Geodeci walczą o prowadzenie baz danych i kompetencje marszałków
11 października 2024We wrześniu br. minęła VII kadencja działalności Rady Działalności Pożytku Publicznego (RDPP)
14 października 2024Wykorzystać w pełni potencjał turystyki rowerowej – to główny postulat Zespołu, który obradował w dniach 1-3 października na Pomorzu Zachodnim. Głównym tematem rozmów były propozycje potrzebnych zmian, zwłaszcza w świetle wrześniowego stanowiska Zespołu sprawie budowania tras rowerowych na terenach leśnych. W obradach uczestniczył wicemarszałek województwa Jakub Kowalik.
Organizatorami spotkania było Zachodniopomorskie, w związku z przewodnictwem w Konwencie Marszałków RP. Jednocześnie to wyjątkowo dobre miejsce na spotkanie zespołu rowerowego, bo region od dawna jest liderem w kraju pod względem liczby tras rowerowych w Polsce. Docelowo ma tu powstać 1500 km tras rowerowych, łączących największe miasta, dworce kolejowe, zabytki i atrakcje turystyczne.
Pomorze Zachodnie, dzięki tworzeniu spójnej sieć tras rowerowych pokazuje, jak wydłużyć sezon turystyczny i skutecznie zachęcać do poznawania regionu.
– Nasze trasy są bezpieczne, dostępne i atrakcyjne krajobrazowo. Nie byłoby tego sukcesu bez dobrej współpracy z partnerami społecznymi i lokalami samorządami, które mocno zaangażowane są w to przedsięwzięcie. Naszymi doświadczeniami chcemy dzielić się z innymi regionami, by tworzyć odpowiednie warunki do rozwoju tras rowerowych w całej Polsce. Temu zagadnieniu poświęciliśmy jedno ze stanowisk Konwentu Marszałków – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
W trakcie spotkania wypracowano kolejne projekty stanowisk, w tym w sprawie wprowadzenia do przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz przepisów wykonawczych pojęcia „Ulicy rowerowej”. Kolejne posiedzenie Konwentu pod koniec listopada br.
Zmiany potrzebne od zaraz
Kluczem do sukcesu jest budowanie nowej infrastruktury rowerowej, ale to wymaga zmian legislacyjnych.
– Województwo Zachodniopomorskie tworzy standardy budowania systemu tras rowerowych w kraju, jednak jest kilka kwestii, które wymagają pilnych zmian legislacyjnych, by usprawnić ten proces. To ważne, że rozmawiamy o tym podczas Zespołu ds. mobilności rowerowej przy Konwencie Marszałków Województw RP. Mam nadzieję, że wypracowane rozwiązania znajdą odzwierciedlenie w ogólnokrajowych przepisach – mówi Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Jakub Kowalik, który bierze udział w pracach zespołu.
Postulatem o ich wprowadzenie było jedno ze stanowisk przyjętych podczas Konwentu Marszałków w Przelewicach we wrześniu br. Dotyczyło ono konieczności ujednolicenia zasad, na jakich wyznaczane są trasy rowerowe na terenach leśnych, a także budowania tras w pasach przeciwpożarowych. Więcej o stanowiskach z Konwentu pisaliśmy tutaj https://polskieregiony.pl/stanowiska-konwentu-marszalkow-rp-po-obradach-w-przelewicach/.
Drogi leśne z szacunkiem dla środowiska
Pełnomocniczka Marszałka ds. komunikacji rowerowej Wanda Nowotarska wśród zalet proponowanych zmian wymienia taką kwestię jak kontrolowana kanalizacja ruchu rowerowego na obszarach leśnych.
– Realizowane przez nas inwestycje odbywają się z poszanowaniem środowiska i lasów. Chcemy mieć możliwość wykorzystywania nieużytkowanych pasów przeciwpożarowych. Ponadto chcemy unikać sytuacji, gdy budowa drogi rowerowej wymaga wycinki drzew tylko ze względu na to, że nie ma odpowiednich przepisów – mówi Wanda Nowotarska.
Przyjęte stanowisko zostało skierowane do: Ministra Klimatu i Środowiska, Ministra Sportu i Turystyki oraz Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
Efekty już są widoczne
Zmiany ustawowe realnie mogą wpłynąć na poprawę dostępności i atrakcyjności tras rowerowych. Pokazuje to nowelizacja ustawy Prawo wodne, która umożliwiała budowę dróg rowerowych na wałach przeciwpowodziowych. Wprowadzone zmiany przełożyły się konkretne inwestycje i rozwój ruchu rowerowego, m.in. w Małopolsce czy na Pomorzu Zachodnim. – Podobny potencjał ma budowa tras na terenach leśnych – podkreśla Nowotarska.
Kolejne spotkanie zespołu rowerowego przewidziane jest na listopad.