fbpx

Przebudowy, remonty, obwodnice – pracowity rok na zachodniopomorskich drogach wojewódzkich

Gmina Kobylanka najlepszą przestrzenią publiczną na Pomorzu Zachodnim
27 grudnia 2021
Pomorze Zachodnie stawia na ekologię
11 stycznia 2022
Gmina Kobylanka najlepszą przestrzenią publiczną na Pomorzu Zachodnim
27 grudnia 2021
Pomorze Zachodnie stawia na ekologię
11 stycznia 2022
Pokaż wszystkie

Przebudowy, remonty, obwodnice – pracowity rok na zachodniopomorskich drogach wojewódzkich

W 2021 r. Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich realizował pięć dużych projektów drogowych, współfinansowanych przez Unię Europejską z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Pierwszy z nich – budowa obwodnicy Gryfic – już się zakończył. Obwodnica Trzebiatowa i zmodernizowana DW 111 na odcinku Stepnica – Recław mają być gotowe przed wakacjami 2022.

 

– Nowoczesna infrastruktura to jeden z fundamentów zrównoważonego rozwoju Pomorza Zachodniego – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Modernizowane drogi wojewódzkie, budowane obwodnice oznaczają nie tylko usprawnienia w transporcie. Inwestycje drogowe podnoszą jakość życia mieszkańców – odkorkowują miasta, a więc ograniczając emisję zanieczyszczeń i poziom hałasu oraz poprawiają bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.

 

W tym roku Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich zakończył budowę 4,4-kilometrowej obwodnicy Gryfic. Droga poprowadzona nowym śladem połączyła od północnej strony miasta drogi wojewódzkie 105, 109 i 110. Zakres prac objął tu budowę nowej drogi wraz kanalizacją deszczową, oświetlenia, a także dwóch dużych obiektów mostowych – mostu  na Redze i wiaduktu kolejowego nad linią kolejową Koszalin-Goleniów. Skrzyżowania z drogami wojewódzkimi nr 110 i 109 zaprojektowano jako ronda. Wartość całego zadania to blisko 62 mln zł. Dofinansowanie unijne – ok. 52 mln zł.

 

– Inwestycje z dużym wsparciem unijnym i wpisane do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego realizowane są w cyklu dwuletnim – wyjaśnia wicemarszałek Tomasz Sobieraj. – W tym roku na drogi wojewódzkie przeznaczono z RPO ponad 104 miliony złotych! Większość zadań zakończy się w 2022.

 

W przyszłym roku gotowa ma być m.in. obwodnica Trzebiatowa. Tym samym uda się wreszcie wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta. Mieszkańcy Trzebiatowa, miasteczka z bardzo ciasną historyczną  zabudową, powinni wówczas wyraźnie odczuć ulgę podczas poruszania się po mieście.

Zgodnie z harmonogramem inwestycja powinna zostać zakończona do 30 czerwca 2022 r.  Jej koszt szacowany jest na blisko 29,4 mln zł. Dofinansowana unijne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) ma wynieść ponad 24,5 mln zł.

 

Trwają również przebudowy dwóch odcinków szlakowych dróg wojewódzkich. Najdroższą z nich jest przebudowa drogi wojewódzkiej nr 111 na odcinku Recław – Stepnica etap I. Wraz z przebudową przejścia tej drogi przez Stepnicę, stanowiącą II etap inwestycji, koszt całości ma wynieść blisko 141,5 mln zł. Przewidywane dofinansowanie unijne to ok. 118,7 mln zł.

23-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 111 biegnie wzdłuż Zalewu Szczecińskiego i jest alternatywnym do DK3 połączeniem nad morze. Ma też znaczenie dla rozwoju miejscowości wypoczynkowych położonych nad Zalewem Szczecińskim, zwłaszcza Stepnicy. Przebudowa drogi wraz z oddzielnym, ale prowadzonym równolegle projektem dotyczącym przejścia DW111 przez Stepnicę powinna zostać zakończona w maju przyszłego roku.

 

W lutym br. rozpoczął się I etap przebudowy DW 163 na odcinku Połczyn Zdrój – Czaplinek. DW nr 163 także należy do tzw. alternatywnych tras nad morze i w okresie letnim jest obciążona dużym ruchem.  Droga biegnie z Kołobrzegu na południe województwa przez Białogard, Połczyn Zdrój, Czaplinek do Wałcza i węzła z drogą krajową nr 10. Odcinek, który jest aktualnie przebudowywany, kończy się przed tzw. odcinkiem osuwiskowym znajdującym się w Dolinie Pięciu Jezior, który objęty jest oddzielnym opracowaniem.

 

W tym roku ZZDW realizował też kilkadziesiąt przebudów jednorocznych, finansowanych z budżetu województwa. Są to najpilniejsze remonty, które sukcesywnie wchodzą do realizacji na podstawie zestawień sporządzanych corocznie przez Rejony Dróg.

Łącznie w ten sposób przebudowano blisko 41,4 km. Najdłuższe odcinki to ponad 6-kilometrowa przebudowa DW 152 Czarne-Resko-Prusim, 3-kilometrowy odcinek w ciągu DW 167 od Tychowa w kierunku Koszalina, 3,2-kilometrowy odcinek DW106 między Maszewem i Dębicami. Zadań polegających na samych remontach i przebudowach dróg, które realizowały Rejony Dróg Wojewódzkich, było w sumie 31. Obok nich wykonano kilkadziesiąt mniejszych inwestycji, takich jak budowy chodników, ciągów pieszo-rowerowych i zatok autobusowych. W Cedyni w ramach tych środków powstała sygnalizacja świetlna w ciągu DW 125.

Źródło i foto: wzp