fbpx
Europejski Komitet Regionów debatuje nad przyszłością Ukrainy
28 kwietnia 2022
Europa Karpat po raz kolejny na Podkarpaciu
17 maja 2022
Europejski Komitet Regionów debatuje nad przyszłością Ukrainy
28 kwietnia 2022
Europa Karpat po raz kolejny na Podkarpaciu
17 maja 2022
Pokaż wszystkie

Sprawniej ekspresówką z Rzeszowa do Lublina

Będzie dodatkowy pas jezdni na odcinku drogi ekspresowej S19 z Sokołowa Małopolskiego do Jasionki. To prawie 14-sto kilometrowy odcinek posiadający trzypasmową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie ogłosiła przetarg na realizację tej inwestycji. Informację przekazał Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury na konferencji prasowej. W konferencji uczestniczył członek zarządu województwa podkarpackiego Piotr Pilch.

Inwestycja ma na celu zapewnienie na całej długości trasy Via Carpatia przekroju o minimalnych parametrach – dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu. Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu co przełoży się na mniejszą ilość wypadków.

 

– To ważne, że problem odcinka drogi ekspresowej z Sokołowa Małopolskiego do Jasionki został dostrzeżony. To taka „pięta achillesowa” S19-ki z Rzeszowa do Lublina. Trzy pasy ruchu w obydwie strony nie rozwiązywały dotychczas problemów z przepustowością pojazdów, w tym miejscu ruch często się korkował, a pojazdy zwalniały, co także stanowiło zagrożenie dla bezpieczeństwa podróżnych. Wierzę, że dzięki tej inwestycji będzie się można poruszać tą drogą sprawnie i bezpiecznie – twierdzi wicemarszałek Piotr Pilch.

 

Inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca inwestycji jeszcze nie został wybrany, otwarcie ofert nastąpi 8 czerwca 2022 roku. Po rozbudowie, droga będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Przebudowane zostaną także kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy nie będą wymagały rozbudowy. Sumaryczna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km.

W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie w tym: estakada o dł. 157,5 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt średnich), trzynaście przejść dla zwierząt, przejazd gospodarczy i dwa przepusty. W ramach ochrony środowiska zostaną wykonane: cztery przejścia dla zwierząt średnich, cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 3 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne.

Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany do kat. II. Oznacza to, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe.