fbpx
Bałtyckie Perły Kultury na rzecz społecznej odporności i silniejszych miast
19 kwietnia 2024
W Wielkopolsce o samorządzie w erze cyfrowej
26 kwietnia 2024
Pokaż wszystkie

Po czwartej edycji Polish Bicycle Summit

Polish Bicycle Summit, fot. Szymon Sikora, Rzeczpospolita

Już po raz czwarty miłośnicy dwóch kółek spotkali się w Centrum Olimpijskim w Warszawie, by rozmawiać na temat stworzenia rowerowej Polski. Polish Bicycle Summit odbyło się 17 kwietnia 2024. Organizatorem tradycyjnie „Rzeczpospolita”, a Związek Województw RP – partnerem honorowym.

Wydarzenie było okazją do debaty na najważniejsze „rowerowe” kwestie: Jakiej strategii rowerowej potrzebuje Polska? Jakie inwestycje są nam potrzebne? Na kim powinniśmy się wzorować, wprowadzając nowe rozwiązania tak w infrastrukturze, jak i np. prawie?

– Polska nie ma krajowej strategii rowerowej. Nie mamy też specustawy rowerowej. Ale mamy coś, co jest najcenniejsze. Zaangażowanie interesariuszy zmiany rowerowej w Polsce – przywitała gości Hanna Wawrowska, dyrektorka Polish Bicycle Summit i szefowa „Rzeczpospolitej”– „Życia Regionów”, otwierając szczyt.

Potrzeby zmian dostrzegają nie tylko fani dwóch kółek czy samorządowcy, ale także rząd. – Myślę, że nic nie stoi na przeszkodzie, by całą politykę rowerową stworzyć w sposób spójny i partnerski z całym środowiskiem i w ten sposób dokonać ogromnych zmian – stwierdził Piotr Borys, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki.

Na Polish Bicycle Summit byli obecni także m.in. Henk Swarttouw – prezes Europejskiej Federacji Cyklistów czy Piotr Borawski – wiceprezydent Gdańska, który odczytał list od Aleksandry Dulkiewicz, prezydent Gdańska – miasta będącego organizatorem konferencji Velo-city 2025. Stałym gościem szczytu jest Jej Ekscelencja pani Daphne Bergsma, ambasador Królestwa Niderlandów w Polsce, która od lat promuje jazdę na dwóch kółkach, ale także wyjaśnia, co trzeba zrobić, by stworzyć kraj przyjazny rowerzystom.

Właśnie wiedzą Holendrów na temat tworzenia krajowych strategii rowerowych podzielili się z uczestnikami spotkania Nils Steinhäuser oraz Erik Tetteroo z Dutch Cycling Embassy. Przedstawili oni, od ogółu do szczegółu, drogę, jaką przeszły Niderlandy, by rowery stały się ich znakiem rozpoznawczym. Podzielili się wiedzą ogólną, jak i bardzo szczegółową, opisując konkretne przykłady rozwiązań. Tłumaczyli, co się sprawdziło oraz czego należy unikać, by mobilność oparta na rowerach była efektywna oraz bezpieczna.

Wiedzę zagranicznych ekspertów uzupełnili ich polscy koledzy. Swoje wystąpienie miała m.in. Sylwia Skuta – koordynator Zespołu Rowerowego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego, a jednocześnie reprezentantka Zespołu Koordynatorów ds. Mobilności Rowerowej ZWRP, działającym przy Konwencie Marszałków.

Podczas wydarzenia odbyły się także trzy panele dyskusyjne. O tym „Jak rower stał się częścią systemu zrównoważonego transportu w innych krajach”(link do obejrzenia debaty KLIK), o „E-rowerach na drodze wzrostu” (debata do obejrzenia tu: KLIK) oraz o rozwoju turystyki rowerowej rozmawiali m.in. Joanna Matuszczyk, kierownik zespołu ds. rozwoju ruchu rowerowego z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Wanda Nowotarska, pełnomocniczka marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. rowerów, Rafał Jurkowlaniec –  prezes Dolnośląskiego Związku Kolarskiego, podróżnik i były samorządowiec, Małgorzata Wilk-Grzywna – wiceprezeska Polskiej Organizacji Turystycznej, Michał Litwiniuk – prezydent miasta Biała Podlaska oraz Andrzej Siliński – prezes Polskiego Stowarzyszenia dla Rozwoju Infrastruktury Rowerowej. Link do ich debaty KLIK

fot. Rzeczpospolita