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Strona samorządowa, którą tworzy m.in. Związek Województw RP, od początku postulowała podniesienie proponowanej, w wysokości 500 zł opłaty, na wyższą.
Przeczytaj: Z Zespołu ds. Infrastruktury KWRiST – Polskie Regiony
Wymaga to zmian na poziomie ustawowym, ponieważ rozporządzenie nie może przewidywać wyższej opłaty niż pozwalają na to przepisy rangi ustawowej.
Stosowne zmiany zapowiedziało Ministerstwo Infrastruktury na spotkaniu roboczym Zespołu do Spraw Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, które obyło się 9 czerwca br. Ze strony resortu w nim udział m.in. wiceminister Rafał Weber, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Renata Rychter oraz dyrektor Departamentu Prawnego Marcin Przychodzki. Związek Województw reprezentowali: mec. Rafał Cieślik (ZWRP), Marciusz Pauba (kierownik Wydziału ds. Kandydatów i Kierujących Pojazdami, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego), Tomasz Matuszewski (Zastępca Dyrektora WORD Warszawa). Zapowiedzi te zostały potwierdzone podczas posiedzenia Zespołu do Spraw Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, które odbyło się 10 czerwca.
Wraz ze zmianą wysokości opłat za kursy reedukacyjne w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, do takiego samego poziomu, podniesione mają zostać także opłaty za kursy reedukacyjne w zakresie profilaktyki przeciwalkoholowej i przeciwdziałania narkomanii.
Ministerstwo deklaruje niezwłoczne przystąpienie do prac legislacyjnych.
Dzięki tym zapewnieniom projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie kursu reedukacyjnego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego otrzymał opinię pozytywną strony samorządowej.
Nie tylko wydźwięk społeczny – kara dla osób łamiących przepisy o bezpieczeństwie drogowym – ale i sytuacja finansowa wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego ma znaczenie. WORDy utrzymują się bowiem jedynie z opłat, jakie ponoszą osoby zdające egzaminy na prawo jazdy czy uczestnicy kursów reedukacyjnych a te od lat nie są zmieniane. Dlatego mimo spotkania, które odbyło się 9 czerwca, strona samorządowa nie rezygnuje ze starań o spotkanie i omówienie kondycji WORDów z samym ministrem Andrzejem Adamczykiem, o co zabiega od dłuższego czasu w ramach prac KWRiST.
Przeczytaj: Z majowego posiedzenia plenarnego KWRiST – Polskie Regiony