fbpx

Posiedzenie Komisji Infrastruktury Związku Województw RP

Polska na rowerowej mapie Europy! Oficjalny wniosek o Narodowe Centrum Koordynacji EuroVelo złożony!
26 czerwca 2025
Polska na rowerowej mapie Europy! Oficjalny wniosek o Narodowe Centrum Koordynacji EuroVelo złożony!
26 czerwca 2025
Pokaż wszystkie

Posiedzenie Komisji Infrastruktury Związku Województw RP

W poniedziałek 30 czerwca odbyło się kolejne posiedzenie Komisji Infrastruktury Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej (ZWRP). Spotkanie, zorganizowane z udziałem przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury oraz członków komisji, poświęcone było kluczowym tematem był projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw. Związek Województw RP opracowuje zestawienie uwag do projektu, gdzie marszałkowie będą koordynatorami publicznego transportu zbiorowego na terenie swoich województw. ZWRP zwraca uwagę na potrzebę zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych na realizację tego zadania.

Organizacje społeczne jako strona – bariera czy potrzeba?

Głównym tematem spotkania była kwestia udziału organizacji społecznych w postępowaniach administracyjnych dotyczących wydawania zezwoleń na regularne przewozy osób w krajowym transporcie drogowym. Jak wskazano podczas dyskusji, organizacje te coraz częściej występują o uznanie ich za stronę postępowań, co zdaniem wielu uczestników wydłuża i komplikuje proces decyzyjny.

Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury Renata Rychter, podkreśliła, że obecne pozwolenia wygasają z końcem 2025 roku, a sądy w wielu przypadkach uznają roszczenia organizacji społecznych, nawet gdy mają one jedynie marginalny punkt styku z trasą przewozową. Taka interpretacja powoduje liczne odwołania i konieczność ponownego rozpatrywania spraw, co zdaniem przedstawicieli kilku województw, m.in. Mazowsza, Lubelskiego i Łódzkiego, jest wykorzystywane do utrudniania konkurencji.

Finansowanie ulg ustawowych – potrzebna jednolita procedura

Drugim istotnym punktem spotkania była kwestia finansowania ustawowych ulg przewozowych, które zgodnie z nowelizacją przepisów zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Po zmianach, rozliczenia mają być prowadzone w województwie, w którym przewoźnik ma swoją siedzibę. Obecnie funkcjonują trzy różne systemy dopłat, co zdaniem uczestników wymaga ujednolicenia i wypracowania wspólnych procedur na poziomie wszystkich województw.

Sebastian Skrzypiec z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego zaproponował utworzenie specjalnej grupy roboczej, która zajęłaby się opracowaniem jednolitego modelu rozliczeń. Jak wskazał, różnice w systemach (w tym wciąż obecne dokumenty papierowe w niektórych regionach) wymagają standaryzacji dla efektywnego działania całego systemu. Kolejne posiedzenie Komisji Infrastruktury ZWRP jest planowane na wrzesień.