Muzeum Okręgowe w Tarnowie na liście programu „Poznaj Polskę”
31 stycznia 2022Małopolska z Ukrainą
1 marca 2022Kampania wizerunkowa promująca Małopolskę na rynkach międzynarodowych, organizacja misji gospodarczych czy udział w międzynarodowych targach turystyki biznesowej – to tylko część inicjatyw i projektów przygotowanych z myślą o wsparciu branży turystycznej w Małopolsce. Wyniki badań tego rynku oraz najważniejsze działania i programy, które pomogą ożywić ruch turystyczny w regionie przedstawili podczas wspólnej konferencji prasowej: Iwona Gibas – Członek Zarządu Województwa Małopolskiego, Grzegorz Biedroń – prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej oraz Rafał Kosowski – radny województwa, przewodniczący Komisji Edukacji, Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki Sejmiku Województwa Małopolskiego, Radosław Włoszek – Prezes Kraków Airport , prof. WSTiE dr Krzysztof Borkowski – kierownik zespołu badawczego, prof. UEK dr hab. Renata Seweryn – członek zespołu badawczego oraz Marcin Augustyniak – przedstawiciel firmy badawczej Selective.
– 2021 rok był bardzo trudny dla branży turystycznej, która wciąż zmaga się z skutkami ograniczeń związanych z pandemią COVID-19. Podobnie jak w roku poprzednim, przedsiębiorcy z tego sektora kilkukrotnie musieli zmieniać sposób funkcjonowania, by dostosować się do wymagających zasad reżimu sanitarnego. To przełożyło się na zmniejszenie liczby turystów odwiedzjących nasz region – mówi Iwona Gibas z zarządu województwa.
Spadek dotyczył zarówno liczby odwiedzających Małopolskę turystów krajowych – o prawie 14% tj. do wielkości 12,03 mln osób, jak i liczby odwiedzających z zagranicy – o ponad 10 %, tj. do wielkości 1,29 mln osób.
– Z badań przeprowadzonych przez Małopolską Organizację Turystyczną na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego wynika, że w 2021 r. Małopolskę odwiedziło ok. 13,3 mln turystów – czyli o blisko 13 proc. mniej niż w poprzednim roku – zaznacza Iwona Gibas.
Ponad 10 mld zł wpływów z turystyki
Szacunkowe wpływy Małopolski z turystyki w 2021 r. wyniosły 10,81 mld zł. To o ok. 9,8 proc więcej, niż w 2020 roku.
Wśród turystów zagranicznych, najwięcej osób odwiedzających Małopolskę pochodziło z Wielkiej Brytanii (19,1 proc.) Niemiec (14,9 proc.) i Francji (12,1 proc.). Wśród odwiedzających z Polski, największą grupę stanowili mieszkańcy Śląska (26,7 proc.), Małopolski (24,4 proc.), Mazowsza (10,8 proc.) oraz Podkarpacia (5,9 proc.). Turyści najczęściej odwiedzali Małopolskę po to, by wypocząć, uprawiać aktywną turystykę i zwiedzać zabytki.
Na liście najczęściej wybieranych destynacji turystycznych w Małopolsce znalazły się: Kraków, Niedzica, Pustynia Błędowska, Ojcowski Park Narodowy oraz rodzinny park rozrywki Energylandia w Zatorze. Najpopularniejszymi atrakcjami turystycznymi wskazywanymi przez odwiedzających region w 2021 r. były: górskie szlaki turystyczne i baseny geotermalne.
– W dobie pandemii uświadomiliśmy sobie, jakie znaczenia ma możliwość przebywania na łonie przyrody i niespiesznego podróżowania w ciszy i spokoju, dlatego jednym z głównych atutów naszego regionu była bliskość natury. Warto też podkreślić, że to kolejny już rok, kiedy turyści najbardziej docenili gościnność, życzliwość, atmosferę i bogatą ofertę turystyczną regionu. Chęć ponownego przyjazdu do Małopolski wyraziło ponad 81 proc. badanych – podkreśla Iwona Gibas z zarządu województwa.
Dominującą destynacją podróżującą do Małopolski są mieszkańcy Polski. Spośród turystów krajowych do Małopolski po raz pierwszy najwięcej przyjechało osób z województwa śląskiego (26,7 proc.), czym wyprzedzili samych Małopolan (24,4 proc). Kolejno chętnie odwiedzali region mieszkańcy Mazowsza (10,8 proc.) oraz Podkarpacia (5,9 proc.). Warte podkreślenia jest zainteresowanie Polaków lotami krajowymi przy podróżach do Małopolski. Prezes Kraków Airport Radosław Włoszek zwrócił uwagę na bogato rozbudowaną siatkę lotów krajowych. Gdańsk jest zaś jednym z najbardziej popularnych kierunków, jeśli chodzi o podróże Małopolan.
Promocja i wsparcie
By wesprzeć borykającą się z niepewnością ekonomiczną gospodarkę turystyczną, Samorząd Województwa Małopolskiego podjął szereg inicjatyw pomocowych dla tego sektora. Co ważne, wsparcie oferowane przedsiębiorcom z branży turystycznej nie ograniczyło się do bezpośredniej pomocy finansowej.
Województwo Małopolskie wraz z Małopolską Organizacją Turystyczną i Miastem Kraków przygotowało projekt pn. „Małopolska – cel podróży”, zakładający realizację kampanii promocyjnej na wybranych rynkach zagranicznych, organizację misji gospodarczych, ambientów oraz udział w międzynarodowych targach turystyki biznesowej.
– Kampania jest ukierunkowana na pozyskanie turystów z rynków niemieckiego i brytyjskiego i koncentruje się na promocji turystyki aktywnej, w tym rowerowej i górskiej. W roku 2022 będziemy prezentować także bogatą, mocną i różnorodną ofertę Małopolski w zakresie turystyki kulturowe, wellness i spa, kulinarnej, czy biznesowej – wyjaśnia Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.
Ponadto w Programie Regionalnym Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 „Małopolska Przyszłości” zaplanowane zostało wsparcie działań przyczyniających się do rozwoju oferty turystycznej i rekreacyjnej regionu.
– Propozycje projektów dotyczą m.in.: budowy, rozbudowy i promocji szlaków turystycznych wraz z budową schronisk i schowków na szlakach, rozbudowy i promocji zintegrowanej sieci głównych tras rowerowych VeloMalopolska oraz działań mających na celu promocję gospodarczą Małopolski – podkreśla Iwona Gibas z zarządu województwa.
Zaplanowano także wsparcie rozwoju stref rekreacyjnych oraz stref aktywności, tj. np. tężni, punktów widokowych, pól noclegowych, kąpielisk, basenów korzystających ze źródeł geotermalnych, wód leczniczych i mineralnych, jak również rozwój infrastruktury turystycznej wokół zbiorników wodnych.
Strategia rozwoju turystyki
Bardzo istotnym projektem w przeciwdziałaniu skutkom COVID-19 jest również inicjatywa przygotowania dokumentu programowego w turystyce pn. „Strategia Rozwoju Turystyki dla Województwa Małopolskiego do 2030 r.” Założenia zawarte w programie umożliwią planowanie spójnych działań samorządów i całej branży turystycznej, tak by maksymalnie wykorzystać szansę regionu w tym zakresie oraz wykreować atrakcyjną i dobrze kojarzoną markę regionu.
– Dokument „Strategia Rozwoju Turystyki dla Województwa Małopolskiego do 2030 r.” wdroży efektywne projektowanie i realizację zadań umożliwiających powrót do stanu przez COVID 19, zwłaszcza jeżeli chodzi o wysokość ruchu turystycznego zagranicznego. Umożliwi też rozwijanie turystyki w Małopolsce w sposób zrównoważony i przyjazny zarówno dla mieszkańców regionu, turystów i przedsiębiorców działających na rynku usług turystycznych w Małopolsce – wyjaśnia radny województwa Rafał Kosowski, przewodniczący Komisji Edukacji, Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki Sejmiku Województwa Małopolskiego.
Zakończono już prace związane z przygotowaniem Strategii – opracowano diagnozę rynku turystycznego dla Małopolski w konsultacji ze środowiskiem turystycznym, a także przeprowadzono nabór zadań do Banku Projektów Turystycznych. Przyjęcie Strategii zaplanowano pod koniec maja 2022 roku.
Ruch_turystyczny_w_Maopolsce_w_2021_r___raport_KRTKI___OSTATECZNY
Źródło i foto: www.malopolska.pl