fbpx

Lubuskie: Nowa Sól nareszcie ma swoją obwodnicę

Lubuscy Samarytanie nagrodzeni
Lubuscy Samarytanie nagrodzeni
22 października 2024
Lubuscy Samarytanie nagrodzeni
Lubuscy Samarytanie nagrodzeni
22 października 2024
Pokaż wszystkie

Lubuskie: Nowa Sól nareszcie ma swoją obwodnicę

– Ta inwestycja to przykład dobrej współpracy i jedno z modelowych rozwiązań – podkreślał na otwarciu III odcinka obwodnicy Nowej Soli marszałek województwa lubuskiego Marcin Jabłoński. Mieszkańcy Nowej Soli mogą czuć się bezpieczniej. Powstał trzeci odcinek obwodnicy omijającej miasto. Otwarto go 24 października 2024 r.

Historia budowy obwodnicy Nowej Soli sięga prawie kilkanaście lat. – Całość została zapoczątkowana w 2013 roku, kiedy miasto, planując swój rozwój, postanowiło sfinansować pierwszy odcinek tego trzyetapowego przedsięwzięcia. Z funduszy samorządu miasta Nowa Sól powstała wtedy łącznica, następnie z Regionalnego Programu Operacyjnego we współpracy z Zarządem Dróg Wojewódzkich zrealizowano kolejny etap za prawie 47 milionów złotych – przypomniał Marcin Jabłoński, marszałek województwa lubuskiego. – Kilka lat oczekiwania, prac projektowych, przemyśliwania, jak znaleźć finansowanie, bo pojawiła się szansa, by złożyć wniosek do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i taki wniosek złożyliśmy – dodał marszałek.

Wniosek o dofinansowanie budowy trzeciego etapu obwodnicy Nowej Soli został złożony do Ministerstwa Infrastruktury 20 maja 2021 roku. 26 grudnia 2021 r. resort poinformował o przyznaniu dotacji w wysokości 50 proc. wartości zadania. Umowę podpisano 4 sierpnia 2022 r. Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg wynosi ponad 23 mln złotych, a szacunkowa wartość zadania – ponad 46 mln złotych.

– We współpracy z miastem zbudowaliśmy montaż finansowy i razem zebraliśmy 50 proc. wartości inwestycji. Przez te kilka lat inwestycję nadzorowali różni członkowie Zarządu Województwa – ja byłem tym, który zapoczątkował te działania, następnie przez kilka miesięcy nadzór prowadził wicemarszałek Grzegorz Potęga, a całe przedsięwzięcie kończył wicemarszałek Sebastian Ciemnoczołowski. Ta inwestycja to przykład dobrej współpracy i jedno z modelowych rozwiązań, zresztą w Nowej Soli brało w niej udział trzech prezydentów, a szczęśliwie zakończyła ją pani prezydent Beata Kulczycka. Widzimy, że sprawiliśmy dużo radości i nadziei na bezpieczne, umożliwiające rekreację rozwiązanie dla rowerzystów, którzy tak tłumnie się tutaj stawili – stwierdził marszałek Marcin Jabłoński.

Podziękowania za współpracę przy zadaniu otrzymali również byli i obecni dyrektorzy Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz Departamentu Infrastruktury Transportowej Urzędu Marszałkowskiego (wcześniejszego Departamentu Infrastruktury i Komunikacji).

Budowa trzeciego etapu obwodnicy Nowej Soli w połączeniu z poprzednimi etapami będzie stanowiła komplementarną całość. Pierwszy odcinek połączył istniejące drogi wojewódzkie nr 315 oraz 297 i pozwolił na przeniesienie ruchu tranzytowego ze zwartej zabudowy Nowej Soli poza granice terenu zabudowanego. W celu skomunikowania obwodnicy z ówczesnym układem komunikacyjnym w 2013 roku wykonano budowę tzw. łącznika. Ostatecznie obwodnica została wpięta do ronda na łącznicy drogi ekspresowej S3 podczas budowy drugiej jezdni S3.

Nowosolski ring został domknięty

Wicemarszałek województwa lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski pogratulował wszystkim uczestnikom procesu inwestycyjnego za doprowadzenie zadania do końca. Podkreślił gospodarcze znaczenie budowy obwodnicy Nowej Soli i innych inwestycji drogowych. – Jest to ważne miejsce na mapie województwa lubuskiego, trzecie miasto regionu. Przed nami kolejne wyzwanie – budowa nowego mostu. Będziemy próbowali ubiegać się środki rządowe. Gratuluję wszystkim i życzę dobrego korzystania z drogi – powiedział wicemarszałek.

– Dzisiaj naprawdę radosny dzień dla Nowej Soli, dlatego tylu się nas tutaj zgromadziło. Ta droga ma istotne znaczenie dla wszystkich nowosolan i tych, którzy mieszkają w powiecie nowosolskim – mówił Grzegorz Potęga, wicemarszałek województwa lubuskiego. – W pewien sposób spełniają się dzisiaj marzenia: dopinamy nowosolski ring, nie trzeba będzie już wjeżdżać do miasta ciężkim pojazdem, można będzie ominąć Nową Sól, jadąc z Wrocławia czy Szczecina i kierując się na Wolsztyn czy Poznań. To duża sprawa, duże wydarzenie dla wszystkich, którzy tutaj żyją i mieszkają. Wszyscy zabiegaliśmy o tę inwestycję. Zależało nam na tym, aby zrealizować ten 1,7-kilometrowy odcinek drogi – podkreślił wicemarszałek województwa.

– Otwieramy drogę 24 października 2024 r. Ale chciałbym, żebyśmy zapamiętali ten dzień nie tylko przez dwójki i czwórki, ale żebyśmy mogli w przyszłości postawić sobie szóstki ze względu na to, w jaki sposób ta droga została zrealizowana i wykonana. Życzę udanej eksploatacji wszystkim, którzy będą podróżowali tą drogą – dodał Grzegorz Potęga.

Wicewojewoda: „Województwo lubuskie nie będzie już pomijane”

Otwarcia obwodnicy nie mogli się doczekać rowerzyści. Na miejsce konferencji prasowej przyjechała liczna grupa miłośników dwóch kółek z prezydent Nowej Soli Beatą Kulczycką na czele. – Widok rzeszy rowerzystów wyłaniających się z mgły rzeczywiście był zaskoczeniem – zwrócił uwagę wicewojewoda lubuski Tomasz Nesterowicz. – Muszę przyznać, że tego typu okazje są bardzo miłe, bo pokazują, że konsekwencja ma sens. Mam nadzieję, że ten fragment obwodnicy nie będzie ostatnim elementem usprawniania sieci komunikacyjnej wokół Nowej Soli. Ze swojej strony mogę zagwarantować, że w przyszłości nie będzie takich sytuacji, jak poprzednio, gdy województwo lubuskie nie do końca było równoprawnie traktowane, jeśli chodzi o dostęp do środków centralnych. Mam nadzieję, że przyszłe lata będą owocowały tym, że takie okazje jak dzisiaj będą częstsze i będziemy się spotykali przy otwieraniu różnych inwestycji na terenie województwa lubuskiego – nie tylko drogowych, dlatego że wchodzimy w okres wykorzystywania środków z Krajowego Planu Odbudowy – mówił wicewojewoda.

Bezpieczniej na ulicach dzięki współpracy

Prezydent Nowej Soli Beata Kulczycka przypomniała czasy, kiedy rodziła się koncepcja budowy obwodnicy. – Było to w 2005 r. kiedy powstał pierwszy odcinek drogi zjazdu z S3. Rodził się pomysł budowy tej drogi od trasy S3 aż do mostu na Odrze. Tu były istotne trzy rzeczy: konsekwencja, determinacja i współpraca. Dziękuję panu marszałkowi za 2016 r., kiedy to otworzył furtkę do tej współpracy. Nowa Sól dołożyła się do dokumentacji projektowej i do wykupów gruntów, co uruchomiło dalszy proces kontynuacji tej drogi. Nie byłoby tego bez tej współpracy. Rząd dołożył 50 proc., prawie 33 proc. dołożyło województwo i prawie 17 proc. dołożyło do tej inwestycji miasto. Dzięki temu możemy jechać tą drogą. To bardzo ważna droga dla mieszkańców powiatu i miasta. Życzę bezpiecznej i komfortowej jazdy na tym odcinku – mówiła prezydent Nowej Soli.

– Zgoda buduje i tutaj nie ma dwóch zdań. Zgoda, czyli w tym wypadku samorząd województwa, samorząd miasta Nowa Sól i fundusze rządowe dały efekt taki, jaki państwo widzą – powiedział starosta powiatu nowosolskiego Mariusz Stokłosa. – Drugim aspektem, który chciałbym poruszyć, jest to, że jestem mieszkańcem ulicy Cichej, która znajduje się całkiem niedaleko i cieszę się z tego względu, że ulica Południowa, która przecina dojście do ogródków działkowych i do supermarketu, dzisiaj zostanie odciążona. Korzystają z tego terenu mieszkańcy, dzieci, osoby starsze. Przejście na drugą stronę tej drogi było niebezpieczne. Mam nadzieję, że dzisiaj ten problem zniweluje się sam. Kolejnym aspektem jest współpraca z Pawłem Tonderem, czyli ówczesnym dyrektorem ZDW, z Marcinem Ogorzałkiem, czyli obecnym dyrektorem ZDW, z Budimexem, który stanął na wysokości zadania, bo przy tak dużej inwestycji każdy z nas wie, ile różnych rzeczy musi zagrać, żeby był efekt. Współpraca z mieszkańcami naprawdę była wzorowa, bo były uwagi, były problemy, ale one były niwelowane niemalże z dnia na dzień – ocenił nowosolski starosta.

Pozytywny wpływ inwestycji na bezpieczeństwo mieszkańców potwierdził Marcin Ogorzałek, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze. – Całkowicie wyprowadzi ruch tranzytowy ze ścisłego centrum miasta, dzięki czemu na pewno komfort życia mieszkańców i ich bezpieczeństwo się poprawi. Wybudowaliśmy nowoczesną drogę z infrastrukturą towarzyszącą w postaci chodników, ścieżki rowerowej, dodatkowych jezdni i od dzisiaj, z czego się bardzo cieszę, użytkownicy – mieszkańcy naszego regionu, ale i nie tylko – będą mogli z niego korzystać. Myślę, że w kontekście niedawno przechodzącej przez województwo powodzi warto wspomnieć, że droga ta została zaprojektowana i wybudowana ze specjalnymi wzmocnieniami. Chciałbym na koniec podziękować gorąco wszystkim osobom zaangażowanym w budowę tej obwodnicy, pracownikom Zarządu Dróg Wojewódzkich, wykonawcy – firmie Budimex, nadzorowi inwestorskiemu oraz zespołowi projektantów – mówił dyrektor ZDW.

Kolejna inwestycja Budimexu w Nowej Soli

Firma Budimex realizowała wcześniej budowę sąsiedniego odcinka obwodnicy, zatem oddany właśnie do użytku 1,7-kilometrowy fragment pozwolił zachować pewną ciągłość realizacji zadania. – Mamy nadzieję, że obwodnica będzie dobrze służyła mieszkańcom i wszystkim tym, którzy przyjeżdżają na te tereny. Współpraca jest potrzebna na etapie planowania, pozyskiwania środków, ale też na etapie realizacji. I ta współpraca z zamawiającym, z nadzorem i z projektantem była, za co serdecznie dziękuję. Na koniec chciałbym podziękować mojemu zespołowi, który od listopada 2022 roku dzielnie realizował tą inwestycję – powiedział Dyrektor Rejonu Firmy Budimex Damian Nowakowski.

W otwarciu trzeciego odcinka obwodnicy uczestniczyli również: radni Województwa Lubuskiego Małgorzata Paluch-Słowińska i Sławomir Kotylak, członek zarządu powiatu nowosolskiego Adrian Hołobowicz, przewodniczący rady miasta Nowa Sól Daniel Roguski, wójt gminy Nowa Sól Izabela Bojko, wójt gminy Kolsko Iwona Brzozowska, posłanka na Sejm RP Maja Nowak, przedstawiciele firmy Budimex – kierownik kontraktu Grzegorz Andrzejewski i kierownik budowy Bartosz Tchórzewski oraz Radosław Pietruszewski z firmy SMP Projektanci i Piotr Owsiński z Przedsiębiorstwa Usług Inwestycyjnych.

lubuskie.pl