fbpx

Jak obsługiwać osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Jest rządowy poradnik

życzenia świąteczne
Wesołych Świąt
21 grudnia 2020
droga
Prezydent podpisał nowelę ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych
23 grudnia 2020
Pokaż wszystkie

Jak obsługiwać osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Jest rządowy poradnik

niepełnosprawny, wózek inwalidzki

W Polsce osób z niepełnosprawnościami może być nawet 7 mln. To osoby zarówno z niepełnosprawnością ruchową, jak i intelektualną. Ta druga grupa często spotyka się z silnymi uprzedzeniami i stygmatyzacją. Muszą również mierzyć się z licznymi barierami. By pomóc osobom z niepełnosprawnością intelektualną, z problemami zdrowia psychicznego i w spektrum autyzmu Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wydało poradnik. Publikacja ma pomóc w dostosowaniu instytucji i usług publicznych do potrzeb wszystkich osób.

 

– Coraz częściej standardem w urzędach są już podjazdy dla wózków inwalidzkich, czy oznaczenia w języku Braille’a. To cieszy. Nie możemy jednak zapominać, że niepełnosprawność ruchowa nie jest jedyną, z którą na co dzień mierzy się wiele osób. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną, w spektrum autyzmu oraz z problemami zdrowia psychicznego również napotykają wiele przeszkód w codziennym życiu. Stąd pomysł, by wydać poradnik dla pracowników instytucji publicznych, w którym zawarte są informację, jak komunikować się z osobami z tego typu niepełnosprawnościami – podkreśla wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

 

Osoby z niepełnosprawnościami intelektualną, w spektrum autyzmu oraz z problemami zdrowia psychicznego to bardzo różnorodna grupa. Każda ma swoją specyfikę i odrębności. Dlatego wspieranie tych osób w kontakcie z instytucjami wymaga wiedzy, ale także otwartości, czujności i empatii.

 

W odpowiedzi na potrzeby zarówno osób z niepełnosprawnością intelektualną, jak i pracowników instytucji publicznych, powstał poradnik resortu funduszy i polityki regionalnej. Pokazuje na jakie problemy napotykają osoby z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu i problemami zdrowia psychicznego.

 

W przystępny sposób pokazujemy między innymi, jak lepiej zorganizować przestrzeń publiczną, jakie informacje umieścić na stronie internetowej, czy jak komunikować się z osobami z tego typu niepełnosprawnościami.

 

Główne rekomendacje w tworzeniu dostępnych instytucji publicznych to:·szkolenie personelu z zakresu potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, przeznaczenie dłuższego czasu na obsługę klienta ze szczególnymi potrzebami, · zamieszczenie na stronie internetowej zakładki Dostępność, przygotowanej w tekście łatwym do czytania i zrozumienia, czytelne oznaczenia ważnych miejsc w budynku, w tym dróg ewakuacyjnych i miejsc schronienia, opracowanie formularzy lub materiałów w tekście łatwym do czytania i zrozumienia, wyznaczenie tzw. cichych dni lub cichych godzin w obsłudze klientów, umiejętność podejmowania prób komunikacji alternatywnej, np. LetMeTalk, wersja demo Mówik, organizacja miejsca wyciszenia, wyodrębnionego pomieszczenia.

 

Wiele rozwiązań dostępnościowych nie wymagają dodatkowych nakładów finansowych, wystarczy dobra wola i zaangażowanie personelu.

 

Po szczegółowe informacje i inspiracje, jak tworzyć dostępną rzeczywistość zapraszamy na portal Dostępność Plus https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/

 

Dostosowanie instytucji/usług publicznych do potrzeb osób z problemami zdrowia psychicznego https://www.youtube.com/watch?v=_VlgVPJQpPM

 

Dostosowanie instytucji/usług publicznych do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną https://www.youtube.com/watch?v=mReKqGSk3SE

 

Dostosowanie instytucji/usług publicznych do potrzeb osób w spektrum autyzmu https://www.youtube.com/watch?v=xpvnmP0aT-E