
Posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury KWRiST: kwestie dokumentów i opłat drogowych
16 czerwca 2025
Posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego
27 czerwca 2025Potrzebne pilne zmiany w systemie nadzoru nad kierowcami – posiedzenie senackich komisji

W Senacie 10 czerwca odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, którego przedmiotem był raport na temat stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w roku 2024. Posiedzenie pokazało wyraźnie, że mimo częściowych postępów – sytuacja na polskich drogach nadal wymaga zdecydowanych reform, nie tylko w zakresie profilaktyki, lecz również nadzoru nad kierowcami, w tym egzekwowania sądowych zakazów prowadzenia pojazdów.
Problemy bezpieczeństwa – alarmujące dane
Raport przedstawił Dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Konrad Romik. Jednak to wystąpienie Tomasza Matuszewskiego, Sekretarza Mazowieckiej Rady BRD, wzbudziło najwięcej dyskusji. Zwrócił on uwagę na zatrzymanie pozytywnych trendów spadkowych w liczbie ofiar wypadków drogowych. Wskaźnik „ciężkościowy” (liczba ofiar śmiertelnych na 100 wypadków) od 10 lat pozostaje niezmiennie wysoki i w 2024 roku wyniósł 8,8 – co stanowi ponad dwukrotność średniej unijnej.
Poruszono też problem słabego funkcjonowania systemu reedukacji kierowców – mimo że od 14 lat istnieją jego założenia ustawowe. Zwrócono uwagę, że obecne szkolenia służą jedynie redukcji punktów karnych i nie mają realnego wpływu na zmianę postaw kierujących.
Związek Województw RP: system dokumentów PKK i PKZ wymaga gruntownej reformy
W imieniu Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej głos zabrał Mariusz Pauba, Kierownik Wydziału ds. Kandydatów i Kierujących Pojazdami z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Odwołał się do stanowiska Zarządu ZWRP z dnia 17 marca 2025 r., w którym jasno wskazano na konieczność zmian w systemie obiegu dokumentów dotyczących:
PKK (Profil Kandydata na Kierowcę),
PKZ (Profil Kierowcy Zawodowego),
Zakazów prowadzenia pojazdów.
Pauba alarmował, że kierowcy z aktywnymi sądowymi zakazami prowadzenia pojazdów wciąż jeżdżą po polskich drogach. Ponieważ informacje o orzeczeniach sądowych często trafiają do starostw z opóźnieniem – niekiedy już po zakończeniu obowiązywania zakazu. W efekcie ani CEPiK, ani Policja nie mają pełnej wiedzy o osobach, które nie powinny zasiadać za kierownicą.
Według danych Policji – miesięcznie ok. 1000 osób łamie sądowy zakaz prowadzenia pojazdów. W skali kraju problem dotyczy ponad 200 tysięcy obywateli.
ZWRP w swoim stanowisku zaproponował wprowadzenie jednolitego i zintegrowanego systemu przekazywania danych z sądów do CEPiK oraz Krajowego Systemu Informacji Policji, który pozwoliłby natychmiast reagować na nowe orzeczenia. Związek wskazał, że obecne procedury są archaiczne, zbyt wolne i niewydolne.