fbpx
plakat
Kto zostanie zachodniopomorskim sołtysem roku
18 lutego 2021
Olgierd Geblewicz
Szpital Wojewódzki w Szczecinie ze modernizowanym budynkiem dla pacjentów z COViD-19
4 marca 2021
Pokaż wszystkie

Zachodniopomorski Ekokorytarz

Olgierd Geblewicz

Marszałek województwa zachodniopomorskiego i władze Szczecina, Polic, Goleniowa, Dobrej, Kołbaskowa zacieśniają współpracę na rzecz budowy Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina. W czwartek, 18 lutego br. odbyło się pierwsze spotkanie samorządowej koalicji, którą łączy EKOkorytarz.

Spotkanie samorządowców odbyło się w szczecińskiej Operze na Zamku. Zaproszenie marszałka województwa do wspólnego działania na rzecz tzw. obwodnicy zachodniej przyjęli prezydent Szczecina Piotr Krzystek, wójt Kołbaskowa Małgorzata Schwarz, starosta policki Andrzej Bednarek, burmistrz Polic Władysław Diakun, starosta goleniowski Tomasz Stanisławki, miasto Goleniów reprezentował zastępca burmistrza Tomasz Banach, a Gminę Dobra – zastępca wójta Rafał Zahorski. W dyskusji uczestniczyli też: Ryszard Bednarski, były pełnomocnik Marszałka ds. Zachodniego Obejścia Szczecina, Roman Walaszkowski, dyrektor biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Marszałek Olgierd Geblewiczp odkreślał, że Komisja Europejska kładzie duży nacisk na inwestycje proekologiczne. Dlatego Województwo Zachodniopomorskie zgłosiło projekt Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina do KPO w kategorii „ochrona środowiska”, nie „infrastruktura”.

– Nie da się skutecznie poprawić jakości powietrza w Szczecinie, jeżeli nie wyprowadzi się poza miasto ruchu z północnej, najlepiej rozwijającej się części Szczecina i z powiatu polickiego – argumentował Olgierd Geblewicz. – Mamy bardzo mocne argumenty, żeby po te pieniądze sięgnąć. Zainteresowanie mieszkańców tym tematem jest gigantyczne. A my, jako samorządowcy, jesteśmy bardzo blisko tego, by wspólnie z rządem tę inwestycję zrealizować – stwierdził marszałek województwa.

Marszałek podkreślał strategiczne położenie aglomeracji szczecińskiej, w relacji wschód – zachód, północ – południe, na pograniczu polsko-niemieckim i „moście” do Skandynawii. Przypomniał też, że Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina to inicjatywa samorządowców. W 2007 r. w ramach Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego podpisano porozumienie o wspólnym sfinansowaniu studium wykonalności ZDOS.

O tym, że tylko wspólne działania rządu i samorządu mogą doprowadzić do realizacji strategicznego projektu, mówił również Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. Podkreślał znaczenie środków pomocowych UE przy realizacji tak kosztownych inwestycji. Przyznał również, że ministerialne zapowiedzi ogłoszenia przetargu do połowy roku, zaskoczyły go i ucieszyły.

– Od dłuższego czasu nie mieliśmy pozytywnych informacji o tym przedsięwzięciu. Jestem prezydentem już ponad 14 lat, obserwuję ten temat od początku, on się niestety często pojawiał przed samymi wyborami – mówił Piotr Krzystek. – Jeżeli ten przetarg by się udało do końca czerwca ogłosić, mielibyśmy powód do radości. Trzymam mocno kciuki. Szczecin będzie wspierał ten projekt na każdym etapie – podsumował.

Przedstawiciele innych gmin i powiatów sygnalizowali problem z obiegiem informacji między GDDKiA i zainteresowanymi inwestycją samorządami.

Zwracali również uwagę na konieczność aktualizacji planów ZDOS w związku ze zmianami gospodarczymi i społecznymi. Chodzi m.in. o logistykę firm ulokowanych w Goleniowskim Parku Przemysłowym (np. transport 80-metrowych łopat do turbin wiatrowych), dojazd do gruntów rolnych (planowana trasa przetnie tereny rolnicze) czy ulokowanie węzła Będargowo na terenach, które są coraz gęściej zabudowane. Mateusz Grzeszczuk zapewnił, że analizowane jest przesunięcie węzła Bedargowo na północ. Przewozy ładunków wielkogabarytowych z GPP też są brane pod uwagę. Tłumaczył, że wszelkie korekty będą wprowadzane na etapie opracowywania projektu budowlanego.

Dopytywany przez prezydenta Szczecina, czy przetarg na realizację ZDOS na pewno zostanie ogłoszony do końca czerwca, stwierdził, że „około połowy roku gotowość GDDKiA do ogłoszenia przetargu powinna być osiągnięta”. Wyjaśnił też, że inwestycja będzie podzielona na odcinki, ale nie oznacza to etapowania. Bo kilka fragmentów ZDOS może być budowanych równocześnie przez kilku wykonawców.

Marszałek Olgierd Geblewicz zapowiedział kolejne rozmowy samorządowców na temat ZDOS i wystosowanie „wspólnego wyważonego apelu, wraz z deklaracją wsparcia” dla ministra Andrzeja Adamczyka.

Droga ekspresowa, którą będzie można objechać (51,6 km) aglomerację szczecińską od zachodu i północy, jest strategicznym projektem infrastrukturalnym dla Pomorza Zachodniego. ZDOS wyprowadzi ruch ciężkich pojazdów ze Szczecina, skróci czas podróży dla nadbałtyckich miejscowości i portu lotniczego Szczecin – Goleniów, usprawni obsługę ruchu transgranicznego i lokalnego. Zachodni ekokorytarz przejmie ruch tranzytowy, skróci korki na wylotówkach z miasta, czyli ograniczy emisję zanieczyszczeń. Obwodnica będzie obsługiwała również transporty ładunków niebezpiecznych (kwas siarkowy, kwas fosforowy, amoniak) do Z.Ch. Police i innych zakładów przemysłowych. Zapewni lepszą obsługę ruchu transgranicznego, ułatwi dojazd do przejść granicznych: Rosówek, Kołbaskowo, Lubieszyn, Dobieszczyn.

Przedsięwzięcie, którego koszty szacuje się na 4 mld zł, poważnie zmieni mapę drogową regionu.

Powstać ma pięciokilometrowy (podwójny) tunel pod Odrą w rejonie Police – Święta, dwujezdniowa droga, osiem węzłów drogowych: Kołbaskowo (Szczecin Zachód), Będargowo, Dołuje, Dobra, Tanowo, Police, Modrzewie, Goleniów Północ.

Źródło: wzp.pl