fbpx
Polskie Regiony. Eksperci ZWRP
23 maja 2022
Perły Samorządu 2022 już za nami
24 maja 2022

19 maja br. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Z ramienia Związku Województw RP na spotkaniu obecni byli Tomasz Sobieraj, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego oraz mec. Rafał Cieślik, adwokat (ZWRP).

Kaskadowe przekazywanie starodroży

W porządku obrad po raz kolejny znalazł się projekt ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw (nr UD316) (Ministerstwo Infrastruktury).
Projekt nowelizuje m.in. ustawę o drogach publicznych w zakresie kaskadowego przekazywania starodroży.
Zaproponowana zmiana zakłada, że w przypadku tzw. kaskadowego mechanizmu sejmik województwa nie będzie mógł pozbawić kategorii drogi wojewódzkiej odcinka danej drogi krajowej, która została zastąpiona przez autostradę lub drogę ekspresową. W ocenie ZWRP nie poprawi to obecnie obowiązujących regulacji, a wręcz pozbawi zarządy województw możliwości tworzenia spójnego układu dróg publicznych.
Dlatego strona samorządowa, a także Komisja ds. Infrastruktury, Polityki Regionalnej oraz Środowiska Związku Województw RP postulują pozostawienie mechanizmu kaskadowego przekazywania starodroży w aktualnym kształcie.
Rozmowy na ten temat w ramach Komisji Wspólnej odbywały się kilkakrotnie. Tak było także na ostatnim posiedzeniu plenarnym KWRiST, gdzie chcąc uniknąć wydawania opinii negatywnej, strona samorządowa wnosiła o możliwość dalszych dyskusji na temat propozycji resortu a Zespół ds. Infrastruktury został upoważniony do wydania opinii wiążącej.
Jednakże wobec braku uwzględnienia postulatów dotyczących starodroży, strona samorządowa wydała opinię negatywną do projektu, przy jednoczesnym pozytywnym odniesieniu się do zmian w zakresie samego Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Przeczytaj: Z Zespołu ds. Infrastruktury KWRiST – Polskie Regiony

Kursy reedukacyjne

Podczas posiedzenia omawiany był także projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie kursu reedukacyjnego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Projekt rozporządzenia określa szczegółowy program 28-godzinnego kursu, realizowanego podczas 4 dni powszednich. Kurs przeprowadzany jest przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego i obejmuje w szczególności przedstawienie skutków wypadków drogowych, wpływu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu na funkcje percepcyjne kierującego oraz na podejmowane przez niego decyzje w ruchu drogowym oraz psychologicznych aspektów kierowania pojazdem i uczestnictwa w ruchu drogowym. Projekt rozporządzenia określa również opłatę za kurs w wysokości 500 zł oraz wzór zaświadczenia o jego ukończeniu.

Związek Województw RP postuluje podwyższenie opłaty za kurs reedukacyjny. Wysokość na tym poziomie jako maksymalna została ustalona w 2011 r. i obowiązuje od 2013 r. Tymczasem, jak zauważa Krajowe Stowarzyszenie Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, którego argumenty podziela ZWRP, sama tylko inflacja spowodowała, że wysokość tej kwoty obniżyła się o 20 proc. i nie pozwala na pokrycie kosztów przeprowadzenia kursu reedukacyjnego w proponowanym wymiarze.
Ponadto opłata powinna mieć charakter resocjalizacyjny, dlatego musi być dotkliwa. Biorąc pod uwagę i tak już trudną sytuację wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego, strona samorządowa nie może zgodzić się na propozycje dotyczące kosztów kursu. Ustalono, że odbędzie się spotkanie przedstawicieli samorządów województw z przedstawicielami resortu infrastruktury w tym temacie.

 

Administracja geologiczna

W czasie spotkania zespołu omawiano też projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo geologiczne i górnicze (Ministerstwo Klimatu i Środowiska). Zakłada on poszerzenie kompetencji marszałków województw o zadania realizowane dotychczas przez starostów związane z opracowaniem i zmianami planów zagospodarowania przestrzennego województwa. Wiąże się to z utworzeniem nowych etatów w urzędach marszałkowskich. Z oceny skutków regulacji wynika, że będą to 32 etaty we wszystkich 16 urzędach łącznie. Takie zmiany – stanowiące zlecanie zadań z zakresu administracji rządowej – wymagają zapewnienia odpowiednich środków finansowych na ich realizację. Dziś zadania te wykonują samorządy powiatowe, jednakże nie jest możliwe przesuniecie otrzymywanych przez nie dotacji na województwa. Zachodzi zatem potrzeba uregulowania kwestii zmian właściwości organu i finansowania realizacji proponowanych zadań. Z tego też powodu uzgodniono, że strona samorządowa spotka się z resortem klimatu i środowiska oraz resortem finansów.