fbpx

Stanowisko Zarządu ZWRP w sprawie nowelizacji ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg

Wyższe o 400 proc. dochody z opłaty produktowej zagwarantowane
28 stycznia 2022
Czy będą zmiany w organizacji nocnej opieki zdrowotnej i finansowaniu SOR? Resort odpowiada ZWRP
1 lutego 2022
Pokaż wszystkie

Stanowisko Zarządu ZWRP w sprawie nowelizacji ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg

Zarząd Związku Województw RP przyjął stanowisko w sprawie postulatu do projektu ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw.

Stanowisko Zarządu Związku Województw RP z  27 stycznia 2022 r. w sprawie postulatu do projektu ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw

W związku z trwającym procesem legislacyjnym nad projektem ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw (UD316), Zarząd Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej wskazuje postulat samorządów województw do uwzględnienia na dalszych etapach prac:

Postuluje się usunąć z projektowanego aktu prawnego art. 2 pkt 2 i pozostawić
w dotychczasowym brzmieniu art. 10 ust. 5-5e ustawy o drogach publicznych (Dz.U.
z 2021 r., poz. 1376 ze zm.)

Wprowadzona projektem ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw zmiana ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1376 ze zm.) w zakresie mechanizmu przekazywania dotychczasowego przebiegu drogi po wybudowaniu przez zarządcę dróg krajowych nowej drogi, spowoduje że nie w każdym przypadku droga będzie odpowiadała funkcji drogi kategorii drogi wojewódzkiej.

 

  1. Kaskadowe przekazywanie dróg umożliwia zarządcom przeprowadzanie zmian w sieci drogowej w kierunku określonym w definicji cyt. ustawy o drogach, w tym tworzenie przebiegów korzystniejszych funkcjonalnie, zgodnie z przypisaną kategorią. Przywołany proces zmian w sieci drogowej inicjowany jest aktualnie otrzymaniem
    dotychczasowego przebiegu drogi od zarządcy dróg wyższej kategorii, który może:

– zostać przekazany kaskadowo dalej zarządcy drogi niższej kategorii,

– pozostać w sieci dróg nowego zarządcy w zamian za inną drogę o proporcjonalnej długości nie spełniającą definicji drogi określonej kategorii i każdorazowo poprzedza go analiza funkcji przekazywanej drogi i struktury sieci drogowej określonego obszaru oraz znaczenia drogi w obrębie całego województwa/powiatu i in.

 

  1. Likwidacja mechanizmu przekazywania dotychczasowego przebiegu drogi po wybudowaniu przez zarządcę dróg krajowych nowej drogi uniemożliwi zarządcom dróg wojewódzkich ich przekazywanie w zasób dróg niższych klas bez konieczności angażowania w ww. proces organów opiniodawczych wskazanych ustawą mimo istnienia realnych przesłanek do zmiany kategorii drogi. Powyższe doprowadzi do pozostawiania w zasobach dróg wojewódzkich np. odcinków byłej drogi krajowej o niewątpliwej funkcji lokalnej, zapewniających komunikację wewnątrz miast/miejscowości lub stanowiących dojazd do nich z pobliskich terenów bądź wycinków dróg pozostałych po budowie węzłów drogowych dróg ekspresowych, niewypełniających ustawowej roli nadanej przepisem art. 6 ustawy o drogach publicznych. Skuteczną i sprawną zmianę kategorii oraz przekazanie ich w zasób dróg niższych klas daje art. 10 ust. 5a cyt. ustawy o drogach publicznych w aktualnym brzmieniu.

 

  1. Obowiązujący mechanizm znajduje także zastosowanie do eliminowania z sieci dróg, tych pozostających w niej w wyniku zaszłości administracyjnych. W efekcie wejścia
    w życie ustawy z 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872) do zasobu dróg wojewódzkich włączono drogi posiadające znaczenie obronne. Drogi te poza statusem obronnym nie spełniały i nadal nie spełniają ustawowej funkcji drogi wojewódzkiej, a ponadto posiadają parametry techniczne typowe dla dróg najniższych klas technicznych (np. nawierzchnię gruntową, szerokość 3-4 m, stanowią dojazd wyłącznie do terenów rolniczych lub leśnych, nie łączą miejscowości o znaczeniu w skali województwa, rejestruje się na nich średniodobowy ruch roczny znacznie poniżej 1000 pojazdów na dobę). Mimo zniesienia znaczenia obronnego, do czasu wprowadzenia mechanizmu proporcjonalności, przekonanie włodarzy gminnych do przejęcia dawnych dróg obronnych w zasób dróg gminnych stanowiło znaczący problem, mimo że taką funkcję drogi te pełnią.

 

  1. Postuluje się zachowanie aktualnego mechanizmu przekazywania dotychczasowego przebiegu drogi po wybudowaniu przez zarządcę dróg krajowych nowej drogi, gdyż tryb ten pozwala podejmować racjonalne działania służące tworzeniu spójnego układu dróg publicznych wszystkich kategorii. Obowiązujące przepisy prawa umożliwiają regulację zasobu dróg w celu ujednolicenia funkcji dróg danej kategorii i ułatwiają przeprowadzanie zmian w sieci drogowej w kierunku określonym w definicji, w tym tworzenie przebiegów korzystniejszych funkcjonalnie.

 

Stanowisko Zarządu ZWRP_w spr. ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg