Najpierw podczas oficjalnych uroczystości, a następnie na sportowo, z mieszkańcami Świnoujścia. Tak Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz uczestniczył w otwarciu największej podwodnej przeprawy w Polsce. W realizacji inwestycji pomogły Fundusze Europejskie, w tym te pierwsze, przyznane przez Urząd Marszałkowski, na opracowanie samego projektu.
Tunel w Świnoujściu został oficjalnie otwarty w piątek, 30 czerwca 2023 r. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele rządu, parlamentarzyści i europarlamentarzyści, samorządowcy, przedstawiciele Komisji Europejskiej oraz wykonawca inwestycji. Po uroczystej części z przemówieniami, Prezydent Miasta Świnoujście Janusz Żmurkiewicz przygotował atrakcje dla mieszkańców. Odbył się bieg i przejazd Rowerowej Masy Krytycznej oraz kolejki turystycznej. Pierwsi kierowcy przejechali tunelem w godzinach wieczornych.
Marszałek Olgierd Geblewicz w mediach społecznościowych napisał – Gdy odjadą oficjele, Tunel Europejski zostanie w końcu oddany tym, którzy o niego wiele lat zabiegali – mieszkańcom Świnoujścia. Wielkie gratulacje. To dla mnie zaszczyt, że mogłem dołożyć cegiełkę do jego powstania.
Umowa, która pozwoliła na przygotowanie dokumentacji została uroczyście podpisana przez marszałka województwa Olgierda Geblewicza i prezydenta Janusza Żmurkiewicza 26 września 2014 r. i była sfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 – 2013.
W jej efekcie powstała dokumentacja, na którą składały się:
Marszałek zwraca uwagę, że dzięki sfinansowaniu i zrealizowaniu dokumentacji w latach 2014-2015, samorządowcy byli gotowi do realizacji zadania z funduszy europejskich z perspektywy finansowej 2014-2020.
– Zawsze uważałem, że wygrywa ten, kto jest przygotowany do budowy, a nie ten, kto oczekuje i nic nie robi. Perspektywa unijna ruszyła i okazało się, że fundusze są – mówi marszałek Geblewicz.
Całkowity koszt inwestycji, która pozwala na lepsze skomunikowanie Świnoujścia z resztą kraju to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
Tunel pod cieśniną Świny jest jednorurowy. W każdym kierunku zaplanowano po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Łączna szacunkowa długość inwestycji to 3200 m, długość tunelu drążonego metodą TBM to 1483,80 m. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny wynosi ok. 38 m p.p.m.
źródło: wzp.pl