fbpx

Port multimodalny w Karsznicach gotowy do pracy

Rozmawiali o Planie Sprawiedliwej Transformacji oraz wykorzystaniu środków unijnych w Łódzkiem
Rozmawiali o Planie Sprawiedliwej Transformacji oraz wykorzystaniu środków unijnych w Łódzkiem
13 listopada 2023
Głos młodzieży województwa łódzkiego
27 listopada 2023
Rozmawiali o Planie Sprawiedliwej Transformacji oraz wykorzystaniu środków unijnych w Łódzkiem
Rozmawiali o Planie Sprawiedliwej Transformacji oraz wykorzystaniu środków unijnych w Łódzkiem
13 listopada 2023
Głos młodzieży województwa łódzkiego
27 listopada 2023
Pokaż wszystkie

Port multimodalny w Karsznicach gotowy do pracy

Port multimodalny w Karsznicach gotowy do pracy

Na tę chwilę mieszkańcy Zduńskiej Woli, a zwłaszcza Karsznic, czyli kolejowej dzielnicy miasta, czekali od lat. Ale to moment równie istotny dla całego województwa łódzkiego. W środę 15 listopada zostało otwarte Centrum Logistyczne Zduńska Wola Karsznice, jedna z najważniejszych inwestycji dla regionu.

– Tego miejsca miało nie być. Jednak wiele osób starało się, aby ono jednak powstało. A przecież Karsznice przez lata były stolicą kolejarzy. Potem, niestety, zostały odstawione od głównego nurtu funkcjonowania polskiej kolei. To, że tu jesteśmy, oznacza, że przywracamy to miejsce na kolejową mapę kraju – mówił Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego podczas otwarcia portu.

W tej ważnej uroczystości wzięli też między innymi udział: Marek Matuszewski, poseł Prawa i Sprawiedliwości, radne wojewódzkie Marlena Sagan i Dorota Więckowska, samorządowcy powiatowi, miejscy i gminni. Gospodarzami byli Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo oraz Hanna Jażdżyk, prezes PKP Cargo Terminale, która to spółka realizowała inwestycję.

Jak podkreślał marszałek Grzegorz Schreiber, budowa portu multimodalnego w Karsznicach to doskonały przykład tego, że coś, co przez wiele lat było niemożliwe, okazało się możliwe. Tę inwestycję przez lata obiecywało wielu lokalnych samorządowców.

– Ale z tych planów ciągle nic nie wynikało. Pewnie zabrakło determinacji, jaką trzeba mieć, aby zrealizować projekt tak ważny dla Polski – mówił marszałek.

Powstanie terminalu to efekt starań Grzegorza Schreibera oraz realizacja obietnicy, jaką złożył wspólnie z Mateuszem Morawieckim, premierem rządu Prawa i Sprawiedliwości.

– Zaangażowałem się w ten projekt, bo od lat słyszałem od mieszkańców Zduńskiej Woli, od radnych PiS, miejskich i powiatowych, że ta inwestycja korzystnie wpłynie na rozwój Zduńskiej Woli – mówi Grzegorz Schreiber. – Już w 2017 roku odwiedziliśmy to miejsce z premierem Mateuszem Morawieckim, bo chciałem, by na własne oczy zobaczył, jaki potencjał w nim tkwi i że koniecznie trzeba to wykorzystać. To był przełomowy moment dla realizacji idei, jaką była budowa portu.

Te starania nabrały tempa wkrótce po tym, jak w 2018 roku Grzegorz Schreiber objął funkcję marszałka województwa. W lipcu 2019 roku do Urzędu Marszałkowskiego zostali zaproszeni przedstawiciele największych spółek PKP na robocze rozmowy. To wówczas padła deklaracja dotycząca budowy portu multimodalnego w Karsznicach.

Prace w Karsznicach trwały od sierpnia 2022 roku. Na zlecenie PKP Cargo Terminale realizowała je spółka ZUE. Powstało jedno z największych multimodalnych centrów logistycznych w Polsce. Zajmuje blisko 13 hektarów, a sam plac składowy ma powierzchnię ponad 33 tysięcy metrów kwadratowych. Docelowa zdolność przeładunkowa terminalu szacowana jest na 500 tys. jednostek multimodalnych rocznie. Terminal wyposażony jest w inteligentne systemy optymalizujące operacje logistyczne w tym w automatyczny system identyfikacji kontenerów, rozpoznawania potencjalnych uszkodzeń oraz przydzielania slotów dla składów kolejowych i samochodów ciężarowych. Całkowita wartość inwestycji to prawie 128,6 mln zł. Zarząd Województwa Łódzkiego wsparł budowę terminalu kwotą 51,7 mln zł. To dofinansowanie dla spółki PKP Cargo Terminale z Regionalnego Programu Operacyjnego.

– To nie było łatwe zadanie. Wspierałem wiele inwestycji i nigdzie nie było tak wielu problemów jak tutaj. Ale cel został osiągnięty. Bardzo dziękuję tym wszystkim, którzy pomagali w realizacji tego zadania, ważnego nie tylko dla Zduńskiej Woli i naszego województwa, ale dla całej Polski – dodał Grzegorz Schreiber.

Terminal zapewni kompleksową obsługę logistyczną połączeń kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku w relacji Chiny – Europa, a także z portów bałtyckich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu na południe naszego kraju i cały region środkowoeuropejski. Atuty lokalizacji terminalu to położenie przy ważnej dla całej Europy linii kolejowej nr 131 oraz w bliskim sąsiedztwie trasy ekspresowej S8, co oznacza świetną komunikację we wszystkich kierunkach poprzez autostrady i drogi ekspresowe: węzły A1/A2 oraz A1/S14, S8/S14 oraz S8/A2.

– Dla nas ten terminal jest kluczowym elementem strategii rozwoju. Jego działalność znacznie poszerzy możliwości świadczenia kompleksowych usług logistycznych dla przedsiębiorstw różnych branż – podkreślał Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo.

Podczas otwarcia portu marszałkowi Schreiberowi dziękowali radni miejscy i powiatowi ze Zduńskiej Woli. – To dla nas historyczna chwila. W imieniu mieszkańców dziękujemy za determinację w działaniach, aby ten projekt został zrealizowany i za impuls rozwojowy, który miasto dzięki niemu dostanie – mówili.

źródło: lodzkie.pl