fbpx
Wrocław
Budżet unijny. Negocjacje z marszałkiem województwa dolnośląskiego
18 marca 2021
Ważne inicjatywy Dolnego Śląska i Wolnego Państwa Saksonia
30 marca 2021
Wrocław
Budżet unijny. Negocjacje z marszałkiem województwa dolnośląskiego
18 marca 2021
Ważne inicjatywy Dolnego Śląska i Wolnego Państwa Saksonia
30 marca 2021
Pokaż wszystkie

Elektryczne elfy dla Kolei Dolnośląskich

koleje dolnośląskie grafika

Na Dolny Śląsk trafi łącznie aż 13 nowych pięcioczłonowych pociągów z PESA Bydgoszcz i sześć hybrydowych Impulsów II od Newagu. Pierwsze składy w barwach Kolei Dolnośląskich, regionalnego przewoźnika należącego do Samorządu Województwa Dolnośląskiego, wyjadą na trasy już w 2022 r. Zakup był możliwy dzięki bardzo dobrej współpracy z bankiem PKO Bankiem Polskim.

We wrześniu ubiegłego roku Koleje Dolnośląskie i PESA Bydgoszcz podpisały umowę, w ramach której regionalny przewoźnik zamówił pięć elektrycznych pociągów Elf2. Do kontraktu dodano prawo opcji, umożliwiające zakup w przyszłości kolejnych dwudziestu składów. Teraz zapadła decyzja o rozszerzeniu zamówienia o osiem pociągów, co zwiększy wartość umowy o 232 mln złotych.

– Systematycznie rozszerzamy sieć połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku. Nasz samorządowy projekt przejmowania od państwa nieczynnych dotychczas linii i przywracania ich do ruchu pasażerskiego jest zaawansowany i wymaga stałego rozwijania taboru naszego przewoźnika – Kolei Dolnośląskich. Każdy nowoczesny pociąg Elf2 zabierze na pokład około 550 pasażerów, dlatego idealnie odpowiadają potrzebom mieszkańców Dolnego Śląska, którzy z każdym rokiem coraz chętniej korzystają z kolei regionalnej – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Wartość całego zamówienia przewoźnika w PESA Bydgoszcz wyniesie 377 mln zł, a koszt jednego pociągu to 29 mln złotych. Nowy tabor pozwoli Kolejom Dolnośląskim oraz samorządowi województwa dolnośląskiego kontynuować rozwój siatki połączeń w regionie w kolejnych latach.

Wszystkie elektryczne składy zostaną przekazane przewoźnikowi do połowy 2023 roku. Nowe pociągi pojadą między innymi na trasie do Międzylesia.

Koleje Dolnośląskie nadal mogą rozszerzyć kontrakt z PESA Bydgoszcz, czego zarząd spółki nie wyklucza. Prawo opcji umożliwia zamówienie kolejnych dwunastu składów do końca września 2021 roku. Ta inwestycja kosztowałaby 350 mln zł.

Rozszerzenie zamówienia na nowoczesne pociągi dla regionalnego przewoźnika było możliwe dzięki współpracy z bankiem PKO Bankiem Polskim, który przygotował ofertę preferencyjnego kredytu konsolidacyjnego w wysokości ponad 442 mln zł.

Samorząd województwa współpracuje z PKO Bankiem Polskim (w ramach konsorcjum z BGK) także przy innych strategicznych dla regionu inwestycjach, takich jak Dolnośląskie Centrum Sportu w Jakuszycach (wartość projektu 186 mln zł, kredyt 100 mln zł) oraz wkrótce Dolnośląskie Centrum Onkologii we Wrocławiu (wartość 197 mln zł). Bank od 26 lat wspiera też organizację Biegu Piastów. Umowa z Kolejami Dolnośląskimi wzmocni niezwykle ważną współpracę z samorządem województwa, której łączna wartość przekroczy 882 mln zł.

Wybrany przez regionalnego przewoźnika model Elf2 należy do najnowszej generacji pociągów elektrycznych zaprojektowanych przez PESA Bydgoszcz.

Składy mogą rozwijać prędkość maksymalną sięgająca 160 km/h. Do tej pory PESA dostarczyła przewoźnikom kolejowym w Polsce i za granicą 42 składy Elf2, w różnych konfiguracjach. Nowe pociągi posiadają 250 miejsc siedzących. Każdy z nich zabierze na pokład łącznie około 550 pasażerów. Dla podwyższenia komfortu podróży i bezpieczeństwa Elfy2 będą wyposażone w klimatyzację, WiFi, monitoring oraz miejsca do: przewozu rowerów, dla wózków osób niepełnosprawnych, na większe bagaże. Dodatkowo, producent zobowiązał się do serwisowania pociągów do poziomu P3.2.

Źródło: umwd.dolnyslask.pl