fbpx
Z październikowego posiedzenia plenarnego KWRiST
26 października 2022
Kongres Władz Lokalnych i Regionalnych w sprawie ochrony środowiska
27 października 2022
Z październikowego posiedzenia plenarnego KWRiST
26 października 2022
Kongres Władz Lokalnych i Regionalnych w sprawie ochrony środowiska
27 października 2022
Pokaż wszystkie

Petycja ZWRP do Marszałek Witek w sprawie WORD-ów

25 października br. Sejmowa Komisja Infrastruktury przeprowadziła pierwsze czytanie projektu nowelizacji prawa o ruchu drogowym, która wprowadza możliwość dotowania WORD-ów przez samorządy województw. W ocenie Związku Województw RP takie rozwiązanie jest niekonstytucyjne. Związek wskazuje na to w skierowanej do Marszałek Sejmu petycji.

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy –Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami (druk sejmowy nr 2667) zaprezentował na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury poseł Tadeusz Chrzan. Tłumaczył on, że projekt ma na celu wprowadzenie przepisów umożliwiających przekazywanie z budżetu województwa dotacji celowych albo podmiotowych dla WORD na realizację zadań publicznych. Dotacje będą limitowane poprzez wprowadzenie ograniczenia ich wysokości do 50% kosztów działalności ośrodka związanych z realizacją tych zadań.

Ponadto projekt zmienia warunki wynagradzania egzaminatorów – określi je sejmik województwa (a nie jak dotychczas rozporządzenie ministra właściwego do spraw transportu) w drodze uchwały, kierując się charakterem pracy wykonywanej przez egzaminatorów i potrzebą zapewnienia odpowiedniego poziomu wykonywania przez nich zadań.

Na posiedzeniu obecny był wiceminister infrastruktury Rafał Weber oraz przedstawiciele Związku Województw RP: Mariusz Pauba, dyrektor kierownik Wydziału ds. Kandydatów i Kierujących Pojazdami, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie; Tomasz Matuszewski, zastępca dyrektora WORD Warszawa; Przemysław Sarosiek, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Białymstoku oraz dyrektor Biura ZWRP Jakub Mielczarek.

Mariusz Pauba przywołał stanowisko Zarządu ZWRP z 14 października br. w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami, w którym to marszałkowie negatywnie opiniują projekt.

A także przyjęte 18 sierpnia br.  stanowisko Konwentu Marszałków Województw RP w sprawie propozycji rozwiązań poprawiających sytuację finansową WORDóW ,  będące załącznikiem do stanowiska Zarządu.

W trakcie posiedzenia Tomasz Matuszewski, przypomniał jak historycznie kształtowała się kwestia przeprowadzania egzaminów na prawo jazy. Zwrócił przy tym uwagę, że zarówno egzamin na prawo jazdy, jak i samo uprawnienie do kierowania pojazdami są państwowe. Tymczasem projekt sprawdza egzamin to egzaminu samorządowego.

Z kolei Przemysław Sarosiek tłumaczył, że wszystkie wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego są na minusie, dlatego samorządy województw będą musiały dofinansowywać ich działanie a wprowadzenie zróżnicowanych regionalnie opłat za egzamin i wynagrodzeń osób je przeprowadzających doprowadzi do turystyki zdających i egzaminatorów, co ośrodki ruchu drogowego oceniają negatywnie.

Komisja przyjęła poprawki dotyczące warunków wynagradzania egzaminatorów, a także zapewnienia waloryzacji maksymalnej wysokości stawek opłaty za przeprowadzenie egzaminu państwowego.

Po posiedzeniu Związek Województw RP skierował do Marszałek Sejmu Elżbiety Witek petycję, wskazując w niej na niekonstytucyjność projektowanych przepisów.

„Przedstawiony projekt ustawy zawiera istotną wadę prawną polegającą na określeniu w art. 1 pkt 1 nowego zadania, jakim jest dofinansowanie wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego z budżetu województwa, bez dokonania zmian w podziale dochodów publicznych, co stanowi naruszenie art. 167 ust. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej” – czytamy w petycji. Dlatego też ZW RP wnosi o:

  • rozpatrzenie petycji przez Komisję do Spraw Petycji przed drugim czytaniem projektu ustawy;

  • wniesienie w drugim czytaniu poprawki do projektu ustawy, która doprowadzi do właściwych zmian w podziale dochodów publicznych, tak aby możliwe było finansowanie nowego zadania lub;

  • odrzucenie projektu ustawy w całości. ” – wynika z petycji ZWRP.

ZWRP_Petycja_26.10.2022.BES

foto: Prawo Drogowe @News, J. Michasiewicz: Sejm 25.10.2022, przedstawiciele ZWRP (J. Mielczarek, P. Sarosiek, M. Pauba, T. Matuszewski)