
Posiedzenie Komisji Infrastruktury Związku Województw RP
1 lipca 2025
Związek Województw RP apeluje o zmianę definicji odpadów komunalnych. Chodzi o odpady cmentarne i z czyszczenia ulic
2 lipca 2025Zarząd Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej wystosował 23 maja stanowisko w sprawie planowanej reformy zarządzania gospodarką wodną, nad którą pracuje Ministerstwo Infrastruktury. Samorządy wojewódzkie apelują o rozsądne podejście do podziału kompetencji i zachowanie sprawdzonych rozwiązań.
Związek opowiada się za utrzymaniem obecnego modelu zarządzania wodami przez PGW Wody Polskie, podkreślając ryzyko chaosu organizacyjnego w przypadku ewentualnej likwidacji tej instytucji. Samorządowcy zwracają uwagę, że mimo upływu siedmiu lat od wprowadzenia nowego Prawa wodnego z 2018 roku, wiele procesów administracyjnych wciąż nie zostało zakończonych – m.in. wygaszanie trwałego zarządu czy niejasny stan prawny obiektów hydrotechnicznych.
Zarząd podkreśla również znaczenie dialogu i udziału samorządów oraz innych organizacji społecznych i gospodarczych w podejmowaniu decyzji dotyczących gospodarki wodnej. Proponuje, by w przypadku nadania Regionalnym Zarządom Gospodarki Wodnej odrębnej osobowości prawnej, przedstawiciele samorządów wojewódzkich znaleźli się w ich organach nadzorczych.
Usprawnienia w administracji i inwestycjach
W stanowisku zawarto propozycję wyłączenia PGW Wody Polskie z roli instytucji decyzyjnej w sprawach dotyczących pozwoleń na inwestycje wodne, argumentując to brakiem efektywności – obecny system wymaga, by ta sama instytucja zarówno planowała, jak i zatwierdzała swoje działania. Zdaniem samorządowców, ten model utrudnia realizację kluczowych projektów przeciwpowodziowych i przeciw suszowych.
Władze samorządów województw postulują też większą współpracę przy planach przeciwdziałania skutkom suszy, sugerując udział marszałków województw jako opiniodawców. Samorządy mają bowiem dostęp do szczegółowych analiz i dokumentów strategicznych, które przekładają się na realne działania w regionach.
Kwestie kompetencji i finansowania
Związek Województw RP dopuszcza możliwość ponownego przekazania marszałkom kompetencji związanych z wydawaniem pozwoleń wodnoprawnych – ale pod warunkiem zapewnienia odpowiedniego finansowania, kadr i infrastruktury. Zwraca też uwagę na konieczność uporządkowania obecnego dualizmu prawnego – dziś pozwolenia wodnoprawne wydają Wody Polskie, a pozwolenia zintegrowane – marszałkowie i starostowie, co prowadzi do niespójności w nadzorze nad ochroną wód.
Rowy, cieki i taryfy – pilne do uregulowania
Związek wskazuje na palącą potrzebę uporządkowania statusu prawnego rowów i cieków wodnych, które są kluczowe dla systemu retencji wody w regionach. Brak jednoznacznych regulacji utrudnia pozyskiwanie środków przez spółki wodne i skuteczne zarządzanie infrastrukturą hydrologiczną.
Równie istotna jest problematyka taryf wodno-kanalizacyjnych. Samorządy lokalne od lat apelują o reformę systemu, wskazując, że obecne zasady zatwierdzania taryf przez Wody Polskie nie uwzględniają realnych kosztów działalności przedsiębiorstw wodociągowych. Związek popiera przekazanie tych kompetencji samorządom – pod warunkiem oddzielenia funkcji właścicielskich i regulacyjnych oraz zapewnienia odpowiednich środków finansowych.
Warunek kluczowy: finansowanie zadań
Na zakończenie, Zarząd Związku Województw RP jednoznacznie stwierdza: jakiekolwiek zmiany kompetencyjne muszą iść w parze z gwarancją finansowania nowych zadań z budżetu państwa. Tylko wtedy reforma gospodarki wodnej będzie miała szansę na skuteczne i odpowiedzialne wdrożenie.
link do stanowiska Zarządu Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej: