fbpx

Praca zdalna w urzędach. Wyniki kontroli z perspektywy NIK

Zdrowy samorząd – zagłosuj na Lubuskie
3 lutego 2022
Rehabilitacja pocovidowa – poszukiwani realizatorzy projektu w Opolskiem
14 lutego 2022
Zdrowy samorząd – zagłosuj na Lubuskie
3 lutego 2022
Rehabilitacja pocovidowa – poszukiwani realizatorzy projektu w Opolskiem
14 lutego 2022
Pokaż wszystkie

Praca zdalna w urzędach. Wyniki kontroli z perspektywy NIK

3 lutego br. odbyło się bezpłatne szkolenie online pt. „Wyniki kontroli dotyczącej realizowania przez administrację państwową zadań w ramach pracy zdalnej”.

Webinarium organizowane przez Związek Województw RP w ramach projektu Edu Polskie Regiony poprowadził Mariusz Lenkiewicz, główny specjalista kontroli państwowej z Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Białymstoku.

Dynamiczny rozwój epidemii COVID-19 w Polsce od marca 2020 r. spowodował konieczność podjęcia odpowiednich działań, uruchomienia mechanizmów, procedur i ugruntowanie w społeczeństwie zachowań, których podstawowym celem byłoby przeciwdziałanie zakażeniom. Jedną z form takich działań miała być praca wykonywana na odległość, która przyczynić się miała do zmniejszenia transmisji wirusa SARS-Cov-2.

Aby jednak praca zdalna mogła być wykonywana bez utraty efektywności realizowania zadań, niezbędnym było odpowiednie przygotowanie podmiotów wykonujących zadania publiczne do tego trybu pracy. Dlatego Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę, która miała sprawdzić, czy podmioty wykonujące zadania publiczne rzetelnie i prawidłowo zorganizowały pracę w formie zdalnej w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

Określono też dwa cele szczegółowe kontroli:

  • Czy podmioty wykonujące zadania publiczne były przygotowane do realizacji pracy w formie zdalnej?
  • Czy sposób organizacji pracy w formie zdalnej umożliwiał jej wykonywanie w sposób rzetelny i zgodny z przepisami?

Najwyższa Izba Kontroli oceniła organizację pracy zdalnej w związku z Covid-19 w 40 instytucjach publicznych. Aż 34 z nich nie były przygotowane do wykonywania zadań na odległość, głównie z powodu braku sprzętu i barier technicznych. W efekcie zaledwie 32% pracowników skontrolowanych instytucji było w stanie realizować zdalnie kluczowe zadania. Reszta, czyli 2/3, wykonywała prace niewymagające dostępu do systemów informatycznych, dokształcała się we własnym zakresie, brała udział w szkoleniach albo pozostawała do dyspozycji pracodawcy.

Podczas webinaru uczestniczy mieli okazję zapoznać się z wynikami, dobrymi praktykami i wnioskami z kontroli a także zdawać pytania.

Raport Izby dostępny jest tutaj: id,25063,vp,27811.pdf (nik.gov.pl)

Prezentacja ze szkolenia: Prezentacja NIK Praca zdalna