fbpx
Specjalne posiedzenie KWRiST dotyczące sytuacji uchodźców
20 marca 2022
Weź udział w II Samorządowym Kongresie Finansowym
22 marca 2022

17 marca br. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

 

Sytuacja finansowa WORDów

Z inicjatywy Związku Województw RP ponownie odbyła się debata dotycząca sytuacji finansowej Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego.

Zobacz: Relacja z posiedzenia Zespołu ds. Infrastruktury KWRiST – Polskie Regiony

Zarząd ZWRP w stanowisku w sprawie sytuacji finansowej Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego apeluje do rządu o pilne podjęcie działań mających na celu przywrócenie płynności finansowej tych jednostek.

Przeczytaj: Zarząd ZWRP interweniuje w sprawie sytuacji finansowej WORDów – Polskie Regiony

 

Jednym z głównych powodów pogorszenia sytuacji ośrodków jest, jak wskazuje ZWRP, utrzymanie od roku 2013 niezmienionych opłat za przeprowadzenie egzaminów – pomimo znacznego zwiększenia kosztów związanych z organizacją egzaminów oraz bieżącym utrzymaniem ośrodka. Na sytuację finansową ośrodków egzaminowania wpływają rosnące koszty utrzymania tych jednostek, w tym przede wszystkim podwyżki cen towarów, paliw, energii elektrycznej i gazu. Dochodzi do tego także utrzymujący się niż demograficzny w grupie wiekowej osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi oraz związany z nim spadek liczby osób egzaminowanych. Dodatkowo wybuch pandemii sprawił, że WORDy ponoszą także dodatkowe koszty związane z zapewnieniem bezpieczeństwa zatrudnionym pracownikom i klientom ośrodków – które nie były wcześniej uwzględniane.

Równocześnie ZWRP zwraca uwagę na sytuację ekonomiczną środowiska egzaminatorów, dla których wysokość wynagrodzenia uregulowana została w rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 11 października 2007 r. w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów przeprowadzających egzaminy kandydatów na kierowców i kierowców. Wysokość wynagrodzeń dla tej grupy zawodowej została ustalona wg wskaźników obowiązujących w roku 2007 i pomimo istotnych zmian zachodzących w gospodarce nie została zmieniona do chwili obecnej – co powoduje zmniejszenie zainteresowania zawodem oraz rezygnacje z podejmowania pracy przez obecnie zatrudnionych egzaminatorów. Niepokojące jest również w ocenie ZWRP to, że obecnie średni wiek egzaminatora przekracza 50 lat, co potwierdza brak zainteresowania tym zawodem wśród ludzi młodych.

Podczas posiedzenia dyskutowano również o propozycjach i kierunkach wnioskowanych przez ZWRP zmian legislacyjnych. Problem sytuacji finansowej WORDów ponownie będzie omawiany najbliższym posiedzeniu zespołu.

 

Egzaminy dla kierowców wykonujących przewóz drogowy

Podczas czwartkowego posiedzenia, także z inicjatywy ZWRP rozmawiano na temat projektu rozporządzenia w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy (numer 154 w Wykazie prac legislacyjnych).

Projekt ten jest istotny dla wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego, ponieważ związany jest z nowym zadaniem, jakie mają one wykonywać dotyczącym egzaminowania kierowców zawodowych, do którego muszą się one przygotować.

Podczas posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury KWRiST, które odbyło się 17 lutego br. ZWRP dopytywał o stan prac legislacyjnych nad projektem.

Przeczytaj: Z posiedzenia Zespołu ds. Infrastruktury KWRiST – Polskie Regiony

Z odpowiedzi resortu infrastruktury udzielonej podczas posiedzenia zespołu w dniu 17 marca br. wynika, że projekt został przekazany do podpisu Ministra, co powinno nastąpić w najbliższych dniach, tak aby zachować 14 dniowe vacatio legis. Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 6 kwietnia br. co pozwoli na przygotowanie się do wprowadzenia nowej funkcjonalności w systemie informatycznym wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego w zakresie profilu kierowcy zawodowego, w tym przeszkolenie pracowników z obsługi tej funkcjonalności. Resort zapewnił, że: Departament Transportu Drogowego podejmuje niezbędne działania, żeby projekt wszedł w życie w możliwie najszybszym terminie. Prace nad profilem kierowcy zawodowego trwają już od dawna i wraz z wejściem w życie projektu powinien on osiągnąć pełną gotowość operacyjną. Rychłe podpisanie i publikacja projektu pozwoli również na organizację niezbędnych szkoleń w zakresie obsługi profilu kierowcy zawodowego.

Podczas czwartkowego posiedzenia rozmawiano również na temat projektu programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027 (Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego). Uzgodniono ponadto treść projektu rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu.

W posiedzeniu udział wzięli: Tomasz Sobieraj, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego; mec. Rafał Cieślik, ZWRP; Mariusz Pauba, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego oraz przedstawiciele wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego.