Szerokiej drogi … Z Darłowa do granicy województwa
11 maja 2021Nowoczesny wóz dla zachodniopomorskich strażaków
31 maja 2021Cała przeprawa ma ponad 700 metrów. Remont prowadzony przez zachodnich sąsiadów potrwa do czerwca 2022 r. Prace po polskiej stronie zostały zakończone. W czwartek, 13 maja br. przed południem odbyły się końcowe odbiory, więc ścieżka pieszo-rowerowa (330 m na moście i 110 m na tzw. wyspie mineralnej) oraz platforma widokowa są otwarte. W ramach inwestycji przeprowadzono kompleksową renowację stalowej konstrukcji, odrestaurowano dwa przyczółki, przygotowano miejsca odpoczynku z ławkami i stojakami na rowery, wykonano nowoczesne oznakowanie. Na zabezpieczenie antykorozyjne i malowanie zużyto ok. 7 ton farb. Płyta konstrukcyjna kładki rowerowej została wykonana ze specjalnych płyt kompozytowych o wysokiej odporności na wilgoć i trudne warunki atmosferyczne.
Inwestycję przeprowadził Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego.
Projekt przebudowy przygotowało szczecińskie biuro MXL4 architekci, w pracach uczestniczyło też biuro konstrukcyjne „K2 Inżynieria”, a generalnym wykonawcą prac budowlanych była firma INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o.
Z konstrukcją zabytkowej przeprawy świetnie komponuje się również platforma widokowa, ulokowana na przęśle mostu.
Platforma ma być również schronieniem, dlatego projektanci zaproponowali jej zadaszenie. Osłona od słońca i deszczu, jest jednocześnie kolejnym poziomem widokowym. Prowadzące na niego szerokie schody z są jednocześnie siedziskami. Priorytetem była wielofunkcyjność i wygoda.
Ważnym aspektem przyjętych założeń projektu była również optymalizacja kosztów użytkowania całego obiektu, dlatego zastosowano materiały trochę droższe w budowie, ale dzięki temu znacznie odporniejsze na erozję i tym samym tańsze w eksploatacji. Platforma została wykonana z blachy kortenowej, czyli wstępnie pordzewiałej, której nie trzeba czyścić, konserwować, malować. Rdzawość delikatnie postępuje, ale nie niszczy blachy. Jest naturalną metodą zabezpieczenia. Konstrukcja wykonana z tego materiału ma „się dobrze starzeć”, jakby wrastać w otoczenie.
Projekt „Przystosowanie mostu europejskiego Siekierki Neurüdnitz do ruchu turystycznego” został w 85 proc. dofinansowany z programu Współpracy Interreg V A Meklemburgia-Pomorze Przednie/ Brandenburgia /Polska 2014 – 2020, a także środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego oraz Gminy Cedynia. Wartość prac po polskiej stronie: 11 mln 791 tys. zł brutto.
Zachęcając do odwiedzenia zmodernizowanego mostu w Siekierkach przypominamy, że znajduje się on na terenie parku krajobrazowego. Żyje tu 180 gatunków ptaków. By nie zakłócać przyrodzie spokoju, należy zachować ciszę, zwierzęta domowe trzymać na smyczy, nie zostawiać śmieci.
Jak dojechać do Siekierek? Można pociągiem, samochodem lub rowerem. Podróżując koleją, należy wysiąść na stacji Godków. Przy stacji przebiega ścieżka rowerowa prowadząca na sam most. Jadąc autem, najlepiej zaparkować przy starej stacji kolejowej w Siekierkach. Ci, którzy planują dłuższą wyprawę na dwóch kółkach, wszelkie wskazówki znajdą na www.trasyrowerowe.wzp.pl
Informacje o rowerowych i turystycznych atrakcjach Pomorza Zachodniego:
https://www.facebook.com/PomorzeZachodnieNews/
Strona Zespołu Parków Krajowych Województwa Zachodniopomorskiego: www.zpkwz.pl