fbpx
Z lipcowego posiedzenia plenarnego KWRiST
20 lipca 2022
Inwestycje w infrastrukturę energetyczną
21 lipca 2022
Pokaż wszystkie

Senat. Z posiedzenia Komisji Infrastruktury

19 lipca br. odbyło się posiedzenie senackiej Komisji Infrastruktury.

Komisja pozytywnie zaopiniowała ustawę o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 756, druki sejmowe nr 2348 i 2387). Zaproponowała także prowadzenie do niej poprawek.

Jedna z nich polega na sformułowaniu definicji pojęć „droga ekspresowa” oraz „autostrada” zgodnie z terminologią użytą w ustawie z 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustawę.

7 lipca ustawa została uchwalona przez Sejm.

Podczas posiedzenia senackiej Komisji Infrastruktury nowelizację omówił wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Jak wyjaśnił, ma ona poprawić bezpieczeństwo na drogach, zwłaszcza bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Nowela wdraża do polskiego systemu prawnego przepisy dyrektywy unijnej w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej, która ma na celu zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na drogach w Unii Europejskiej. Obejmuje procedurami zarządzania bezpieczeństwem m.in. autostrady i drogi ekspresowe zlokalizowane poza Transeuropejską Siecią Transportową TEN-T, drogi krajowe biegnące poza miastami, które są budowane lub przebudowywane albo zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków Unii Europejskiej. Nowe przepisy wprowadzają ponadto obowiązek oceny co 5 lat ryzyka wypadków i dotkliwości ich skutków, a także oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmującej całą sieć. W rezultacie nastąpi klasyfikacja sieci dróg zgodnie z poziomem ich bezpieczeństwa.

Zgodnie z OSR projekt w/w ustawy oddziałuje na zarządy województw jako zarządców dróg wojewódzkich poprzez obowiązek przeprowadzania wszystkich procedur wynikających z dyrektywy, tj. :

1) oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego;

2) audytów bezpieczeństwa ruchu drogowego;

3) oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmującej całą sieć;

4) ukierunkowanych kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego

– na wszystkich drogach wojewódzkich, poza granicami miast, które zostały wybudowane, przebudowane lub są w realizacji w całości lub w części sfinansowane ze środków UE oraz nie zapewniają dostępu do nieruchomości przylegających do nich za pośrednictwem zjazdu.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Tego samego dnia odbyło się także połączone posiedzenie senackiej Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Infrastruktury, podczas którego rozpatrzona została ustawa o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 767, druki sejmowe nr 2398, 2436 i 2436-A).

Zgodnie z OSR do rządowego projektu w/w ustawy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2398) oddziałuje na samorząd województwa/prezydenta miasta na prawach powiatu za wyjątkiem 18 miast będących siedzibami wojewodów lub sejmiku województwa (16 + 48) poprzez:
1) Możliwość uzyskania dofinansowania na niektóre zadania realizowane na drogach wojewódzkich (budowa, przebudowa, remont oraz zadania polegające na poprawie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu);
2) Możliwość dofinansowania zadań na drogach służących komunikacji lądowych terminali intermodalnych lub specjalnych stref ekonomicznych;
3) Zarządcy dróg, którzy zawarli umowę o dofinansowanie, o której mowa na zadania o wartości powyżej 1 mln zł zobowiązani są do prowadzenia działań informacyjnych o realizacji zadania przy udziale dofinansowania ze środków z Funduszu.

W posiedzeniach uczestniczył mec. Rafał Marchewka, doradca Związku Województw RP.

Źródło: informacja własna, senat

Foto: Komisja Infrastruktury (fot. Marta Marchlewska-Wilczak, Kancelaria Senatu)